Hopp til hovedinnholdet

Er kostholdet mitt bra nok for å brenne fett og bygge muskler?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg og to andre gutter har begynt å trene i lag. Vi har trent i fire ganger per uke i fem uker nå. Jeg merker forskjell spesielt i overkropp og ben:-) Men jeg lurer på om kostholdet mitt er ideelt eller i det minste ok for å brenne litt fett og bygge litt muskler? :-) Hovedsakelig spiser jeg mye grovbrød med kjøttpålegg, egg og ost. Drikker mye melk og en del juice. Jeg spiser kanskje 1-3 frukter per dag. Jeg holder de verste snopene som smågodt og potetgull til helga, men iblant kan jeg ha en uke hvor jeg spiser f.eks litt kjeks eller saltstenger og drikker et glass sukkerfri brus i 2 til 4 av dagene.

Besvart 24.06.2019 12:15
 

Svar
Hei!

Så flinke dere er som har trent regelmessig over lengre tid, det er jo motiverende å fortsette når man oppnår resultater.

Resultater av trening påvirkes av hva man spiser. Det høres ut som du har et sunt og fornuftig kosthold. Det er veldig bra at du spiser grovt brød, drikker melk og spiser frukt. Du kan gjerne spise mer frukt, vi anbefaler at man skal spise 2 frukt om dagen. Spiser du grønnsaker? Vi anbefaler tre porsjoner med grønnsaker om dagen (totalt 300 gram). 1 gulrot er ca 100 gram, så hvis du får inn en gulrot sammen med lunsjen eller som mellommåltid, så har du kommet et lite stykke på vei. 

Det er fint at du stort sett holder godteri og potetgull til helgene. Sukkerfri brus inneholder ikke kalorier og vil ikke ødelegge resultatene dine på noen måte, selv om du drikker det til hverdags. Men det er ikke bra for tennene sine det er så surt.

Vær oppmerksom på at juice inneholder mye sukker, så egentlig holder det å drikke ett glass juice om dagen. Overskudd av sukker i kostholdet vil lagres som fett (om man ikke bruker det opp i aktivitet, og det er det godt mulig du gjør). 

Dette er våre generelle anbefalinger for et sunt kosthold:

  • Spis 4-6 måltider hver dag, inkludert mellommåltider. Vi anbefaler å spise hver 3.-4. time for å opprettholde en god sult- og metthetsregulering, konsentrasjon og energi til å fungere i hverdagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.
  • Spis to frukt og tre porsjoner grønnsaker hver dag, ha gjerne frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Nøtter inneholder sunne fettsyrer, og en liten neve egner seg godt som et mellommåltid.
  • Velg magre meieriprodukter: Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. 
  • Velg magre kjøttprodukter: Karbonadedeig, kylling og svin er magert. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha fisk til middag to dager i uka, og bruk også fisk som pålegg. Pass på at du får i deg både den fete og den hvite fisken.
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.

Hvis du vil lære mer om hva man bør spise i forbindelse med treningsøkta, så ta en titt på denne artikkelen!

Lykke til videre!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

"Fit", "ripped", eller markert - men ikke nødvendigvis sunn

Markerte muskler og sixpack er ikke synonymt med god helse. Her kan du lese hvorfor.

Les mer

20 gode råd til sunn og billig mat

20 tips til sunn og billig mat (colourbox.com)

Her har du 20 tips til hvordan du kan gjøre sunne valg i butikken uten å blakke deg helt.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold