Hopp til hovedinnholdet

Hva kan man gjøre for å forhindre kramper på trening?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hver gang jeg er på trening får keg alltid krampe sånn fem min før vi er ferdig kan man forhindre at man minsker sjansen for å få krampe

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Man er litt usikre på akkurat hvorfor kramper oppstår, men det har ofte sammenheng med at muskulaturen er sliten, eller væskemangel. Det er altså ikke så rart at du får kramper helt på slutten av treningen, da har du jo holdt på en stund. Noen generelle råd for å dempe krampene er:

  • Ofte kan det hjelpe å belaste kroppsdelen som har kramper ved å legge vekt på for eksempel beinet som har kramper
  • Lett uttøyning av muskulaturen som har kramper
  • Lett massasje av muskelen som har kramper kan hjelpe

For å forebygge at krampene oppstår, er det lurt å:

  • Sørge for at kroppen får nok hvile mellom treningsøktene
  • Bedre formen slik at musklene blir sterkere og mer utholdende
  • Sørge for å tilføre kroppen nok væske

Ved å fortsette å trene jevnlig, vil jo formen din bli bedre. Og da kan det hende at du etterhvert vil få mindre kramper som en følge av det.

Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Idrettsskader

kneskade (colourbox.com

Hvilke skader er du utsatt for i ulike idretter? Hvordan kan du forebygge skader?

Les mer

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Få gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening her!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett