Hopp til hovedinnholdet

Jeg sliter litt med mat og sånt.

Jente 18 år
 

Spørsmål

Jeg sliter litt med mat ogsånt. Føler liksom at all tiden jeg har bruker jeg til å tenke på mat og på skolen kan jeg sitte å kjenne på hvor store og ekle lårene mine er. Tørr ikke ha fremføringer ogsånt fordi føler jeg liksom blir avslørt hvor feit jeg egentlig er. Det begynner å bli veldig plagsomt og greier ikke slutte å tenke på det. Jeg vil bare bli tynne. Jeg er 167 og veier 56-58 og det er alt for mye.. når jeg skriver dette innser jeg hvor mye jeg egentlig veier. Kunne jo snakket med noen om probleme men jeg føler meg for feit til å liksom snakke om at jeg prøver å slanke meg føler barr at jeg mislykkes. Jeg greier å la være å spise til klokken er sånn 18:00 men etter det kan jeg liksom spise noe så er det igang.. da kan jeg liksom spise alt. Æsj, jeg er bare stygg og feit. Gruer meg sånn til jul da jeg egentlig ikke har lyst til å spise så mye men da kommer alle til så «å, er du på slanker’n du eller?» hater å spise forran andre. Vet ikke hva jeg skal gjøre

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 18 år.

Takk for at du skriver til Ung.no!
Det første jeg vil si til deg er at du har en helt flott vekt for en på din høyde, og er ikke i nærheten av å være tykk. 
Forholdet til din egen kropp påvirkes av forventninger og urealistiske tanker om hvordan du bør se ut, og mange stiller urimelige og strenge krav til seg selv.

Dersom du kan klare å få gode rutiner på kosthold og trening, så kan det i seg selv føre til at du etter hvert føle deg mye bedre med deg selv. Du får mer overskudd, blir fastere i kroppen på grunn av treningen og du føle deg mer vel, vekten vil også endre seg naturlig over tid, selv om du ikke slanker deg aktivt.
For slik vekten din er i dag, så trenger du ikke å slanke det. Det handler mer om å bli trygg på seg selv, styrke selvtillit og selvfølelse, og lære seg hvordan du kan ta vare på deg selv på en god måte.

Mat må du har. Det verste du gjør er å ikke spise. Det gjør ikke kroppen din godt på noen måte å kutte ut måltider. Du trenger næring for å fungere i hverdagen, og også får holde forbrenningen din oppe.
Spiser du regelmessig vil forbrenningen din øke, og du vil merke at kroppen din har godt av det. Du legger ikke på deg av å spise normalt. Tvert i mot vil du kunne gå ned i vekt dersom du også er aktiv.
For deg som strever med å se at mat kan hjelpe deg, vil jeg anbefale det å snakke med helsesøster på skolen om kosthold. 
Her har du eksempel på en sunn dagsmeny:

  • Frokost: 1 porsjon havregryn med ½ banan og litt rosiner, samt melk.
  • Lunsj: 2 skiver grovt brød med fiskepålegg, kjøttpålegg, egg eller hvitost. Pynt gjerne med grønt og spis en frukt til.
  • Middag: 1 porsjon (tredel tallerkenen med 1/3 grønnsaker og 1/3 potet, fullkorn pasta, fullkorn ris og 1/3 fisk, kjøtt, egg)
  • Kvelds: 2 skiver grovt brød med myk margarin, pålegg pyntet med noe grønt, og et glass melk.
  • Mellommåltider (1-2 ved behov): frukt, grønnsaker, et knekkebrød med pålegg, yoghurt med havregryn, nøtter, mandler.

Det som er viktig, er at du prøver bli mer bevisst på kostholdet ditt, og spiser mer regelmessig. Det vil ha en positiv effekt på kropp, og du kan merke at du vekten din går ned uten at du bevisst går inn for det.
Du får råd om kosthold her.

Dersom du ikke trener regelmessig vil meg anbefale deg å forsøke og komme i gang. Trening er positivt både flere måter, og hjelper deg med å kjenne mer overskudd og glede i hverdagen. 

Det som også vil være nyttig, er å jobbe mer bevisst med din egen selvfølelse, og å gå inn for å styrke troen på deg selv. Mange stiller som tidligere sagt urimelige høye krav til seg selv, og blir påvirket av det de ser blant annet i media, rundt seg blant venner, og tror at veien til suksess og popularitet går gjennom å se ut på en bestemt måte. Slik er det imidlertid ikke.
Det som betyr noe er at du har troen på deg selv, og forstår at det er deg som menneske og din personlighet som har størst betydning for hvem du er og hvordan andre oppfatter deg. Hva du står for, og det at du tør å ha en mening. Vær deg selv, og ikke still så strenge krav til deg selv.

Den største feilen man gjør, er å sammenlikne seg selv med andre. Det finnes ikke perfekte mennesker. Alle gjør feil, men det påvirker ikke din verdi. Du er unik og god nok slik du er, og skal heller ta utgangspunkt i deg selv og det som er bra med deg og som du er flink til.

En annen ting du skal tenke på, er at det viktigste av alt er at du er deg selv. Hva andre måtte si og mene er uvesentlig. Du skal være slik du selv ønsker at andre skal være mot deg, og være stolt av dine verdier og din væremåte. Alle er unike på sin egen måte, og det er lov å være seg selv.

Boken «Selvfølelse nå!» av Mia Törnblom, er lettleste bøker som kan gi deg god hjelp jobben mot bedre selvfølelse og selvtillit. Den kan du låne på bibliotek

Det kan hjelpe deg å ta en prat med helsesøster om dette, slik at du kan få støtte og råd om hvordan du beste kan takle det, og hjelpe til å bli tryggere på deg selv. Bare det å ha en voksen å kunne dele slikt med, vil være til stor hjelp.

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Nervøs før framføringer eller presentasjoner?

Framføring i klasserom (colourbox.com)

Skal du presentere prosjektet ditt foran klassen? Eller er du trukket ut til muntlig eksamen og gruer deg veldig? Slik takler du nervene.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Jente ved toalett ser på vekt (www.colourbox.com)

Grensen for når et anstrengt forhold til mat og kropp går over i en spiseforstyrrelse er glidende. Lurer du på om du er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse, kan du få noen svar som er til hjelp i denne artikkelen.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Om selvfølelse og hva du kan gjøre for å bedre den

Gutt i en eng (colourbox.com)

Selvbildet og selvfølelsen påvirkes av mange forskjellige forhold. Når du vet mer om hva som påvirker selvfølelsen din, kan du også jobbe med å gjøre den bedre.

Les mer

Når kommer mensen første gang?

Jente tenker (colourbox.com)

Lurer du på når DU skal få mensen første gang? Det er ikke mulig å forutsi. Noen tegn kan allikevel fortelle deg noe om at den snart kommer igang. Les mer her om slike tegn og om andre ting om mensen du kanskskje har lurt på.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold