Hopp til hovedinnholdet

Volleyball og flatere mage.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er en jente på 13 år (snart 14), og jeg vil gjerne begynne på volleyball. Men jeg finner ingenting rundt Åsane, noen tips? Og jeg har ett til spørsmål.. Jeg ikke feit, men har heller ikke så flat mage, noen måte å bli fornøyd med magen min? Jeg vil ha den flat og fin. Hilsen en jente som trenger råd :)

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Hvis du går inn på sidene til Norges volleyballforbund, har de egne regionssider for Hordaland. Se litt der om du finner noen klubber i nærheten av deg eller kontakt dem for tips.

 

For å oppnå flatere mage er det effektivt å være mye i bevegelse. All aktivitet utover hvile øker forbrenningen av fett. Volleyball er et eksempel på en god aktivitet for å kunne oppnå flatere mage, siden det høye aktivitetsnivået du oppnår gjennom å trene volleyball øker energiforbruket i forhold til hvis du hadde vært i ro. Altså...all bevegelse bidrar til økt forbrenning. Velg selv hvilke aktiviteter du vil legge vekt på, og det viktigste er at du er kroppslig aktiv hver dag. Noen eksempler på aktiviteter er volleyball, jogging, sykling, svømming, dans, ski, skøyter, turn, friidrett, fotball, håndball, innebandy, friidrett eller gå turer i naturen:) Mange tenker at situps er effektivt for å få flatere mage, men faktum er at situps gir svært liten økning i forbrenningen, og derfor kun bidrar i svært liten grad til å redusere fettet utenpå musklene i magen. Magemusklene får riktignok trening, så tren gjerne litt styrke for mage og korsrygg også. Planken er en bedre øvelse enn situps. Klikk her for å se video.

 

Kosthold har også betydning, og inntak av spesielt sukker bør begrenses i hverdagen. Brus, saft, energidrikk, godteri og lignende kan det være lurt å kun spise på lørdager. Ellers trenger du ikke bli for opptatt av hva du skal spise og ikke spise. Et variert og normalt sunt kosthold, kombinert med daglig fysisk aktivitet som fører til at du blir varm og oppnår høy puls vil bidra til at mer fett forbrukes fremfor å forbli lagret på kroppen (f.eks. på magen). Riktignok er det sunt med litt fett på kroppen, og det er ikke nødvendigvis et helsemessig sunt mål å sette seg å redusere for mye av kroppsfettet.

 

Så lenge du lever en aktiv hverdag og spiser normalt sunt og variert vil du utvikle en sterk og sunn kropp. Ha det gøy med fysisk aktivitet, så kommer de fysiologiske effektene som en bonus :)

Lykke til videre!

 

Hilsen treningskonsulenten og redaksjonen, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett