Hopp til hovedinnholdet

Jeg har slitt i 2 år med depresjon og angst etter tvangstanker og deretter frykt for at tanker kan påvirke ting. Jeg har det mye bedre men får av og til tilbakefall. Er dette vanlig?

Gutt 20 år
 

Spørsmål

Jeg har slitt i 2 år med depresjon og angst etter tvangstanker og deretter frykt for at tanker kan påvirke ting.jeg har endelig klar å få tilbake ett relativt godt liv.jeg driver ikke lenger å tester om tanker faktisk kan påvrike ting(derfor får jeg heller ikke panikk og vonde dager fordi noe jeg tenkte i en test,skjedde, som starter frykt og angst for at tanker påvirker ting)dette skjer altså ikke lenger.jeg har gode dager og tror ikke og er ikke redd for at tanker påvirker ting. Det jeg lurer på er:jeg faller en sjelden gang tilbake i f.eks 3 dager med en ekkel engstelse og litt depressiv følelse.langt i fra så vondt som før, men det plager jo alikevel og jeg føler det holder meg tilbake i livet.det går utover gleden og lysten min til å gjøre ting de dagene.det bringer også tilbake tanken:tenk om livet er styrt av tanker.dette kommer med de få dagene det gjelder en sjelden gang.er det vanlig etter å bli frisk at noen slike dagen kommer før enn er helt frisk og har du råd?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei gutt 20 år


Takk for at du skriver til oss i Ung.no og spør oss om råd. Jeg forstår at du kan lure på hva som gjør at du av og til kan oppleve tilbakefall av dine tanker om at livet kan være styrt av tanker.

Jeg må si jeg syns du har kommet langt i hvordan du håndterer din frykt og dine tanker om livet er styrt av tanker.

Det er ikke uvanlig at man i en bedringsprosess kan få noen små episoder av tilbakefall - slik som du beskriver.

De varer kortere og du vet at de går over men likevel så hindrer disse dagene deg i å leve helt fritt. Samtidig så ser du at disse dagene er bedre enn tidligere.

Mitt råd til deg er å forsøke å utfordre deg også litt disse dagene hvor du opplever at du ikke har det så bra. Et tips kan være å fokuser på noe som du vanligvis gjør når du har det bra. Det kan være at det ikke blir like lystbetont som det pleier men ved å gjøre det likevel så vil du eksponere deg for tankene som sier at det er vanskelig.

Du kan også snakke med fastlegen din og få henvisning til psykolog dersom du strever med å håndtere disse tankene.

Jeg legger ved noen artikler til deg som du kan ha nytte av å lese.

Lykke til!

 

Vennlig hilsen Psykiatrisk Sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Angst

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Panikkanfall er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp om det er du selv eller andre rundt deg som opplever det.

Les mer

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Angst
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om angst