Hopp til hovedinnholdet

Er det farlig å ta 100 push ups hver dag? Vil lære å stå på hendene.

Jente 14 år
 

Spørsmål

Jeg er 14 veier 60 kg og er 163 cm a Jeg har sett mange videor der folk tar 100 push ups hver dag I 30 dager og ender opp med sterke og synlige armer (muskler) og synlige mage muskler. Virker den metoden. Kan den vere farlig. Hvordan skal jeg vite om jeg tar push ups riktig. Jeg vil gjere lere meg to stand on hands og gjerne walk on them. Hvordan burde jeg begynne og teach me this. Hvordan burde jeg trene for o fo synlige mage muskler, sterke muskler, armer of bein. Jeg trener hjemme po kroppsvekt. Hvordan Kan jeg fo bedre kondis uten o lope for det har jeg ikke tilgang til. Kan danse. Swimming og sykling er hellernikke tilgjenglig. When man lager protein shake hjemme til setter mange peabutt butter. Hvordan Kan Den vere bra for oppbygging av muskler. Po you tube er mange folk som lager og drikk ogbsoer den brenner fett. Er det sant. Hvis ja Kan jeg fo en oppskrift v en shake som brenner fett. (Kan ikke bruke norsk tastatur og dermed must skrive noe on engelsk.)

Besvart 27.03.2019 14:12
 

Svar
Hei!

Uansett hva man trener så er det lurt å ha hviledager, tid til å restituere. Å ta 100 push ups hver eneste dag gir aldri brystmusklene hvile. For å bygge muskler trenger de hvile etter en økt. For mange er det nok urealistisk å klare 100 push ups sånn fra dag én. Hvis man ikke er godt trent, kan det være lurt å begynne forsiktig, og øke gradvis. Hvis man presser seg veldig hardt fra start kan man få belastningsskader.

Hvis du ikke er vant med å ta armhevninger, kan det være lurt å starte med for eksempel 10 repetisjoner x 3 (gjenta tre ganger med pause mellom), den første dagen. På dag 2 kan du øke til for eksempel 12 repetisjoner x 3. På dag tre 15 repetisjoner x 3. Og sånn fortsetter du til du klarer mange. Det er lurt å ha én dag med hvile mellom hver gang du gjør det, slik at brystmusklene og armene dine får hvile. For å lære riktig teknikk er det lurt å få noen som kan det til å vise deg det, og de kan kontrollere at du gjør det riktig.

Selv om man blir sterkere og får mer muskler av å trene styrke, så vil det som bestemmer om musklene synes være hvor mye fett man har på kroppen. Hos de fleste jenter så synes ikke magemusklene fordi vi lagrer en del fett på magen. Det er helt normalt for jenter å ha fett på magen, og man burde ikke prøve å slanke det vekk med mindre man har en alvorlig overvekt. Genetikk avgjør hvorvidt armmuskler synes godt. Noen har kraftigere overarmer enn andre, og igjen er det fettmengden som bestemmer hvor synlig det er.

For å lære seg å stå på hendene må man øve inntil en vegg der man kan støtte opp beina. Man må trene både styrke og balanse. Etter hvert som man føler seg god på å stå med støtte inntil veggen, kan man ved hjelp av andre forsøke seg uten en vegg å støtte seg til. Det krever god kroppskontroll, man må ha styrke i mage og armer for å klare dette. Det vil ta en god stund å lære seg det. For å klare å gå på hendene må man ha en god balanse og styrke i overkroppen, trening gjør mester!

For å få bedre kondisjon må man trene utholdenhet. Det kan man gjøre gjennom løping, svømming, sykling, dansing eller ski. Løping er noe som ikke krever utstyr, fordi det kan man jo gjøre ute hvor som helst. For å få bedre kondisjon raskt kan intervalltrening være lurt, der man presser seg selv ganske hardt i 1-4 minutter, og så tar en pause før man gjennomfører på nytt. Hvis du googler intervalltrening vil du finne en del forslag. Dansing kan man gjøre hjemme, og man må holde en høy intensitet og tempo for å få bedre kondisjon. Dansing kan være en kjempefin aktivitet for å øke utholdenheten, det er jo så gøy!

Det er ikke noe spesielt med peanøttsmør som forbrenner fett fra kroppen. Peanøttsmør er veldig kaloririkt, så ved å tilsette det i smoothie/proteinshake så får man ekstra kalorier. Peanøttsmør inneholder mye sunt fett, så det er en sunn matvare å spise, men det er mye kalorier, så man må passe på å ikke spise for mye.

Man får ikke mer muskler av å drikke proteinshake. For å øke muskelmassen må man trene styrke. Genene bestemmer også i hvor stor grad vi bygger muskler. 

Ikke la deg lure av videoer på youtube som lover raske resultater bare ved å gjøre ditt eller datt. Hvis du er veldig opptatt av kropp, mat og trening kan det være lurt å ta en prat med noen voksne om det. Helsesykepleier (helsesøster) på skolen kan være en god samtalepartner om man kjenner på kroppspress.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer

Hva er utholdenhet og hva er kondisjon?

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Vi bruker ofte ordene utholdenhet og kondisjon om hverandre. Begge deler handler om evnen til å holde på med en aktivitet over tid. Og det kan trenes opp!

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

Selvfølelse og kroppspress

Trist jente ser seg i speilet (colourbox.com)

Fra vi er unge blir vi utsatt for ulike skjønnhetsidealer. På grunn av dette føler mange at de ikke er bra nok, og sliter med dårlig selvfølelse. Må det være sånn?

Av Emilie, ungdomsjournalist

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Proteinpulver kan være usunt

Gutter drikker proteinshake på treningssenter  (colourbox.com)

Er proteinpulver veien å gå til en fin og veltrent kropp? For de fleste er dette bortkastede penger. For andre kan det være direkte usunt.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og mat
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og mat