Hopp til hovedinnholdet

Jeg er så sliten og orker ingenting!

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei, jeg har nå for tiden slitet veldig mye med å orke noe som helst. Jeg er på trening 3 ganger i uka, men blir helt utslitt etter trening. Når jeg kommer hjem fra skolen, orker jeg så vidt å øve på prøver og gjøre lekser, i tillegg må jeg droppe å være med venner, fordi jeg aldri orker lenger. Jeg ender opp med å sovne sånn klokka 1-2 på natta og må opp igjen halv sju. Har dere noen tips til hvordan man kan bli mer oppkvikket, og hvordan sove bedre osv.?

Besvart 12.12.2018 11:24
 

Svar
Hei jente (14)

På denne tiden av året, hvor det er så mørkt, er det mange som kjenner seg ekstra trøtte og slitne. Heldigvis er det noen råd som kanskje kan hjelpe deg.

Søvn er viktig for å bli oppkvikket og holde ut en hel dag, men det er også  viktig å få i seg nok næringsstoffer og vann gjennom et sunt og variert kosthold

Stress
er også noe som påvirker deg og gjør deg mer sliten, så dersom du kjenner deg stressa kan du lese mer om det i artikkelen om stress.

Det er viktig med god søvn om natten for å være uthvilt og orke en hel dag med skole og aktiviteter. I gjennomsnitt trenger en ungdom ca 10 timer med søvn. Sover du så mange timer i løpet av en natt?

Noen synes det er vanskelig å sovne fordi de tenker så mye på ting som skjer i livet, mens andre ikke er trøtte i det hele tatt. Her kommer jeg med noen generelle søvnråd som jeg håper kan hjelpe deg:

* Ikke sov mer enn 20 min på dagtid. Sover du mer enn det, vil ikke kroppen rekke å bli trøtt før lenge etter at du burde ha sovet.

* Ikke drikk koffeinholdig drikke, som brus, energidrikker eller kaffe, etter kl 17. Koffeinet holder seg i kroppen i veldig mange timer og vil gjøre det vanskelig å sovne.

* Hold deg unna skjermer 1t før du skal legge deg. Det blå lyset fra skjermer (mobil, nettbrett, tv o.l.) lurer hjernen til å tro at det fremdeles er dag slik at du produserer lite søvnhormon, som du trenger for å bli trøtt.

* Hvis du har lagt deg tidlig nok, men allikevel ikke klarer å sovne, er det lurt å gå ut av sengen og ut i et annet rom. Gjerne lese litt, gå på do og sånne ting, men IKKE SKRU PÅ STERKT LYS - det kan gjøre at du våkner mer.

* Få minst 30 min dagslys tidlig på dagen.

* Trening hjelper mot dårlig søvn, så fortsett å trene 3 ganger i uka!

* Prøv avspenningsøvelser for å roe ned kroppen og hjelp til å sovne.

* Stå opp og legg deg til samme tid hver dag, også på fridagene. Slik unngår du at kroppens indre klokke må justeres hele tiden.

Du kan lese mer om søvn og søvnråd i artikkelen jeg har lagt ved.

Noen ganger er man så trøtt og sliten fordi man er syk eller mangler noen vitaminer eller mineraler i kroppen. Hvis rådene ovenfor ikke hjelper deg så mye, kan det være greit å ta en tur til fastlegen og ta en blodprøve for sjekke status.

Jeg håper dette kan hjelpe deg og at du opplever å bli mer uthvilt og oppkvikket etter hvert. Det tar nok litt tid før du merker en endring, men det blir bedre:)

Hilsen Helsesøster

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Mye å gjøre? Stressa? Stort press?

Stress (colourbox.com)

Jeg går på håndball, kor, klatring, snowboard og ski. Jeg vil gjøre det bra på skolen, for jeg må ha gode karakterer for det jeg skal inn på etterpå...

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett