Hopp til hovedinnholdet

Jeg er 13 år, og syntes det er på tide å starte å trene litt. Treningen går bra, men skal man få en veltrent kropp, må man jo ha et bra kosthold og?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er 13 år, og syntes det er på tide å starte å trene litt. Men problemet er at jeg er veldig, da mener jeg veldig, kresen på mat! Når det gjelder trening, går alt bra. Men skal man få en veltrent kropp, må man jo ha et bra kosthold og? Eller kan man fortsatt trene og få litt resultater uten å endre kostholdet?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Takk for spørsmålet ditt!

Det er riktig som du sier at du oppnår bedre resultater hvis du spiser sunt og variert ved siden av treningen. Du sier at du er veldig kresen, hvis det er noe du ikke liker vil jeg anbefale deg å smake på noen nye matvarer av og til. Smaken er faktisk noe som endrer seg hele tiden, så om du ikke likte en matvare for et år siden kan det hende du liker det nå. Det er også viktig å være tålmodig med nye matvarer, prøv og smak på en matvare opptil 15 ganger før du sier at du ikke liker det. Kanskje smaksløkene og munnen din rett og slett trenger og vendes til den nye smaken.

Et hverdagslig kosthold bør være sunt og variert, under ser du en liste over viktige matvarer som inngår i et slikt kosthold:

  • Grove kornprodukter (grovt brød, knekkebrød og frokostblandinger med minst mulig sukker). Brødskalaen kan være et godt hjelpemiddel ved valg av brød, velg helst de som er merket med grovt eller ekstra grovt. Frokostblandingene kan du også lage selv dersom du har lyst. Bruk gjerne havregryn, 4-korn, rosiner og frø. Bær og eller frukt oppå gjør det ekstra godt:)
  • Melk- og meieriprodukter (for eksempel skummet melk, ekstra lett melk, lett melk, smøreoster, cottage cheese, yoghurt, skyr, kesam, guloster) 
  • Kjøttprodukter (for eksempel kokt/røkt skinke, hamburgerrygg, kalkunpålegg, kylling som pålegg og middag, roastbeef, renskåret kjøtt, karbonadedeig/magrere kjøttdeig/kyllingkjøttdeig) 
  • Fisk og fiskeprodukter som middag eller pålegg (makrell i tomat, tunfisk, crabsticks, torsk, laks, sei, ørret, reker, kaviar etc) 
  • 5 porsjoner frukt, bær og grønnsaker hver dag. 1 porsjon kan f.eks. vær en banan eller en skål salat. Grønnsaker kan brukes både til middag og rå som mellommåltider. På frukt.no finner du mange gode oppskrifter på hvordan du kan tilberede frukt, bær og grønnsaker, f.eks. smoothies.
  • Vegetabilske produkter slik som oljer, myke margariner, majones, majonessalater, majonesbaserte dressinger i stedet for hardt smør. I fet fisk og vegetabilske oljer/nøtter/avocado/oliven er det mye umettet fett. Dette regnes som sunt fett, og det er derfor det anbefales å velge matvarer med disse fettkildene.
  • Linser, bønner og erter kan gjerne brukes i middagsretter, lunsjretter og salater. De er rike på fiber og protein.

Husk på at alt gjelder med måte av mat man spiser. Om du spiser litt av alle disse matvarene i løpet av uken får du et variert kosthold. Det er også viktig å husk på å unne seg noe godt av og til, men ikke la det bli for mye og for ofte. En tommelfingerregel er å innføre en dag i uken hvor du kan spise litt godteri, kake, is eller annet som du liker godt. 

Jeg legger ved en relevant artikkel om trening og matvaner.

Lykke til med treningen og kostholdet!

Vennlig hilsen ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett