Hopp til hovedinnholdet

Jeg hater å være tynn. Hvordan kan jeg få sixpack så fort som mulig?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei , jeg er en gutt som er veldig tynn og høy som ikke klarer å lege på meg kilo jeg veier 58kg å er 1.90 høy jeg har lyst til å bygge muskler som er synlig og six pack . Hater å være tynn :(. Har dere tips til hvordan/hva jeg kan trene å hvor ofte? Vil helst å muskler å six pack så fort som mulig.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Jeg skjønner at det ikke er så lett for deg å være så slank, og at det er frustrerende at du ikke legger på deg. 

Vi mennesker er veldig forskjellige, og noen har vanskeligere for å legge på seg enn andre, på samme måte som noen veldig lett legger på seg mer enn de kunne ønske. 

Mitt første tips til deg er å ta en prat med legen din om det, for å utelukke at det er medisinske årsaker til at du ikke legger på deg. Legen kan eventuelt også sende deg videre til en ernæringsfysiolog, eller du kan selv ta kontakt med en. Helsesøster kan også være en fin samarbeidspartner, og kan hjelpe deg med kostholdsplaner og følge deg opp.

Hvis du ikke allerede prater med foreldrene dine om dette, bør du absolutt det. Både fordi de kan hjelpe deg med å skaffe time hos lege og eventuelt ernæringsfysiolog, samarbeide med deg om måltider, og fordi de kan si noe om hvordan deres kropp var da i ungdomsårene. 

Kroppsfasongen vår er nemlig i stor grad bestemt av gener, og det er ikke sånn at vi kan forme kroppen akkurat som vi vil. Særlig i ungdomsårene bestemmer gener og pubertetsutvikling mye. 

Man kan derfor ikke forvente å gå opp i vekt kjapt, eller få sixpack kjapt. Å endre kroppen tar tid, for endringer skjer på cellenivå, både når det gjelder å gå opp i vekt, og å få muskler.

Genene har faktisk også en del å si for hvor raskt man får større muskler av trening. I tillegg har ikke musklene like stort potensiale for å vokse før puberteten som etter. Og de fleste gutter får større muskler i løpet av puberteten, på grunn av den økte testosteronproduksjonen. Jeg kan derfor ikke gi deg en fasit på hvordan du får "sixpack så fort som mulig".

Men det betyr ikke at du ikke vil ha effekt av styrketrening, og det er også først og fremst denne typen trening som anbefales når man vil gå opp i vekt. Du skriver ikke noe om ditt nåværende aktivitetsnivå, men i denne artikkelen ser du et forslag til et styrketreningsprogram for hele kroppen.

Husk at når du trener, vil kroppen ha et enda større energibehov. 

Jeg legger ved noen artikler som forklarer hva som skjer i kroppen når du trener, når man kan forvente resultater av trening, og hvordan gener påvirker resultatene av trening. 

Jeg legger også ved en artikkel med tips til kosthold når man ønsker å gå opp i vekt, ettersom det jo er en viktig del av det.

Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn