Hopp til hovedinnholdet

Lei meg etter måling med helsesøster. Føler meg alt annet enn fin eller bra nok. Jeg er allerede veldig deprimert og har ikke et godt kroppsbilde. Hater med selv og selve livet. Hjelp meg.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, sjøltilliten min er veldig lav etter måling med helsesøster eg føler meg alt annet en fin eller bra nok eg er allerede veldig deprimert og har ikkje eit godt kroppsbilde og eg føler at målinga bare sier "du er styggere og feitere enn du trudde" den var ikkje på fedme men overvektig hater meg sjølv og sjølve livet hjelp meg

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det er leit å høre at høyde og vekt måling hos helsesøster ble en vanskelig opplevelse for deg. 
Det er ikke en bestemt vekt som er normalt for en med din høyde. Det vil alltid være individuelle forskjeller. Det er fordi vi er født med vår spesielle kroppsbygning, som igjen er bestemt av arv fra egen familie.  Dersom du spiser normalt og variert til faste måltider og ellers er frisk og trives på annen måte, så kan vekten være normal for deg.
Hadde du i utgangspunktet tenkt at vekten din var for høy, eller var du tilfreds med deg selv slik du var?
Fikk hendelsen hos helsesøster deg til å tenke mer negative tanker om deg selv, eller var det allerede tanker du hadde?

Det er slik at noen kan være kraftigere enn andre, uten at det betyr at de er overvektige. Har men en kraftig beinbygning og mye muskler på kroppen, så vil vekten naturlig ligge høyere uten at man er overvektig. Det er derfor viktig å ikke se på helheten, og ikke bare på tallene for å vurdere om du er innenfor "normalen".

Det som er viktig nå, er at du ikke setter i gang med slakning eller lar dette gå for sterkt inn på deg. Det du heller skal gjøre, er å ta en prat med helsesøster og fortelle hva dette har gjort med deg. Hvordan det påvirker tankene og følelsene dine, og at du er veldig lei deg i etterkant av målingen.

Helsesøster kan gi deg informasjon og trygge råd om hva du kan gjøre om du trenger å gå opp i vekt eller ned i vekt uten at det går utover din helse.

Det vil også være nyttig for deg å få hjelp til å bli tryggere på deg selv og lære deg å akseptere deg selv slik du er. 

Det er ikke alltid så lett å være tenåring, med alt som skjer av utvikling både kroppslig og følelsesmessig. Mange strever med seg selv, og har ikke troen på at de er bra nok. Mange stiller urimelige høye krav til seg selv, og blir påvirket av det de ser blant annet i media, rundt seg blant venner, og tror at veien til suksess og popularitet går gjennom å se ut på en bestemt måte. Slik er det imidlertid ikke.
Det som betyr noe er at du har troen på deg selv, og forstår at det er deg som menneske og din personlighet som har størst betydning for hvem du er og hvordan andre oppfatter deg. Hva du står for, og det at du tør å ha en mening.
Den største feilen man gjør, er å sammenlikne seg selv med andre. Det finnes ikke perfekte mennesker. Alle kan også gjør feil, men det påvirker ikke din verdi. Du er unik og god nok slik du er, og skal heller ta utgangspunkt i deg selv og det som er bra med deg og som du er flink til.

Det er mye du kan gjøre selv for å få bedre selvtillit. Start dagen din med å se deg i speilet og si til deg selv at "du er en fin person og jeg liker deg". Jeg er sikker på at du kan finne frem til mange positive egenskaper ved deg selv. Det tar bare litt tid å finne dem når du ikke er vant til å tenke slik. Start med å skrive ned egenskaper ved deg selv som du liker. Det kan være ta du er snill, omtenksom, en god venn, eller ting du som du er flink til å gjøre, alt hva du kommer på som er positivt. Jeg tenker listen blir lengre enn du er klar over etterhvert. På denne måten kan du snu på de negative tankene om deg selv.
Tenk positivt, så vil det bli mer positivt etterhvert. Minn deg selv på at det du har å si og den du er, er like viktig som det de andre har å si og det de er.  Man kan bygge seg selv opp ved å holde fokuset på det positive og det man får til, eller man kan bryte seg selv ned ved å holde fokuset på det man ikke får til og det man ikke er. Dette er noe du kan styre over, og velge å ha fokus på det som er bra. Du må våge å ha det litt utrygt og stå litt ustødig, men da vil det også gå fremover og du vil få til det du vil, skritt for skritt. 

Det er fullt mulig for deg å styre hva du bruker tid til og tenke på. Du kan aktivt oppsøke andre tanker som er mer positive for deg hvis negative tanker kommer over deg. La de negative tankene komme inn i oppmerksomheten din og se på dem som skyer som driver forbi over himmelen og ut av oppmerksomheten igjen. Hvis en negativ tankesky stopper opp i oppmerksomheten din, så kan du iverksette tankestopptiltak. Tankestopp gjør du ved å aktivt fokusere på noe annet. Enten ved å mentalt oppsøke andre tanker eller ved og bruke hjelpemidler som TV, internett, musikk, andre omkring deg eller utføre en aktivitet som krever all din oppmerksomhet. Positive tanker og følelser om seg selv bygger selvbilde.

Det du også kan gjøre for å bli tryggere på deg selv, er å bli mer bevisst på tanker og følelser. Det kan du gjøre ved å gå aktivt inn for å styrke din selvtillit og selvfølelse. Du kan blant annet bruke følgende for å bedre din selvtillit:

  • Snakk med en du stoler på og har tillit til om tankene dine.
  • Be om hjelp hvis noe blir for vanskelig for deg i hverdagen
  • Vurder din egen utvikling og se at du får til noe du har strevd med istedenfor å sammenlikne deg med andre.
  • Øv deg i å si noe positivt til deg selv, og be gjerne en venn om å si noe positivt om de
  • Skriv ned positiv ord om deg selv på en liste og la den vokse seg lang. Når du leser den hjelper du deg selv til å huske på at du er mye mer enn bare det du føler når du er langt nede. Positive beskrivelser kan for eksempel være: Omsorgsfull, morsom, snill søster/bror, god i engelsk. Og husk å si til deg selv: « Jeg er bra nok, jeg kan, jeg vil og jeg får til det jeg ønsker!»

En annen ting du skal tenke på, er at det viktigste av alt er at du er deg selv. Hva andre måtte si og mene er uvesentlig. Våg å være deg selv og stå opp for dine egne verdier og det som er viktig for deg. Alle er ulike i væremåte, og det må man få lov til å være. Alle er like mye verdt!

Det jeg vil tipse deg om er en liten bok som heter «Det er ditt liv» av Mia Törnblom, som er en selvhjelpsbok laget for ungdommer hvor du får gode råd om hvordan du kan takle ulike vanskelig situasjoner og også styrke din selvtillit og selvfølelse. Den er morsom, og lett å bruke. Den kan du ha god nytte av. Snakke med foreldrene din om denne, og se om dere kan få tak i den hos bokhandler, bibliotek eller på nett

Håper dette kan hjelpe deg.

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Selvtillit og selvfølelse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om selvtillit og selvfølelse