Hopp til hovedinnholdet

Jeg sliter fryktelig med å sove.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente på snart 14 år Jeg sliter fryktelig med å sove, ligger til klokka 5 på natta og står opp 7. Lesing hjelper ikke, er i et helt annet rom enn mobilen min lenge før jeg legger meg. Jeg blir stresset av dette og fokuserer dårligere på skolen. Jeg har lest at man blir avhengig av sovetabletter veldig fort så vil helst unngå det så lenge som mulig. Håper dere svarer fort! Hilsen 13 år gammel jente med søvnproblemer

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 13 år.

Takk for spørsmålet ditt!
Dette høres veldig slitsomt ut, og jeg forstår at det går ut over konsentrasjon og gjør det vanskelig å fokusere på skolen.
Allle kan i perioder streve med søvnen. Både hverdagsproblemer og andre plager kan gi søvnproblemer. Noen ganger kan det bli en vond sirkel som er vanskelig å komme ute av, men det er mulig å gjøre noe med det.

Det første du skal gjøre, er å snakke med foreldrene dine om problemene du har for tiden, slik at de kan hjelpe deg. Det er greit å få snakke om hva du strever med, og få satt ord på det. De kan også hjelpe deg med å finne ut hvordan du kan gå frem for å få bedre søvn.

Det viktigste er at du har fast rutiner om kveldene, og legger det til omtrent samme tid hver dag. Det er viktig å slappe av før sengetid og roe ned med et lite kveldsrituale som forteller kroppen at den snart skal sove. En liten kveldstur, et varmt bad og rolig musikk er fint. Du bør verken være mett eller sulten når du skal sove. Et lite kveldsmåltid noen timer før leggetid er fint. Urteteer og varm melk kan virke beroligende.

Det som ofte skjer når du ikke får til å sove, er at du blir liggende å tenke på det og stresser deg mer og mer opp. Derfor må du forsøke å la vøre å tenke på konsekvensene av å ikke få sove. Det verste du kan gjøre er å fokusere på at neste dag blir ødelagt hvis du ikke sover, eller tenke på hvor få timer det er igjen til du må stå opp. Vær likegyldig til dette. Si til deg selv at dersom du sover dårlig i natt, blir du i alle fall trøtt i morgen kveld og får sove godt da. Det er ingen krise om du sover dårlig en natt eller to.

Psykolog Atle Dyregrov sier:
"For å etablere en god søvnhygiene, er det fornuftig at du ikke blir liggende for lenge våken i sengen. Når alt er prøvd, skal du gå ut av sengen og gjøre noe som gir deg en konstruktiv avveksling fra å bli liggende og streve for å få sove. Tenn bare et svakt lys. Sett deg i en behagelig stol, les et avsnitt i en bok du kjenner og liker. Eller gjør noe annet som kan virke beroligende på deg. Drikk litt varm melk. Og kryp til køys igjen."

Her er enkle avslappningsteknikker fsom kan være til nytte når du legger deg:
1. Sitt eller ligg rolig i en behagelig posisjon (ingen kryssede armer eller ben).
2. Lukk øynene eller fest blikket på et punkt foran eller over deg.
3. Pust dypt gjennom nesen. Tell til 7-8 i et rolig tempo og pust rolig ut gjennom munnen. Samtidig sier du "rolig" til deg selv eller et annet ord du velger. Gjenta 4 -5 ganger, pust så vanlig og legg merke til hvor godt det er å slappe av på denne måten.
4. For å øke avslapningen tenker du deg at du går ned en trapp på tjue trinn til en deilig sandstrand. Tenk på hva du ser og opplever for hvert trinn du går ned; det vakre synet, vinden, solskinnet, luktene, lydene... Gjenta ordene "rolig og avslappet" for hvert trinn. Når du er kommet ned, kan du fortsette til et sted du føler det er behagelig å være; gå ned til havet, til et fjellvann, til en skog eller til din barndoms favorittplass. Bli der en liten stund - og gå trappetrinnene gradvis opp igjen.

Søk også på nettet hvor du kan finne videoer med avslappingsinstruksjoner. Det kan hjelpe deg til å finne roen når du legger deg for å sove.
Snakk med helsesøster på skolen din for å få råd. Du kan også låne boken til Atle Dyregrov: "Den lille søvnboken - Håndbok for folk som vil sove bedre", Fagbokforlaget 2001, på biblioteket. Der får du gode råd.

Håper dette kan hjelpe deg.
Lykke til!

Vennlig hilsen helsesøster.

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer

Råd til deg som sover dårlig

Jente våkner (colourbox.com)

Sliter du med å få sove godt, sovne når du legger deg eller med å komme deg opp om morgenen? Slik henger det sammen, og dette kan du gjøre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Skolehverdag
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om skolehverdag