Å tenke tanken

Mange unge opplever tanken om å gi slipp på livet. Du kan føle deg sårbar og utenfor, og kan slite med å finne ut "hvem er jeg?".

Du kan kjenne deg ensom i tankene dine, men husk at veldig mange har kjent og tenkt som deg før. De aller, aller fleste kommer seg gjennom det. Mange føler seg til og med enda sterkere etter å ha kommet seg gjennom en sånn periode.

Snakk om tanker

Du skal ikke være alene om tankene dine. Snakk om det til noen du stoler på. Det hjelper deg til å forstå tankene bedre, og til å rydde i dem.

Du behøver ikke å starte med det mest alvorlig. Si litt om hva du tenker på, og så kan det komme mer etterhvert.

La de voksne ta ansvaret

De voksne bryr seg om hvordan du har det. Noen ganger kan de lett se at du har det vondt. Andre ganger ser de det ikke like lett. Kanskje de ikke forstår hvor alvorlig det er for deg.

Del litt med dem, så de forstår hvordan du har det. Gi dem muligheten til å hjelpe deg.

FAKTA

Du kan få hjelp med alvorlige selvmordstanker. Snakk med helsesykepleier, lærer, fastlege, en voksen du har tillit til eller ring en hjelpetelefon:

  • Ved akutte situasjoner, ring legevakten på 116 117 eller nødnummer 113.
  • Mental Helse: 116 123
  • Røde Kors: 800 33 321
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40
  • Chattetjenester
Les mer om selmordstanker og om hvordan du kan få hjelp på helsenorge.no

Motgang kan være veldig tungt

Alle møter motgang. Det er noe vi må øve på å takle. Er du i en vanskelig livssituasjon, eller hatt vanskelige opplevelser tidligere, kan det gjøre deg mer sårbar når du kjenner motgang. Da kommer de tunge tankene.

Det er derfor det er viktig å prate med noen. Det kan gjøre at tankene ikke blir så tunge.

Hvor kommer selvmordstanker fra?

Hvem som helst kan havne i en situasjon som det føles umulig å komme seg ut av. Det kan for eksempel være krangler i familien, brudd med kjæresten, mobbing, overgrep eller usikkerhet om hvem du er.

Føler du på mye skam eller mislykkethet kan det gi mye tunge tanker.

Det kan også komme fra psykiske lidelser som depresjon, posttraumatisk stressyndrom eller psykose.

Det kan også være en kombinasjon av flere ting.

Det kan bli så tungt at det føles som om selvmord er eneste utvei. Det er det ikke! Husk at det alltid er noen som vil hjelpe deg og at det er mulig å få det bedre.

Se muligheten til å leve

Å kjenne på selvmordstanker er ikke det samme som å ikke ville leve. De fleste som sliter med disse tankene vil egentlig leve, bare de ser muligheten til det.

Det finnes hjelp å få. Noen ganger er det nok å snakke om det.

Snakk med lærer, helsesykepleier eller rådgiver. Snakk med en venn eller de hjemme. Du kan også snakke med fastlegen din. Legen kan også henvise deg til en psykolog som kan hjelpe deg til å få det bedre.

  • arrow_drop_down_circle  Har du en venn som er deprimert?
    Akkurat som at de rundt deg støtter deg når du har det vanskelig, er det viktig at du er der for dem. Har du en venn som forteller deg om sine selvmordstanker er det viktig å lytte. Du kan allikevel ikke ta ansvar for dette alene.

    Gi vennen din råd om å snakke med en voksen. Du kan også følge ham/henne til en som kan hjelpe.

    Går ikke det må du selv snakke med en voksen. Hvis du er alvorlig bekymret for at vennen din skal ta livet sitt kan du ringe politiet (112) og varsle. Det kan være en viktig og nødvendig hjelp.