Hopp til hovedinnholdet

Hvor lenge må man ta 100 pushups hver dag for å få sixpack og armmuskler?

Jente 14 år
 

Spørsmål

hvor lenge nå man bare ta 100 pushups hverdag fot å få sixpack og muskler i arm, Hvordan få muskler i bein. Øvelser.

Besvart 02.11.2018 16:17
 

Svar
Hei Jente, 14 år!

Takk for spørsmålet ditt. Det er totalbelastningen kroppen får over tid som avgjør om man får økt muskelmasse. Det blir umulig å svare på hvor lenge du må ta 100 push-ups daglig for å få muskler i armene. Både fordi vi ikke vet hvilken annen trening du gjør, og fordi det er så individuelt hvor raskt man får synlige resultater av treningen. Om du er godt eller dårlig trent i utgangspunktet vil også spille en rolle. Gener, trening og kosthold er de tre viktigste faktorene.

Når man er 14 år er det fint med trening og aktivitet, men det er viktig å huske på at kroppen din er i forandring. Derfor vil vi ikke anbefale å fokusere på å oppnå helt markerte muskler eller få store muskler. Du er i naturlig vekst, og det beste du kan gjøre for å oppnå en optimal utvikling og legge grunnlaget for videre trening, er å være regelmessig kroppslig aktiv og spise sunt og variert.

Jenter i puberteten får mer fettvev på kroppen, dette er helt normalt og sånn det skal være. Det ekstra fettet legger seg ofte på rumpe, lår og/eller mage. Det er viktig at man ikke føorsøker å motarbeide denne naturlige utviklingen. Krooppen vil stabilisere igjen etter puberteten.

Fine styrkeøvelser for bein er blant annet knebøy, markløft, utfall, seteløft. Det er viktig at de blir utført med riktig teknikk, så spør gjerne en voksen om dette dersom det er uvante øvelser for deg. 

Jeg legger ved noen artikler jeg tror er av interesse for å lese. 

Lykke til!

Hilsen fysioterapeuten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett