Hopp til hovedinnholdet
search
Spørsmål og svar
search

Er det noen alternativ trening for å opprettholde kondisjon? Hvordan bør jeg spise for å beskytte kroppen mot skader når jeg trener mye? Og for å holde vekten stabil? Tror jeg kanskje spiser litt for lite. Kan dette være et problem?

account_circle

SPØRSMÅL

Hei! Jeg er en jente på 17 år, er 173cm og veier 59kg. Jeg trener utrolig mye, i min idrett er det et stort antall timer trening som kreves for å lykkes som toppidrettsutøver og for å få delta i satsningseliteprogrammet. I januar i år begynte jeg å vise tegn på sykdom - det var bare mononukleose. Nå kommer det EVIGE skader og jeg er tvunget til å kutte ut all trening i 2 uker...Noe jeg ikke har gjort på 3 år. Min lengste treningspause før i år har vært 2 - 3 dager, før det har 5 dager vært det lengste siden satsningen begynte. Jeg er nå snart ferdig med avbrekket, men jeg er utrolig sliten og merker at muskler forsvinner og at forbrenningen min synker. Jeg har hatt beinhinnebetennelse, plantar fascitt, kneskade (nyoperert, athroskopi), virusinfeksjoner i et kjør og kyssesyken i begynnelsen. Siden beina har vært mye plaget får jeg ikke drive med noen form for løping, sykling, hopping osv. Ikke svømming foreløpig heller, men jeg HATER å ikke bevege meg, gåing er IKKE trening for meg. Føler at jeg legger på meg, mister alt jeg har jobbet for og at kroppen min svikter meg, Lurer på om det er noen alterativ trening for å holde kondisjon vedlike (utholdenhet genrelt)? Hvordan bør jeg spise for å beskytte kroppen best mulig mot skader når jeg trener? Og for å holde vekten vedlike i denne perioden? Må jeg bare være flinkere til å ta signaler? Genrelle tips for å forbli frisk fra ledd/bløtvev-skader? Trening jeg driver/har drevet med: (Timer snitt siste 3 uker: 34, 70% teknikk) - Løping, sykling, svømming - Styrke, core/bein/ vekter osv - Teknisk trening, lite litsomt, men konsentrasjonskrevende. - Turgåing 5 - 10km (Sliter innimellom med å spise nok, kan dette være et problem? Varierende vekt fra uke til uke. Varierende menstruasjonssyklus også) Tusen takk:)
account_circle
AKTUELT NÅ

Vil du jobbe som frivillig på julaften?

For noen er julen vanskelig, trist og ensom. Ved å melde deg som frivillig kan du være med på å lage en bedre julefeiring for andre som trenger det!

Les mer

Styrketrening, vekst og pubertet

Kan jeg stoppe å vokse hvis jeg trener med tunge vekter? Hvordan får jeg raskt store og tydelige muskler? Jeg trener mer enn kameratene mine. Hvorfor har de større muskler enn meg?

Les mer

Ti tips for et bedre klassemiljø

Du tilbringer mange timer med klassekameratene dine, og miljøet påvirker både skoleresultater og resten av hverdagen din.

Av ungdomsredaksjonen, ung.no

Les mer