Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

Hvordan kan jeg bli kvitt den negative holdningen min, og tenke positivt?

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei, jeg pleier å tenke veldig negativt hele tiden. Ikke om meg selv men ellers i hverdagen, jeg kan kommentere ting som kanskje ikke burde blitt kommentert. Folk sier jeg enten er frekk, negativ, «sassy» eller har en «attitude». Jeg vil virkelig ikke ha dette bli sagt om meg og jeg vil prøve å tenke og si positive ting, men det som er tingen er at jeg ikke tenker at det jeg sa/gjorde var negativt. Ting som jeg trodde var morsomt er plutselig veldig frekt når jeg sier det, men ikke hvis det var noen andre som sa det. Jeg pleier å stå for det jeg mener og sier hva jeg vil, men hvis foreksempel en gutt ikke er enig i det jeg sier og kaller meg frekk, da slenger alle seg på. Spørsmålet er hvordan kan jeg bli kvitt denne holdningen, og tenke positivt?

Besvart 13.06.2018 23:40
 

Svar
Hei jente 16,

Takk for at du skriver inn til oss. 

Du får tilbakemeldinger fra vennene og klassekameratene dine om at du noen gang kan være frekk, negativ, sassy og ha en attitude. Du ønsker ikke at andre skal tenke om deg på denne måten, men du synes det er problematisk å endre på dette fordi du ikke oppfatter at det du sier er frekt. Du ønsker nå å få hjelp til å tenke mer positivt. 

Jeg tenker at du ved å ha dette ønske om å endre deg, har tatt det første steget i retning av nettopp endring. Slik jeg forstår det du har skrevet, så har du både tanker om at du ofte tenker negativt og kan kommentere ting du kanskje ikke burde kommentere, samtidig som du også tenker at det du sier er morsomt og videre at du står for deg du sier. Kanskje det kan være en ide å snakke med noen om hvordan du har det i slike situasjoner, slik at du kan få hjelp til å sortere dine egne tanker rundt dette. Du kan snakke med vennenene sine, foreldrene dine eller ta kontakt med helsesøster på skolen. Jeg vil også råde deg til å snakke med helsesøster om de negative tankene du ofte har, og også få hjelp til å sortere i disse. Kan de komme av noe du strever med i livet ditt, noe du ikke er fornøyd med, eller er det bare en gammel vane eller er det noe helt annet?

Jeg vil råde deg til å snakke med vennene dine om at du noen gang kan ha vansker med å skille hva som kan oppfattes frekt og morsomt, og at du noen ganger tråkker over streken. Du kan snakke med vennene dine om hvordan du kan få tilbakemeldinger på dette på en god måte, som gjør at du kan bli mer bevisst på hva du sier til de rundt deg.

Du kan også ta en liten pause når noen har gitt deg en tilbakemelding på at du har blitt oppfattet som frekk, og stille deg selv spørsmål om noe av denne tilbakemeldingen passer? Har du gått over streken? Dersom noen hadde sagt dette til deg eller din beste venn, hadde du også syntes dette var frekt? Er dette en av de kommentarene du kanksje ikke burde ha sagt noe om?

Noen ganger når man får negative tilbakemeldinger, så kan man oppleve det som så vanskelig og vondt at man ikke er tilgjengelig for å tenke alternative forklaringer eller tolkninger på det du har sagt. Ved å ha tenkt i forveien på at du vil gi deg selv en pause, og at du øver deg på å gi deg selv en pause når du får slike negative tilbakemeldinger, kan det være at du blir mer tilgjengelig for å sette deg inn i de andres situasjon og om hvorvidt det du har sagt er frekt. På denne måten kan du få er mer bevisst forhold til kommentarene dine. 

Et annet råd er å øve deg på å formidle at hensikten din med kommentaren som ble oppfattet som frekk, ikke var å såre eller å være frekk, men å være morsom. Dersom du har såret noen, er det fint å be om unnskyldning. Vi er alle ulike, og man må være respektfull overfor andres grenser. Ved å be om unnskyldning vil de rundt deg få en klar og tydelig beskjed om at du ikke ønsker å være frekk, og dette kan få klassekameratene dine til å begynne å tenke annerledes om deg. Du kan kanskje fokusere på å kommentere ting eller hendelser, mer enn personer? 

Jeg legger ved to artikler som handler om hvordan du kan bli bedre på å introdusere støttetanker som er mer positive, som jeg vil anbefale deg å lese. Du kan lese artiklene ved å trykke her og her. Jeg legger også ved noen andre artikler som du kan lese på egen hånd.

Jeg synes du er tøff som ønsker å ta tak i noe som gir deg negative opplevelser i hverdagen din. Det er ikke alle som har overskudd til å gjøre dette. Dersom du synes at det blir vanskelig å jobbe med dette, så ikke stå alene i dette, snakk med noen.

Jeg håper du har fått noen nyttige tips som du kan benytte deg av for å tenke mer positivt. Jeg ønsker deg lykke til videre.

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Mobber du uten å vite det?

Jente blir mobba (colourbbox.com)

Kjenner du noen som blir mobbet på nettet? Tenker du over at du også er med på mobbingen hvis du videresender, kommenterer eller "bare" liker disse meldingene?

Les mer

Om selvfølelse og hva du kan gjøre for å bedre den

Gutt i en eng (colourbox.com)

Selvbildet og selvfølelsen påvirkes av mange forskjellige forhold. Når du vet mer om hva som påvirker selvfølelsen din, kan du også jobbe med å gjøre den bedre.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett. Her kan du lese litt om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen.

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Vennskap
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om vennskap