Hopp til hovedinnholdet

Jeg er så redd og det tar så mye er energi. Hva kan jeg gjøre?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er mye redd, men det er ikke angst. Jeg er redd når jeg er hjemme alene eller når alle i huset har lagt seg. Jeg er redd for at noe skal komme å ta meg eller gjøre meg vondt. Det kan være alt fra "monstre" til innbrudd. Når jeg mener monstre mener jeg demoner og liknende selv om jeg prøver og ikke tro på slikt. jeg vet at det ikke finnes monstre. Jeg ser ofte for meg at noen står bak døren når jeg åpner den eller i et hjørnet av rommet. Jeg er også redd for verden. Jeg har kjempe lyst til å reise jorden rundt og mest sannsynlig skal jeg gjøre det alene. Men jeg er så redd for å reise alene. Jeg er redd for å gå alene i mørket ute, jeg er redd for at noen skal gjøre meg noe vondt. Jeg er redd for å knytte meg til andre mennesker til og med. Vet du at det er slitsomt å være redd? Det tar mye energi, jeg slapper ikke av når jeg er redd. Jeg skal til psykolog om et par uker, men hva gjør jeg i mellomtiden? Hva hjelper mot redsel? Jente 17

Besvart 28.01.2019 21:35
 

Svar
Hei jente 17 år

Takk for at du skriver til oss i Ung.no og forteller til oss hvordan du har det. Jeg forstår at det er krevende og være engstelig og jeg syns det er fint at du skal få hjelp!

Frykt er en følelse vi alle har og den trenger vi. Dessverre er det slik at for noen kan denne følelsen bli for intens og da blir det krevende. Ved å tenke på det vi er redde for så aktiveres det indre systemet vårt som om vi vi er i en reell skummel situasjon. Da blir vi redde. Men det er ikke farlig selv om det kan føles slik!

Du er også bekymret for det som potensielt kan skje med deg.

Mitt beste råd til deg er å forsøke å finne støttetanker når du er på vei inn til et rom eller når du går ute. Det kan være tanker med et annet innhold som avleder frykten. Ved å erfare at det går bra og at du ikke hadde noe å være redd for så vil aktiveringen roe seg ned.

Dette er temaer som du kan snakke mer med psykologen din om. I mellomtiden kan du øve deg med å utfordre deg på noen små situasjoner. Det er viktig og begynne med små skritt - da gjør deg du deg gode erfaringer og det kan gjøre det lettere neste gang!

Kanskje du kan begynne med å utfordre tanken om monstre som du vet at ikke finnes? Forsøk å gå inn i et rom og kjenn på følelsen du får i kroppen. Forsøk å hent frem støttetanker om at dette går bra. Dersom du blir redd og må gå bort fra situasjonen -  ikke gi opp. Forsøk igjen!

Dette er små øvelser som kan gjøre stor forskjell. Det kan være krevende og slitsomt! Har du noen du kan snakke med som kan støtte deg og heie på deg? Det kan være til stor hjelp.

Jeg legger ved noen artikler til deg som kan være til hjelp for deg å lese.

Ønsker deg alt godt!

Lykke til!

 

Vennlig hilsen Psykiatrisk Sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvordan takle en ubehagelig opplevelse

Jente med lukkede øyne (colourbox.com)

Mange som har opplevd noe vondt får en uro i kroppen i ettertid. Kroppens alarmberedskap fortsetter utover den kritiske situasjonen, og det er vanskelig å roe seg ned igjen. Det er heller ikke uvanlig å kjenne på uro og stress i kroppen uten å ha opplevd noe traumatisk. Her er gode råd.

Av psykolog, dr. philos Atle Dyregrov, Senter for Krisepsykologi

Les mer

Er du mørkredd?

Mørkt soverom på natta (colourbox.com)

Dei aller fleste kjenner til begrepet «mørkredd» og mange har nok også på eit tidspunkt kjent seg utrygge i mørket. Spesielt er det å vere mørkredd vanleg hos barn. Men også ungdommar og vaksne kan oppleve å vere mørkredde. Korleis kan vi forstå det, og når blir det eit problem?

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer

Hvordan tenke bedre om deg selv

Jente som tenker (Colourbox)

Du kan få bedre selvtillit. Ved å stille deg selv noen spørsmål blir du mer klar over hvorfor du tenker som du gjør. Da kan du i neste omgang prøve å bestemme deg for å tenke litt annerledes.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Angst
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om angst