... Jeg har alltid hatt mange gode venner og bestevennen min har det vanskelig nå og jeg prøver å hjelpe så godt jeg kan. I helgene prøver jeg å få tid til kjæresten min når jeg ikke jobber på kafeen. Når jeg skal gjøre leksene mine nå, greier jeg ikke å konsentrere meg og i det siste har jeg begynt å gråte noen ganger helt uten grunn.

Se signalene før det går for langt

Du kjenner at det ikke er like morsomt lenger når du er på håndballtrening eller når koret skal ha en konsert. Du kjenner at du ligger lengre våken om kvelden før prøver på skolen. Du kjenner at du begynner å få litt vondt i magen og det er veldig tungt å komme opp om morgenen. Kanskje har du oftere vondt i hodet og du begynner å ta paracet flere ganger i måneden. Du har mindre tålmodighet med småsøsken og det er oftere krangler med foreldrene dine. Når du skulle ha en hyggelig vennekveld ble det ikke som du forventet, for du kjente på en klump i magen og tankene er på skisamlingen i helgen, og du kjenner at du blir litt kvalm når du tenker på det.

FAKTA

Tips til deg

  • Tenk over: Når slapper du av?
  • Tenk over: Hva gir energi og hva stjeler energi?
  • Justér målet: Sett deg mål som er oppnåelige og legg lista for hva du skal rekke på et realistisk nivå. Du kan nå mye, men ikke alt på én gang!
  • Vær din egen bestevenn og gi deg det rådet du ville gitt bestevennen som prøver å rekke ALT og være best i ALT.
  • Husk at du velger for ditt liv. Ta gode valg for deg som gjør at du holder, har det bra, trives og får til passe mye…

Normal reaksjon på unormal situasjon

Kroppen din prøver å si ifra. Den sier: "Nå er det for mye! Jeg må ha litt ro også. Pause!" Den prøver å si ifra på forskjellige måter: høy puls/hjertebank, hodepine, dårligere konsentrasjon, tristhet, oftere sykdom/infeksjoner, uro i kroppen, slitenhet/utmattelse eller andre fysiske eller psykiske reaksjoner. Du kan ta signalene fra kroppen og roe ned og komme deg på sporet igjen, eller du kan overhøre/overse signalene og kjøre på litt til så signalene til slutt blir så sterke at de ikke kan overses. Velger du det siste, er du i nærheten av det som kalles utbrent, utmattet, "møtt veggen" eller en lignende betegnelse på at kroppen sa stopp.

Vil få til alt

Kanskje vil du være den som rekker alt og får til alt? Vel, det kan hende du må justere litt på det idealet. Hvis dét er målet, vil du ha stor sjanse for å ikke nå målet - verken før eller siden. Å streve mot mål man ikke helt greier å nå, gir dårlig mestringsfølelse og følelse av mislykkethet. Hvis andre hadde hatt samme mål, ville du tenkt at det er urealistisk, men du fortsetter å jobbe mot det store målet for din del. På sikt kan det å jobbe mote mål du ikke kan nå, øke faren for psykiske plager som angst og depresjon.

Press fra deg selv eller press fra andre

Hvem er det som lager forventningene du har om det du skal prestere? Er det deg selv, er det foreldre, er det venner, eller er det litt av alt? Har du egentlig tenkt over hvor forventningene kommer fra. Kanskje kan det være en begynnelse å stoppe opp og tenke på nettopp det? Tenk også over hvem du vil være hvis du ikke kan være den som rekker alt. Det handler om å redefinere deg selv - å se på deg selv på en ny måte.

Å lære grensene sine å kjenne

Kanskje er det nettopp en del av livet det å finne ut hvor egne grenser går mellom å utnytte sin egen kapasitet og å bli utslitt. Hvis du skulle ha kjent at det faktisk ble for mye og du har begynt å merke mindre eller større konsekvenser av det, så har du nå lært litt om kapasitet og kapasitetsbegrensning. Livet er læring, og det fine er at om man lærer, så har man muligheten til å gjøre ting annerledes neste gang. Noen er lettlærte og noen har litt tyngre for å ta læring på egne vegne, kanskje fordi de ønsker så veldig å få til alt. Når du blir bevisst på at du har et valg og at det er DU som må ta valget om å prioritere, legge inn tid til å slappe av, justere målet og kutte ut noe, da har du også mulighet til å få det bra og få et liv som ikke er FOR travelt, men passe travelt.

Når du må velge bort noe

Det å måtte velge bort noe kan være veldig vanskelig. Hva du skal velge bort, er det stort sett bare du som kan finne ut av. Kanskje kan det vært lurt å prate litt med andre om det, men å legge ansvaret på andre er ikke lurt, for det er ditt liv det handler om. Kanskje kan du også føle at du velger feil? Sånn kan det være, men det er oftest mulig å endre valgene sine neste gang.

Når du har valgt bort noe, vil det mest sannsynlig bli slik at du får mer tid og fokus på det du har igjen, og en glede ved det som blir større. Kanskje får du også tid til å slappe av og bare gjøre ingenting - noe som er helt nødvendig for alle innimellom. Prøv å tenke på å være "her og nå" og ha fokus på det du har valgt og det du driver med NÅ og ikke på det du valgte bort eller tenker du kanskje skulle ha valgt i stedet.

Tips til deg

  • Tenk over: Når slapper du av?
  • Tenk over: Hva gir energi og hva stjeler energi?
  • Justér målet: Sett deg mål som er oppnåelige og legg lista for hva du skal rekke på et realistisk nivå. Du kan nå mye, men ikke alt på én gang!
  • Vær din egen bestevenn og gi deg det rådet du ville gitt bestevennen som prøver å rekke ALT og være best i ALT.
  • Husk at du velger for ditt liv. Ta gode valg for deg som gjør at du holder, har det bra, trives og får til passe mye….