Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg øke vekten fra 70 til 75 kg?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Jeg lurer på hvordan jeg kan gå fra 70kg til 75kg. Jeg trener så jeg forbrenner mye kalorier. Men lurer på hvor mye kalorier jeg må spise for å gå opp i vekt, veier 70kg og 167cm høy. Jeg har veid 70kg veldig lenge men jeg går verken opp eller ned

Besvart 05.04.2019 11:52
 

Svar
Hei!

Hvis du ønsker å øke vekten må du øke matinntaket/energiinntaket. Det er ikke alltid det fungerer så bra å bare spise mer mat, flere brødskiver for eksempel. Man kommer jo til et punkt hvor det er nesten fysisk umulig å spise mer mat. Da må man i stedet gjøre den maten man spiser mer energirik/energitett. Du skal få noen gode forslag fra meg til hvordan du kan gjøre dette på en sunn måte.

Her er mine beste råd for å øke vekten:

  • Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

Sørg også for at du får i deg et måltid før og etter trening. Etter trening kan du gjerne spise noe lett som en banan, yoghurt eller sjokomelk, mest for å fylle opp lagrene. Innen en time bør man spise et ordentlig måltid.

Les mer: Dette bør du spise før og etter trening!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er kalorier og hva brukes det til?

Varedeklarasjon (ung.no)

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det egentlig?

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og mat
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og mat