Hopp til hovedinnholdet

Hvor mye bør jeg spise for å gå opp i vekt?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er en jente på 14 år og er 155 cm. For et år siden veide jeg 45 kg, men gikk fort ned til 34 kg på grunn av en spiseforstyrrelse. I dag veier jeg 40 kg. Jeg har fått god hjelp, men jeg skal fortsatt gå opp en halv kilo i uken. Jeg er veldig usikker på hvor mye jeg må spise for å klare dette. Som oftest klarer jeg det ikke. Jeg lurer derfor på hva jeg burde spise hver dag for å klare dette. Jeg lurer også på sirka hvor mange kalorier jeg trenger hver dag. Jeg sykler frem og tilbake fra skolen mandag til fredag. Det er sirka 3 km en vei. I tillegg har jeg håndballtrening to ganger i uken hvis jeg klarer å gå opp en halv kilo den uken. Hvis ikke får jeg ikke lov til å trene. Jeg håper dere kan svare best mulig på spørsmålet. Jeg er veldig motivert til å gå opp i vekt. Er bare usikker på hvor mye mat/kalorier jeg trenger. Jeg lurer også på hvor mye sjokolade eller potetgull jeg kan spise. Jeg er veldig glad i godis, men hvor mye kan heg spise i uken uten at det blir for mye

Besvart 18.06.2019 23:27
 

Svar
Hei

Det er viktig og godt å høre at du jobber så hardt for å komme deg ut av denne alvorlige sykdommen.

Det er alltid vanskelig å vite akkurat hvor mye hver enkelt skal spise for å gå opp i vekt. Alle har forskjellig aktivitetsnivå og med denne sykdommen forsøker kroppen å komme seg i gang med sine vanlige prosesser i kroppen som har hatt nødt til å vente i undervekten. Det betyr at forbrenninngen kommer mer i gang etterhvert som man spiser nok og at man plutselig må øke matmengden mer for å få til vektoppgang.

Det er vanlig å spise rundt tre brødskiver med smør og pålegg, eller tilsvarende, til tre måltider i løpet av dagen. Til middag er det passende med en vanlig porsjon som inneholder alle energikilder. Mange bruker en dessert etter middag hver dag når man trenger vektoppgang. Man trenger også å drikke et til to glass med melk, juice eller liknende til hvert måltid. Du har mye trening og aktivitet og vil trenge restitusjonsmåltider etter dette. Ved behov for vektoppgang trenger man som regel et til tre mellommåltider i løpet av dagen i tillegg til disse fire hovedmåltidene. Det kan være alt fra et par brødskiver, energibarer, nøtteblandinger til sjokolade, eller potetgull. Det er forskjellig hva folk velger. 

Du må prøve å legge til ekstra mat i løpet av dagen og se om du da går opp nok i vekt ved neste veiing. Er det ikke nok, må du ha mer. Det gjør ingenting om du går opp mer enn et halvt kilo i uken. Mange velger å gå opp fortere for å komme raskere i mål.

Jeg legger ved noen artikler du kan se på.

 

Vennlig hilsen psykiatrisk sykepleier/familieterapeut

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer

Behandling av spiseforstyrrelser hos unge

Jente på baderomsgulvet ved siden av en vekt (colourbox.com)

Barn og ungdom som blir syke av spiseforstyrrelse har gode sjanser for å bli friske om de kommer i behandling. Det er spesielt viktig å komme raskt i behandling.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Spiseforstyrrelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om spiseforstyrrelser