Hopp til hovedinnholdet

Jeg gikk til BUP i 9.kl-10.kl pga angst, selvskading og depresjon. Fikk tilbakefall etter at jeg sluttet på BUP. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg klarer ikke å søke hjelp på egenhånd.

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg gikk til BUP i 9.kl-10.kl pga angst, selvskading og depresjon. Hadde da sosial angst, og jeg ble nesten frisk, men noen mnd etter at jeg sluttet på BUP fikk jeg et tilbakefall. Angsten kom tilbake, enda verre nesten. Jeg har i det siste følt med helt nede og tom, og føler meg helt verdiløs. Jeg har noen falske venner som jeg må følge etter for å ikke bli alene, men ellers har jeg kun dyrene mine. Jeg føler meg helt ensom, og har ingen å snakke til. Jeg vil ikke begynne med selvskading igjen, men jeg har så utrolig lyst til å klore armene mine til blods, og føle at skyldfølelsen og skammen bare flyter vekk. Jeg har null appetitt, og det som ga meg glede gir meg ikke nesten mer lenger. Jeg har en god venninne, men jeg tviholder meg fast så hardt jeg kan på henne. Jeg er livredd for å miste henne. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, jeg klarer ikke å søke hjelp på egenhånd.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 16 år

Takk for at du skriver til oss og forteller oss hvor vanskelig du har det nå etter at du er utskrevet fra BUP. Jeg kan forstå at du føler deg nedstemt og alene og at det er vanskelig å vite hva du skal gjøre.

Ikke gi opp!

Først og fremst vil jeg si til deg at det er ikke så uvanlig at man kan oppleve et tilbakefall og forverring av symptomer etter utskriving fra BUP eller andre steder.

Dette er oftest fordi man har vært i en prosess sammen med noen (behandler /terapeut) og du har hatt støtte og  noen som kan heie på deg når du har hatt det vanskelig.

Når man avslutter et behandlingsforløp kan man plutselig kjenne på sorg over å ha mistet noen betydningsfulle andre og at man ikke på samme måte har noen rundt seg som kan støtte og hjelpe. Da er det fort å føle seg ensom og ekstra sårbar.

Mitt råd til deg er å tenke på om det er noe du har lært i behandlingen din som har hjulpet deg når du strevde tidligere og om dette er noe du kan ha nytte av nå - selv om du må gjøre det alene?

Ofte så kan det være teknikker for å avlede negative tanker eller lignende.

Du kan også snakke med  helsesøster på helsestasjon for ungdom eller på skolen. Det å ha noen å snakke med vil gjøre at du føler deg mindre alene. Der kan du snakke om din frustrasjon over dine venner som er med for å ha noen å være med.

Det er bra at du unngår dine tidligere strategier som å selvskade for å holde det som er vanskelig borte. Nå står du i det som er vanskelig og jeg kan forstå at det er utfordrende og tøft for deg.

Selv om det er vanskelig for deg å be om hjelp så oppfordrer jeg deg likevel til å kontakte helsesøster.

Legger ved noen artikler til deg som kan være nyttige.

Håper du får det bedre snart!

God klem til deg!

 

Vennlig hilsen Psykiatrisk Sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Angst

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Panikkanfall er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp om det er du selv eller andre rundt deg som opplever det.

Les mer

Selvskading - sett ord på det

Selvskading (colourbox.com)

Det kan være vanskelig å forstå hvorfor noen vil påføre seg selv kutt og sår. Selvskading er et emne som kan være vanskelig å snakke om, men åpenhet er ofte det beste.

Les mer

Ekte vs falske venner

Lar du vennene dine være seg selv? Eller prøver du å forandre dem?

Har du opplevd å bli sviktet av en venn? Eller har du opplevd å bli kjent med en person du følte du hadde god kontakt med, men som viste seg egentlig å være en falsk venn? Kjenner du en person du oppriktig kan kalle en ekte venn?

av Skage, ungdomsjournalist

Les mer

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Angst
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om angst