Hopp til hovedinnholdet

Er planen min for trening smart?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei Jeg har noen spm. ang. trening og kosthold. Målet mitt er hovedsaklig å få større rumpe og lår (ganske mye større hehe). Ellers bare litt sterkere armer, litt mer markert, og helst flat og markert mage. Jeg trener styrke ca. 4-5 ganger i uka i tillegg til at jeg har begynt å spise ganske mye mer. Som oftest trener jeg mange muskelgrupper hver økt, men jeg lurer på om det kanskje er smartere å kun fokusere på rumpe og lår slik at jeg først bygger opp det? Er det slik at hvis jeg trener hele kroppen så blir på en måte det jeg får i meg av mat fordelt på de ulike muskelgruppene? Er det isåfall dårlig å trene samme muskelgruppe hver dag? Jeg tenker å kanskje nå målet mitt med å få større rumpe og lår først (trene kun det+spise masse) også når jeg er fornøyd med resultatet, så kan jeg eventuelt begynne å trene mage, armer, osv siden det er muskelgrupper jeg ikke vil at skal bli større ved hjelp av gains. Vet ikke om dette er en "smart" plan, så jeg ser frem til råd!

Besvart 22.02.2019 10:23
 

Svar
Hei

Så fint at du er aktiv med trening! Jeg vil anbefale deg å fortsette som du gjør, med å trene flere muskelgrupper hver økt. Så kan du heller ha litt mer fokus på rumpe- og lårmuskler hvis du ønsker det, for eksempel én dag hvor du kun trener disse muskelgruppene. Men det er ikke sånn at det ikke vil gå like mye energi fra maten du spiser til rumpemusklene om du også trener andre deler av kroppen, så det trenger du ikke bekymre deg for. Kroppen er en helhet, og energien fordeles der det er behov for den. 

Det vil også være mye mer fornuftig å trene resten av kroppen jevnt, enn å stoppe opp en periode. Trening er nemlig ferskvare, så økt styrke og muskelstørrelse som er kommet av trening vil forsvinne om den ikke opprettholdes. 

Det er selvfølgelig helt greit at du vil ha litt ekstra fokus på rumpe og lår, men det er nok ikke sånn at vil kan forme kroppen vår akkurat som vi vil ved trening (selv om man kanskje kan få inntrykk av det på Instagram og andre sosiale medier). Det er først og fremst genene våre som bestemmer kroppsformen og formen på rumpen, og hvordan den påvirkes av trening. Trening vil naturligvis påvirke noe, men det er ingen treningsprogram som gir alle den samme rumpen.

Jeg vil også nevne at styrketrening gir mange gode helsegevinster annet enn utseendemessige, som for eksempel at det kan virke skadeforebyggende, forebygge benskjørhet, gjøre at oppgaver i hverdagslivet blir enklere, og andre effekter som trening gir.

Når det gjelder gains, så er det ikke noe vi anbefaler. Et normalt sunt kosthold gir kroppen alle næringsstoffer og proteiner den trenger, også når du trener. I tillegg inneholder en stor del av kosttilskuddene som selges stoffer som står på dopinglisten, selv om de er merket som "rene". Det vil altså ofte være penger ut av vinduet, i tillegg til andre potensielt negative effekter. 

Jeg legger ved noen utdypende artikler. Lykke til!

 Hilsen fysioterapeuten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Proteiner

Proteiner er nødvendige for oppbygning av nye celler - både under vekst og til vedlikehold av kroppen.

Les mer

Proteinpulver kan være usunt

Gutter drikker proteinshake på treningssenter  (colourbox.com)

Er proteinpulver veien å gå til en fin og veltrent kropp? For de fleste er dette bortkastede penger. For andre kan det være direkte usunt.

Les mer

Gener og trening

Gener og trening (colourbox.com)

Alle kan få gode resultater av trening, men hvordan resultatene blir for akkurat deg i forhold til utseende, muskelstørrelse, utholdenhet og prestasjon, henger også i stor grad sammen med genene eller arvestoffet du har med deg.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Dette skjer i kroppen når du trener

I denne artikkelen forklarer vi hva som skjer i kroppen ved trening, både under trening og som følge av trening.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Styrketrening
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om styrketrening