Hopp til hovedinnholdet

Hva skal jeg spise for å gå ned i vekt?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei jeg er jente på 13 år og vil gjerne gå ned i vekt, og jeg lurte på om det var noe spesielt jeg bør spise hvis jeg vil gå ned i vekt

Besvart 29.04.2019 17:00
 

Svar
Hei!

Jeg tenker at du er i en alder hvor du trenger å få hjelp til å gå ned i vekt, dersom du er overvektig. Dette er ikke noe du skal gjøre på egenhånd, men med støtte og oppfølging.  

Husk at kroppen til jenter på din alder forandrer seg mye, og det kan føles uvant og skummelt. Kanskje har du lagt på deg litt fett, som er helt naturlig? Det kan være greit å diskutere dette med fagpersoner.

Det du kan gjøre er å ta kontakt med enten helsesøster, helsestasjonen for ungdom eller med fastlegen din. De vil videre snakke med deg og deretter gi råd om hva du kan gjøre.

Dere kan altså samarbeide for å nå mål som dere kan sette sammen. 

Kostråd for vektnedgang er egentlig mye det samme som de generelle rådene for hva man skal spise for å ha sunn og god helse. Men man må gjerne spise litt mindre porsjoner, litt mer grønnsaker og mindre snacks/snop. I tillegg er det lurt å øke treningsmengden.

Dette er våre generelle anbefalinger for et sunt kosthold:

  • Spis 4-6 måltider hver dag, inkludert mellommåltider. Vi anbefaler å spise hver 3.-4. time for å opprettholde en god sult- og metthetsregulering, konsentrasjon og energi til å fungere i hverdagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.
  • Spis to frukt og tre porsjoner grønnsaker hver dag, ha gjerne frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Nøtter inneholder sunne fettsyrer, og en liten neve egner seg godt som et mellommåltid.
  • Velg magre meieriprodukter: Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. 
  • Velg magre kjøttprodukter: Karbonadedeig, kylling og svin er magert. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha fisk til middag to dager i uka, og bruk også fisk som pålegg. Pass på at du får i deg både den fete og den hvite fisken.
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.


Å endre vaner er vanskelig, og det å endre på kostholdet er det mange som sliter med. Det er lurt å gå frem på en strategisk måte om man skal klare å holde på endringene over tid, les derfor gjerne artikkelen vi har skrevet om nettopp dette.

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Jenter og puberteten

Jente i undertøy (colourbox.com)

Når starter det og hva skjer? Mange lurer. En gang mellom 9 og 15 år starter det for jenter. Men det er store forskjeller.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold