Her er det du bør vite:

Du er ikke alene

Hver femte ungdom har psykiske vansker som går ut over hverdagen.

Det blir bedre igjen

I puberteten skjer det en del endringer i hjernen som også påvirker hvordan du føler. Endringer i hormonene gjør at følelsene kan svinge mye og du kan kjenne deg skikkelig dårlig noen ganger for så å føle deg litt bedre igjen etter snart. Når du føler deg skikkelig deppa, kan du prøve å minne deg om at det pleier å bli bedre igjen.

Det er forskjell på trist og deprimert

Det er mange normale følelser som kan være litt slitsomme innimellom. Alle kan kjenne seg litt triste innimellom. Depresjon er når tristheten varer lenge og det går mye utover hverdagen di og hva du orker og får til.

Følelser er ikke farlige

Men de kan være fryktelig ubehagelige. Øve deg på å bli kjent med følelsene dine og tåle at de svinger litt.

Ikke gå alene med tankene og følelsene -snakke med noe

Det hjelper å dele det tunge som er inn i med noen. Når du får snakket eller skrevet noe om det som tynger deg, blir det lettere å bære det enn om du går med det alene.

Gjør ting som hjelper, eller som du vet pleier å hjelpe

Stell pent med deg selv, si hyggelige ting til deg selv og gjør noe som du vet pleier å få deg til å føle deg bedre. Tren, gå tur med en venn, hør på musikk eller prat med noen.

Du kan hjelpe andre

Det å flytte fokus fra deg selv til andre og å hjelpe en annen kan gjør at du selv føler deg mye bedre.

Spør en annen hvordan han eller hun har det

Hvis andre trekker seg unna kan det hende det er et uttrykk for at de ikke har det så bra. Kanskje kan du tenke at det er fordi de ikke vil ha kontakt med deg, men ofte handler det om dem selv.

Du kan skade andre og gjøre at andre har det vondt

Hvis du bidrar til å utestenge, mobbe, kommentere negativ eller baksnakke, får andre det vondt. Har du gjort det, så si unnskyld.

Alle kan få en depresjon.

Noen er mer utsatt for det enn andre på grunn av arveanlegg. Vonde opplevelser kan også utløse en depresjon. Hvis du tror du har en depresjon, er det lurt å prate med noen og få hjelp.

Ikke la det gå for langt

Ikke gå lenge med tunge tanker. Får du tanker om å ta ditt eget liv må du si ifra til noen om det. Det er hjelp å få!

Ta en ting om gangen

Sett små mål for deg selv. Det er normalt at det kan ta litt tid før det blir bedre.

Øv deg på å snakke om vanskelige tanker og følelser.

Det vil hjelpe både deg og andre. Se gjerne filmen under alene eller sammen med noen:

Se hvor du kan få hjelp i oversikten over hjelpetjenester på ung.no.