En typisk situasjon:

"Det har seg sånn at eg er redd for å drite meg ut, på andre ting enn det eg pleier å gjøre. Dette gjør at eg ikkje er noe sjølvsikker på det eg faktisk ønskjer å drive med, som er f.eks å synge, danse og spille skuespill. Spesielt synging. Eg veit ikkje kordan eg kan få sjølvtillit, og eg trenger hjelp!"

Ingen har noe særlig lyst til å dumme seg ut, samtidig er det mestringsopplevelser som kan gjøre deg mer modig og bygge deg opp og gjøre at du får mer tro på deg selv. Dermed blir det viktig å jobbe med å prøve seg med det man har lyst til, men gruer litt for. Noen ganger kan det å våge seg ut på noe litt ukjent og utrygt virke helt uoverkommelig, fordi man kjenner på redselen. Da er det viktig å prøve å ta frem noen hjelpsomme tanker som gjør at du kommer deg over den verste redselen og våger nye ting selv om det er litt skummelt.

Prøv å la tankene om det som er skummelt komme og så kan du prøve å utfordre dem litt. Dette er ikke alltid så lett, men kan gjøres ved at man stiller nye spørsmål til tankene sine. Eksempler på dette kan være:

- "Hva er det verste som kan skje?"

- "Er dette sannsynlig?"

- "Hjelper det at jeg bekymrer meg for dette?"

- "Er det nyttig for meg å ha disse tankene?"

- "Hva ville jeg rådet min venn til hvis han/hun var i en tilsvarende situasjon?"

Prøv å gi deg selv hjelpsomme svar på disse spørsmålene, ta frem motet ditt og dytt deg litt ut på den utrygge grunnen. Samle på opplevelsene av det som da faktisk går bra og kjenn at selvtilliten og tryggheten din øker skritt for skritt.

-Og skulle du oppleve at ikke alt blir helt perfekt med en gang, så fokuser heller på at du var modig som turte, og på at med mer øvelse, går det bedre og bedre. Husk at ingen er perfekte med en gang. Alle trenger å øve for å bli gode.