Hopp til hovedinnholdet

Er det mulig å få flatere mage uten å gjøre styrkeøvelser?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Er det mulig å få flatere mage, uten å gjøre styrkeøvelser? (Hater styrke) Går det an å for eksempel løpe et par ganger i uken, og likevel se resultater ganske fort eller MÅ man gjøre styrke også? Og finnes det en måte som gjør at jeg ser forandring når jeg trener, selv om jeg fremdeles spiser hva jeg vil? Vil bli tynnere, men vil ikke gå på noe diet eller begynne å tenke alt for mye på kalorier osv (redd for å bli syk hvis jeg begynner å fokusere alt for mye på det)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Om man har flat mage avhenger av mange ting, blant annet hvor mye fett man har i dette området, muskulaturen her, samt gener. Magen er en del av kroppen, og når du trener en generell aktivitet som jogging, vil det også kunne påvirke magen, fordi jogging øker kroppens forbrenning. Om du får flat mage av det eller ikke kommer helt an på hvor mye du jogger, hva slags utgangspunkt du har,og kostholdet ditt. Trening vil kunne ha effekt også uten av man gjør noen endringer på kostholdet. 

Jogging er først og fremst kondisjonstrening. Magemusklene er involvert i joggebevegelsen, og vil derfor få noe trening. Styrketrening trener musklene på en annen måte, og vil kunne gjøre dem fastere og større enn det du oppnår med kun jogging. Men styrketrening er jo ikke bare viktig fordi det kan gi større muskler. Det gjør også kroppen og skjelettet sterkere, og kan være med på å forebygge skader. I tillegg øker det kroppens hvileforbrenning. Så å trene litt styrke er uansett ikke dumt. Jeg legger ved en artikkel med et styrketreningsprogram for hele kroppen som ikke tar så lang tid. Kanskje finner du noen øvelser der du liker?

Jeg synes det er flott at du ikke vil være så opptatt av mat og trening at du blir syk! Det aller viktigste er at du er aktiv, og driver med noe du liker. Så lenge man har et normalt sunt kosthold, tenger man ikke tenke så mye det.

 

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Styrketrening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om styrketrening