Hopp til hovedinnholdet

Sitter fast i en nedadgående spiral. Hva feiler meg? Hva bør jeg gjøre?

Gutt 19 år
 

Spørsmål

Tretthet/sliten hele tiden. Kort lunte. Lett distrahert. Skuffende. Utålmodig Kan ikke fokusere eller holde fokus på noe i lengre tid. Ikke når folk snakker til meg engang. Tenker dritt om meg selv hele tiden (deprimert?). Ingen viljestyrke, ingen disiplin. Utsetter alt til det er for sent. Dårlig å snakke med folk, kan ikke be om hjelp, vil mye heller sitte på nett enn å gjøre noe annet. Angst. Ingen selvtillit, bortsett fra når jeg drikker. Jeg drikker daglig. Gir ingenting mitt ytterste, skuffet over meg selv, føler et hat for meg selv, og tar ikke muligheter som blir gitt til meg. Følger aldri opp, snakket med lege i fjor, ble referert til polyklinikk, utsatte timen, mistet timen. Glemmer/utsetter forpliktelser til det er for sent Føler jeg sitter fast i en nedgående spiral som har foregått i 3 år omtrent. Foreldre mener alt er tull, jeg får ikke til å snakke med dem. Føler meg som en svak drittsekk som snylter ting jeg ikke fortjener Hva feiler meg, hva burde jeg gjøre

Besvart 25.11.2018 12:26
 

Svar
Hei gutt 19 år!

Takk for at du tar kontakt med oss i ung.no når du har det vanskelig. Vi vil gjerne hjelpe.

Først må jeg si at jeg ikke kan gi deg noen diagnose eller klart svar på hva du sliter med kun basert på en melding. Slik du forteller det så høres ut som slitt med mye over lang tid og at du har det tungt nå. Det er krevende å ta tak når alt føles håpløst og uoverkommelig, men det finnes god hjelp å få der ute. 

1. Snakk med noen

Foreldre kan være god støtte når man strever. Du skriver at du har forsøkt mange ganger, men at de ikke forstår. Klarer du si hvor ille du har det? Har du noen andre voksenpersoner eller venner som du har tillit til? Er det noen som kan hjelpe deg ta kontakt med fastlege? Kanskje kan du avtale at de blir med deg slik du klarer gå dit? Hvis det er vanskelig å forklare kan du kanskje vise de meldingen du har skrevet til oss? Du kan også ta kontakt med helsestasjon for ungdom. Du skal ikke klare alt dette alene. 

2. Alkohol 

Alkohol kan redusere ubehagelige følelser et lite øyeblikk. Det endrer stemningsleiet i positiv retning og kritisk sansen sløves. Det gjør at man i øyeblikket kan føle seg bedre. Dessverre så kan alkoholinntak føre til at psykiske plager forverres over tid. Spesielt hvis man drikker hver dag. Alkohol påvirker hjernen vår p mange måter. Både hukommelse, konsentrasjon, oppmerksomhet og følelser blir påvirket. Alkoholen kan gjøre at alt det du beskriver blir vanskeligere. Jeg vet ikke hvor mye du drikker hver dag, men jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta kontakt med helsepersonell for hvordan du kan redusere inntaket på en riktig måte. Du kan ringe rustelefonen på 915 08 588. Her treffer du dyktige rådgivere som kan hjelpe deg.  

3. Bekymringer og tankekaos

Depressive tanker og bekymringer påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes ting en kan gjøre selv også. En kan jobbe med utforske de negative tankene og bekymringene for så å gi mer plass til mer positive og gode tanker. Dette krever litt tid og innsats, men en har mye igjen for det og kan bruke det resten av livet. Struktur og bevisstgjøring i hverdagen er også nyttig. God søvn, næringsrik mat og trening er viktig. Jeg har lagt ved en artikkel om å hjelpe seg selv ut av depresjonen. Denne kan gi gode tips om hvordan en kan gå frem. 

Det viktigste er at du snakker med noen slik du får hjelp. Du skal ikke stå alene med dette og det finnes mye god hjelp å få. 

Jeg ønsker deg alt godt og masse lykke til. Stå på! det blir bedre!

Hilsen psykolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Rus: kontakttelefoner

Jente ser på mobilen sin (colourbox.com)

Hva kan du gjøre hvis du har et rusproblem? Eller en venn eller noen i familien sliter med det? Da er det hjelp å få.

Les mer

Tips når du vil endre en uvane eller slutte med noe

Rødt kryss på kalender (foto: ung.no)

Ønsker du å slutte med noe, starte med noe eller forandre på noe? Ønsker at de nye vanene skal vare? Her får du noen råd som kan være til hjelp så det ikke bare blir med et halvhjertet forsøk eller bare med tanken.

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer

Hvordan snakke med foreldre som ikke forstår deg

10 gode tips (ung.no)

Du har sikkert hatt følelsen av at foreldrene dine ikke forstår deg. Det kan oppleves som rart, dumt, merkelig og til og med skremmende. Vi gir deg 10 tips om hvordan du kan snakke med vanskelige foreldre.

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer

Virkning av alkohol i kroppen

Drikker øl

Kort tid etter at man drikker alkohol vil de fleste begynne å kjenne virkningene. Les om hvordan alkoholen påvirker kroppen din og hvordan du kan måle promille i blodet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Alkohol
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om alkohol