Hopp til hovedinnholdet

Tips for å like seg selv sånn man er

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 14 og jeg lurer på noe. Jeg er utrolig UTROLIG opptatt av kropp og å se bra ut (det er noe som jeg ikke er glad for fordi jeg blir så stresset av det). Jeg trener 2-4 ganger i uken og er 175 høy og veier 54-55 kg (er det for mye??..). I det siste er det enste jeg bryr meg om og trene. Men jeg har ikke trent nå på 4 dager fordi vi har ikke vært hjemme!!!! Og det gjør meg utrolig stresset! Jeg har også spist mye usunt! Og nå er jeg så redd for å våkne i morgen og se om jeg har blitt tjukkere.. jeg veier meg kanskje 5-8 ganger om dagen og jeg får så dårlig samvittighet hver gang jeg spiser noe som ikke er 100% sunt.. jeg er så redd for og gå opp i vekt at jeg får ikke sove på natta.. når jeg ser meg i speilet blir jeg bare lei meg fordi jeg føler meg tjukk.. og jeg hater denne følelsen og lurte på om dere har noe tips for å like seg selv sånn man er?... hilsen meg

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Så bra at du vil like deg selv sånn du er. Mange er kritiske til seg selv i ungdomsalderen. Det handler kanskje om at man blir mer opptatt av hva andre mener og tenker? Hvordan er det du ønsker å tenke om deg selv? Det å ha et avslappet forhold til mat og kropp, handler også om å unne seg litt snacks uten å få dårlig samvittighet og kunne hoppe over en trening selv om man hadde tenkt å trene. Selv om det beste er om man hovedsaklig kan ha et regelmessig liv med tanke på trening, måltider og søvn. Da trives kroppen best.

Du skriver at det er slitsomt å være så opptatt av kropp og se bra ut? Har du noe annet i livet ditt som engasjerer deg? Det er fint at du trener flere ganger i uka. Men hva er motivasjonen din for å trene. Handler det bare om å unngå å gå opp i vekt? Eller handler det også om gleden av å bevege kroppen og være sammen med andre? Gjør noe du liker som du føler at du får til. Prioriter å være sammen med andre slik at du føler at du er en del av et fellesskap. Og gjør gjerne noe for andre. Det kan få deg til å tenke fine tanker om deg selv.

Du har en normal vekt, men du må må regne med å gå mer opp i vekt før du er ferdig utvokst og utviklet. Du har fortsatt en normal vekt selv om du får noen flere kilo på kroppen. Det er ikke en bestemt vekt som er normalt for en med din høyde. Det normale er forskjellig fra person til person. Vi er alle født med vår spesielle kroppsbygning, som igjen er bestemt av arv fra egen familie. Så lenge du spiser variert og til faste måltider og ellers er frisk og trives på annen måte, er nok dette normalt for deg.

Noen er svært tynne og har alltid vært det uten at det er noe galt, mens andre har en mer kraftig benbygning og mer muskler uten at man er overvektig. Det er derfor viktig å ikke se på disse måleinstrumentene som fasitsvar på om du er innenfor normalen.

Noen har ønsker om å være tynnere og forsøker slankekurer. Det kan være helseskadelig for deg uten kyndig veiledning. Spis 4-5 måltider om dagen med sunn og variert kost, og vær i aktivitet flere dager i uken. Fysisk aktivitet er også viktig for helsen. Det er viktig at kroppen får næring som er i samsvar med hvor aktiv du er. Jo mer du trener jo mer må du spise. Når man er i puberteten er det ekstra viktig at man ikke mister for mye vekt. Kroppen skal vokse og utvikle seg og alt dette trenger man energi for å gjøre.

Har du spørsmål om vekt er det fint å ta dette opp med helsesøster på skolen eller fastlegen din. Helsesøster har høyde- og vektkurven din som du har fulgt siden du var nyfødt baby. Da kan du få informasjon om hva som er normalt og eventuelt trygge råd om hva du kan gjøre om du trenger å gå opp i vekt eller ned i vekt uten at det går utover din helse.

Se også vedlagte artikler.

Lykke til videre.

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Myter og fakta om spiseforstyrrelser

En ert på en tallerken (www.colourbox.com)

Det er mange myter om spiseforstyrrelser. Her får du informasjon om hva som er sant og usant.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett