Hopp til hovedinnholdet

Takler dårlig muntlige presentasjoner

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har alltid vært stille av meg selv. Jeg er ikke akkurat sjenert, men liker ikke å snakke så mye? Jeg har hatt presentasjonsangst siden jeg var liten ( snakke høyt i timen, presentasjoner). På grunn av det, har jeg lat som om jeg var syk for å slippe unna muntlige presentasjoner. Jeg har prøvd flere ganger å ha presentasjoner, men tør ikke, klarer ikke. Jeg blir svimmel, får ikke puste, er på nippet til å bryte sammen i gråt og vil bare dra hjem. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal klare de to siste årene på skolen med presentasjoner. Jeg klarte meg fint på muntlig eksamen i 10. Klasse, fordi det bare var 2 stk som var i rommet så klarer meg fint på eksamen i år også. På grunn av dette har jeg islolert meg mer hjemme, fordi ingen skjønner hvordan jeg har det i slike sitasjoner. Jeg blir så sliten. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å slippe unna uten å få konsekvenser?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei og takk for spørsmål!

Først og fremst syns jeg at du skal prate med læreren din om dette.  Hvis læreren er klar over hvordan du opplever det, kan han/hun hjelpe deg.  Det er lurt å ha en god plan for forberedelse og gjennomføring, og finne seg noe lurt å si til seg selv i forkant som kan hjelpe.  For eksempel kan følgende være noe du kan si til deg selv HVER gang: "Her står jeg og jeg gjør mitt beste, mer kan jeg ikke gjøre.  De som sitter foran meg vil meg jo bare mitt beste, så dette skal gå helt fint".  Det å snakke seg selv opp, kan være effektiv.  Da må man også jage bort negative tanker som kommer; Katastrofetanker om at du ikke vil greie det, at du vil dumme deg ut o.s.v. 

Hvis man blir nervøs og anspent rundt andre, er dette ofte knyttet til at man får negative tanker. Mange kan for eksempel være redde for at andre tenker negativt om dem, at de ser rare ut eller at de kommer til å gjøre noe dumt eller flaut. Det kan hjelpe å finne litt mer ut av hvilke negative tanker du får, du kan spørre deg selv hva du er redd kan skje. Når man finner ut av de negative tankene, kan man forsøke å jobbe med å finne alternative og mer positive tanker. Jeg legger ved noen artikler som beskriver mer om dette og som jeg tror kan ha nyttige tips til deg. 

Vi heier på deg!!


Med vennlig hilsen utdanningsrådgiveren, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Nervøs før framføringer eller presentasjoner?

Framføring i klasserom (colourbox.com)

Skal du presentere prosjektet ditt foran klassen? Eller er du trukket ut til muntlig eksamen og gruer deg veldig? Slik takler du nervene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Helse og sosial på skolen
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om helse og sosial på skolen