Hopp til hovedinnholdet

Skal deltakelse i timen telle ved vurdering?

Gutt 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har to lærere som mener forskjellige ting. Den ene som er ung sier at en ikke har lov til å trekke ned standpunktkarkterene med at en elev ikke deltar i timen, uten å ha fått beskjed om vurdering først. Den andre som er gammel sier at det er fullt lov å trekke ned standpunktkarakterer når en ikke har så god innsats i timmene. (Uten å ha fått beskjed om vurdering i disse timene) Dette gjelder spessielt matte og samfunnsfag. Jeg lurer på om det er lov å dra opp standpunktkarakterer på innsats i timene? Kunne jeg fått sett lovene på dette da jeg ikke finne dem...

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Hva du viser at du kan er det som teller ved vurderingen, ikke hvor høyt aktivitetsnivået ditt er.


Muntlig aktivitet i timen er et av mange verktøy læreren kan bruke for å vurdere kompetansen din. Det at du ikke har hatt nok muntlig aktivitet i timene er ikke automatisk grunn god nok til å gi deg karakteren 4 istedenfor 5. Det er jo innholdet i den muntlige aktiviteten som betyr noe for karakteren din, ikke mengden muntlig aktivitet. Vurdering står det om i kapittel 3 i forskriftene til opplæringsloven.

Samfunnsfag er et fag hvor det muntlige teller mye, og det er naturlig å tenke seg at det her kan ha en del å si i hvor stor grad du får vist din kompetanse i timene.

Mvh

Brede Skogbakken

Elev- og lærlingombudet i Hedmark, i samarbeid med ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Valg, demokrati og samfunn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om valg, demokrati og samfunn