Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg få sixpack og større rumpe?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei jeg er en aktiv jente som liker og trene, og spesielt håndball, jeg har veldig lyst på sykelig sixpack og lurer derfor på om dere har noen øvelser som kan hjelpe! Jeg har også lyst på en større rumpe, synes det er fint og har lyst til og trene den større! Noen tips?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmålet ditt. Så flott at du er aktiv og liker å trene! Jeg skjønner at du har lyst på sixpack og større rumpe, men det er dessverre ikke sånn at man lett kan få det. Sixpack handler om en kombinasjon av en viss størrelse på magemusklene, og lite fett i området.

Hos de aller fleste jenter på din alder er ikke sixpack verken realistisk eller særlig sunt, fordi man som regel har en litt fett på magen. Og musklene er ikke ferdig utviklet eller vokser på den måten de kan gjøre når man er voksen. Derfor vil ikke rumpemusklene kunne vokse så mye heller. Det er helt naturlig, og kroppsfettet har viktige funksjoner. 

Rumpen består for det meste av fett og muskler, og det er dessverre ikke sånn at man kan få mindre fett på magen og samtidig mer på rumpa, for kroppen er en helhet, og vektøkning og vektnedgang vil skje over hele kroppen.


I tillegg har kroppsfasongen vår veldig mye med gener å gjøre, noen har mer anlegg for å få sixpack enn andre, og noen har lettere for å få stor rumpe. Sånn er det bare. 

 

Men det betyr ikke at du ikke vil ha noe effekt av å trene magemusklene og rumpemusklene. Du vil kunne bli sterkere her, og det kan gode hende musklene blir litt større og strammere også. Men du kan gjerne trene styrkeøvelser for hele kroppen, det vil du også få bruk for på håndballbanen.

Jeg legger ved en artikkel med et styrketreningsprogram for hele kroppen, hvor det er flere øvelser for mage og rumpe.

Kroppen din vil utvikle seg mye de neste årene, og det kan godt hende at rumpen din vil bli større de neste årene og magemusklene mer tydelige.

Men mitt råd til deg er å prøve å sette pris på kroppen din som den, og fokusere på alt det positive fremfor det du synes er negativt.

Les også de vedlagte artiklene.

Lykke til!

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn