Hopp til hovedinnholdet

Hva er forskjellen på kreatin og protein? Hvilke proteiner bygger muskler?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en gutt på 17 år. Jeg trener en del og tenkte å begynne med protein eller kreatin. Spørsmålet mitt var, hva er forskjell på protein og kreatin. Og hvilken protein burde jeg bruke hvis målet mitt er å bli fort stor i muskler? Takk på forgånd

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Forskjellen kjemisk sett er at kreatin er en organisk syre, mens protein er en sammensetning av aminosyrer. Aminosyrer er også organiske syrer, men kreatin er ikke en aminosyre. Les gjerne mer om kreatin og dets effekt ved å klikke her. Kreatin har vist seg å gi god effekt på omtrent 2/3 av brukerne. Ved kreatinbruk må du være nøye på å følge instruksjonen på pakningsvedlegget.

 

Så lenge du spiser nok og får i deg tilstrekkelig mengde protein gjennom kosten er det ikke nødvendig med tilskudd. Gode proteinkilder for å bygge muskler er egg, melk/melkeprodukter, kjøtt (kylling, kalkun, svin, storfe, vilt), fisk, bønner/belgfrukter. Det er viktig å få i seg næring direkte etter trening, da først og fremst karbohydrater og proteiner i tillegg til vann. Hvis du f.eks. drikker 5 dl melk + en frukt får du i deg det du trenger. Du kan også kjøpe proteintilskudd hvis du f.eks. ikke tåler melk eller absolutt vil ta tilskudd, men effektene blir de samme så lenge du får i deg næringsstoffene. Ofte er proteintilskudd relativt dyrt. Hvis du skal kjøpe tilskudd vil jeg anbefale deg å kjøpe fra en norsk produsent for å unngå risiko for forurensning i produktet (selv om det kan være litt dyrere).

 

Min anbefaling er å sørge for dekket proteinbehov gjennom kosten. 1,5-2 gram protein per kilo kroppsvekt per dag anbefales dersom målet er å øke muskelmassen. Et høyere inntak gir ingen ytterligere effekt, selv med intens styrketrening daglig. Hvis du veier 80 kg trenger du maksimalt 160 gram protein per dag.

 

Jeg ville også ventet noen år med kreatintilskudd, og fokusert mer på å forbedre løfteteknikk i første omgang. De fleste har mye å hente ved å forbedre teknikk. Når teknikken er forbedret vil kreatintilskudd kunne tilføre ekstra progresjon (for ca 2/3 av brukerne). 

 

Lykke til videre!



Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett