Be om hjelp hvis du strever psykisk

Livet byr på oppturer og nedturer. Det er normalt å ha vanskelige tanker og følelser i perioder. Noen ganger må man ha litt hjelp for å takle det.

Gutt tenker (colourbox.com)
HJELP Å FÅ: Mange kan streve med psykiske vansker uten at det syns. Husk å bry deg, og husk at det er hjelp å få.

Alle som har vært forkjøla vet at det som regel går over av seg selv etter noen dager. Men varer den i flere uker, vil de fleste snakke med en lege for å sjekke om noe er galt.

Det samme gjelder din psykiske helse.

Alle opplever følelsesmessige oppturer og nedturer. Tunge og slitsomme følelser er normalt. Ofte går det over av seg selv. Andre ganger kan litt hjelp fra venner eller familie være det som trengs.

Men når tankene eller følelsene dine forstyrrer deg så mye over lang tid at det blir vanskelig å gjøre skolearbeid eller være sammen med venner, bør du be om profesjonell hjelp.

Jo tidligere du ber om hjelp, jo større er sjansen for at du blir fort frisk.

Hvor kan jeg få hjelp?

Du kan snakke med lærer, rådgiver, helsesykepleier på skolen, pedagogisk-psykologisk tjeneste, helsestasjon for ungdom eller fastlegen. Om det er akutt kan du få hjelp hos legevakten.

Å oppsøke hjelp for psykiske vansker er noe som sitter langt inne for mange. Er det fordi vi har fordommer om at det bare er noen få som får psykisk sjukdom?

Sannheten er at vi alle kan få en psykisk knekk, og den knekken trenger like mye legehjelp som en forkjølelse som ikke går over, eller et brukket bein.

De fleste blir friske igjen

Med tidlig og god behandling er det ingenting i veien for at du kan bli frisk igjen. Noen må kanskje bruke medisiner i lengre perioder eller resten av livet. Men de fleste er syke i en periode – for å så bli helt friske igjen.

Skrevet av Redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 17.12.2020

Offentlig og kvalitetssikret
Gutt tenker (colourbox.com)
HJELP Å FÅ: Mange kan streve med psykiske vansker uten at det syns. Husk å bry deg, og husk at det er hjelp å få.

Fakta

TIPS

  • Snakk om det som føles vanskelig med en du har tillit til. Det kan være enten foreldre, en venn, lærer, helsesøster eller legen din
  • Planlegg positive aktiviteter. Gjør noe hyggelig hver dag – selv om du egentlig ikke orker
  • Del problemene i mindre biter hvis de blir for vanskelige
  • Tenk på det du får til i stedet for det du ikke får gjort.
  • Vær åpen. Da er det lettere for andre å være åpen med deg.
Fikk du svar på det du lurte på?