Hopp til hovedinnholdet

Jeg vil være trent, klare armhevinger, se fin ut og spise sunt. Noen tips?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Spørsmål om vekta mi her: Jeg er 1.75, veier 71-73 kg (endrer seg ofte) jeg har store pupper, litt stor rumpe og litt magefett. Jeg har også stoore lår. Jeg har ganske trente bein fra kneet og ned. NULL muskler i armer og mage. Jeg har også mange, ganske store strekkmerker på puppene, indre lår, sidene på magen og ned mot rumpa. Jeg føler meg overvektig og familien min sier hele tiden at det er på tide å gå ned i vekt. Jeg er ikke så glad i høy puls-trening, men liker yoga og den type ting så det holder jeg på med, men jeg er ikke sterk i det hele tatt. De i klassen er supersterke og klarer 50-60+++ armhevinger uten pause, jeg klarer ikke 1 engang. Jeg er i konflikt med meg selv om vekta mi og ser maaaange modeller på instagram som er superfine. Jeg vil se sånn ut jeg og. Jeg vil være trent, klare armhevinger, se fin ut og spise sunt. Noen tips?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så fint at du er motivert for å trene og spise sunt, og at du allerede driver med yoga! 

Det som er viktig er at du finner aktiviteter DU liker, og at du gjør dem på DITT nivå. Prøv å ikke sammenligne deg med andre, man er gode på ulike ting. Og den eneste man egentlig trenger å konkurrere med, er seg selv. Vi har alle forskjellig utgangspunkt. For noen er øvelser for overkroppen lett, for andre er det mye tyngre, og vanskeligere å bli sterkere.

Hvis det å se andre trene, eller følge instagramkontoer med veldig spreke folk gjør at du føler deg dårligere, må du skjerme det fra dette. Vær med folk som gjør at du føler deg bra, og følg folk som inspirerer deg.

Det anbefales at ungdom er i aktivitet minst 60 minutter om dagen, så det kna være et fint mål for deg. Klarer du mer, er det enda bedre. Det behøver ikke være trening hver dag, men rett og slett aktiviteter hvor du beveger deg. Å være i aktivitet på ulike måter, sånn at kroppen får ulike utfordringer er det beste.

Se tips til hverdagsaktiviteter her og her.

Du skriver at du vil se fin ut og "være trent". Det handler jo ikke bare om å ha synlige muskler og være slank, men om å ha en sunn og sterk kropp, og kjenne at man mestrer de treningsformene man driver med, samt at man klarer å sette pris på seg selv som man er. 

Yoga er kjempefin trening for balanse, bevegelighet, styrke og mange andre ting.

Hvis du vil bli sterkere, kan du også gjøre mer spesifikk styrketrening. I denne artikkelen finner du et styrketreningsprogram for hele kroppen. Push-ups er en av øvelsene her, men for å gjøre det enklere kan du ha knærne i bakken, eller gjør øvelsen mot et bord eller lignende. Hvis du trener styrke jevnlig, vil du nok merke at du blir sterkere og klarer øvelsene bedre.

Du skriver at du ikke liker aktiviteter med høy puls. For å få bedre kondisjon, må man jo pushe seg litt, og trene sånn at pulsen øker og man blir andpusten. Men man behøver ikke trene sånn at man blir helt utslitt. Å gå en tur i et godt tempo, sykle i litt kupert terreng, hoppe på trampoline eller med hoppetau, er alle flott kondisjonstrening.

Les mer om kondisjonstrening her.

Hvis du klarer å være litt aktiv hver dag, samt å ha noen økter hvor du trener mer spesifikt styrke og kondisjon, vil du nok merke at du kommer i bedre form.

Når det gjelder å spise sunt, så  legger jeg ved noen artikler med tips til det. Både for kosthold og trening, gjelder det å finne en balanse mellom å værs sunn, og kose seg, og finne vaner som du klarer å opprettholde over tid.

Les de vedlagte artiklene for flere tips.

Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente viser tommel opp (colourbox.com)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år skal kroppen utvikles fra et barn til en voksen, og i denne perioden er det normalt å føle på usikkerhet og å sammenligne seg med andre.

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Vi blir fra ung alder utsatt for tydelige og strenge skjønnhetsidealer, og som følge av et sterkt kroppspress kjemper vi for å være perfekte. Dårlig selvfølese blir konsekvensen for mange.

Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett