Hopp til hovedinnholdet

Hvordan skal jeg trene for å få sixpack?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg lurer på litt angående trening og six pack. Litt informasjon. Jeg trener 3-5 ganger i uka (jeg har to fotballtreninger og prøver å jogge i tillegg). Jeg er normalvektig. Jeg har noen spørsmål. Hvordan skal jeg trene for å få six pack? (Jeg er ikke undervektig og heller ikke overvektig) Er det noen spesielle øvelser? Takk for svar.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så flott at du er så aktiv! Sixpack handler om en kombinasjon av en viss størrelse på magemusklene, og lite kroppsfett. Når man er normalvektig, har man som regel litt fett på magen, og det er helt naturlig. Særlig jenter har en del fett her, og som en del av puberteten får de som regel mer fett på både mage, rumpe og lår. Derfor vil de aller fleste ikke ha sixpack i den alderen de er nå.

Det er selvfølgelig noen som har det, for man er forskjellige. Men kroppsfasongen vår er i stor grad bestemt av genene våre, og noen har rett og slett mer anlegg for å ha sixpack enn andre. Noen som har sixpack har også så lite kroppsfett at det kan være helseskadelig, for fettet har viktige funksjoner i kroppen. 

Jeg anbefaler deg ikke å ha fokus på å gå ned i vekt eller få sixpack nå. Kroppen din er under utvikling, og slanking og fokus på å få markerte muskler kan påvirke denne utviklingen negativt.

På instagram og andre sosiale medier er det mange bilder av jenter som har sixpack, og det er lett å tenke at det er normalt. Men de aller fleste har altså ikke sixpack. 

Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du trener magemusklene dine noen ganger i uken, og det kan hende at du vil merke at du både blir sterkere da, og at musklene blir litt større og tydeligere. Jeg legger ved en artikkel med et styrketreningsprogram hvor det er flere øvelser for magemusklene.

Men utover det tenker jeg at det er flott at du er aktiv med den treningen du allerede gjør, og du har all grunn til å være fornøyd med kroppen din som den er! 

Jeg legger også ved noen artikler som kan være nyttige for deg å lese.

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett