Hopp til hovedinnholdet

Ønsker å gå opp i vekt igjen

 

Spørsmål
Hei!

Jeg drev med karate for rundt et år siden, men så har jeg hatt en pause som vil fortsette litt til. Den gangen veide jeg 70kg mens jeg plutselig gikk ned drastisk - har vært helt nede i 58kg ! Nå ligger jeg rundt 62- 64 kg, men jeg føler meg fortsatt "lavere og mindre" enn før, da jeg følte meg "stor og sterk". Jeg føler meg svak. Jeg ønsker å gå opp i vekt, gjerne til normal vekten min 70kg + . Kanskje jeg hadde en periode med en mindre alvorlig spiseforstyrrelse?

Jeg vil at kroppen min skal bestå av minst mulig fett, men muskler som gir meg vektøkningen.. Er det mulig ? Har dere noen råd angående det ? Det virker som at alle rundt meg har tatt meg igjen når det gjelder høyde og styrke...

Mvh gutt 16 ;)
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei gutt 16 år!

For mange er det en helt vanlig reaksjon å gå ned i vekt etter en pause fra idrett, mens andre legger på seg. Grunnen til at du går ned er trolig at du har høy forbrenning, og at musklene som er vant til å stimuleres, plutselig ikke belastes på samme måte lenger, og dermed avtar noe i styrke og størrelse. Muskler veier mye, og en liten nedgang i størrelse kan gi relativt store utslag for din vekt.

Som jeg forstod ønsker du å gå opp i vekt igjen på en sunn måte. Den beste metoden for å gå opp i vekt vil være å trene styrke som fremmer vekst i muskelstørrelse. Siden du er 16 år, og trolig ikke helt utvokst, bør du være forsiktig med å trene styrke med for tung belastning.

Av både sikkerhetsmessige årsaker, og grunnet treningsmetode som gir best effekt for muskelvolum bør du trene styrke med slik belastning at du klarer mellom 6-15 repetisjoner per serie. Hver serie bør følges av en pause på 1-3 minutter, før du begynner neste serie. Hver muskelgruppe bør belastes 2-4 serier, før du starter trening av neste muskelgruppe. På denne måten kan du trene hele kroppen på 1 time - 1,5 time. Dette kalles generell styrketrening, og er lurt for å bygge opp et grunnlag, før du eventuelt kan endre noe i treningsform, ved at du trener flere serier på hver muskelgruppe, og deler slik at du trener noen muskelgrupper en dag, og så noen andre neste økt (for å få flere serier på hver muskelgruppe på samme tid som en generell styrkeøkt).

Dersom du har tilgang til et treningssenter eller lignende, kan du begynne med å trene 3-4 dager i uka. Hvis du skal trene hjemme, uten apparater bør du trene armhevninger, kroppshevninger i bom (dersom det lar seg gjøre), knebøy, sit-ups og rygg-ups. Det er viktig å ha en hviledag mellom treningen av hver muskelgruppe. Altså hvis du trener hele kroppen på mandag, bør du vente til onsdag med å trene hele kroppen igjen. Kroppen trenger restitusjon for å bygge opp igjen musklene etter påkjenningen fra treningen.

Et eksempel på en generell treningsøkt:
Bryst: 3 x 10 reps
Skuldrer: 3 x 10 reps
(Øvre)rygg: 3 x 10 reps
Armbøyere: 2 x 10 reps
Armstrekkere: 2 x 10 reps
Hofte, sete, lår forside: 3 x 10 reps
Lår bakside: 3 x 10 reps
Legger: 2 x 10 reps
Mage: 2 x 20-40 reps
(Nedre)rygg (korsrygg): 2 x 20-40 reps

Du kan gå inn på
www.olympiatoppen.no/fagstoff/styrke/styrketreningsovelser/page318.html
for å lese om øvelser for de forskjellige muskelgruppene.

Tren i den rekkefølgen som er skrevet over av sikkerhetsmessige årsaker.

For å gå opp i vekt er det også viktig at du spiser nok mat, sunt og variert. Proteiner bør du få i deg ca 1,5-2 gram per kg kroppsvekt hver dag dersom du begynner å trene styrke som beskrevet for å opprettholde og øke muskelmasse. Karbohydratinntak rett etter trening er også viktig for restitusjonen. F.eks en banan er genialt:) Og husk å drikke mye vann, både under trening og ellers.

Jeg kan kort også nevne at dersom du ønsker å forbrenne fett, er utholdenhetstrening det absolutt beste, men også styrketrening gir effekt på fettforbrenning. Utholdenhetstrening med høy intensitet har størst innvirkning på fettforbrenning.

Dette ble ganske mye informasjon på en gang. Håper svaret kan være til hjelp. Lykke til med treningen
Hilsen treningskonsulent

Fikk du svar på det du lurte på?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(Kommentaren blir synlig ved redaksjonens godkjenning. HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva kan du om spillavhengighet?

Slik bør du ta opp spillproblemet med vennen din: