Skriv lister

Skriv lister over ting du liker og som får deg til å føle deg vel. Når alt er trist kan det være vanskelig å tenke klart og komme på hva som pleier å gjøre at en føler seg vel, så tenk på det nå med en gang. Skriv ned alt du kommer på, som for eksemplel

  • ta et bad,
  • se din favorittfilm for femte gang,
  • fiske eller
  • danse til favorittsangen

Når man har det trist

Er det kanskje ikke så lett å tenke på at noe kan være morsomt eller godt. Men det hjelper. Hjernen forstår at det er moro, og kroppen husker at du pleide å like det, og slik sprer det seg til sjelen. Spesielt bra er det å gjøre ting der kroppen er i bevegelse.

Sitt ikke bare inne og hør på deprimerende musikk. Bryt av med å se en morsom video.

Prat med venner om hvordan det går.

Sett ord på det som er slitsomt, men ikke prat om det hele tiden. Og så kan det være lurt å gjøre noe annet mens dere prater, gå en tur, løp eller svøm eller noe.

Å røre på seg hjelper faktisk.

Ikke fordi det er så nyttig å være rask, men fordi et stoff i hjernen (seretonin) frigjøres ved bevegelse. Dette hjelper deg å føle deg bedre. Disse stoffene får fart på seg når kroppen er i bevegelse.

Gjør noe du ikke pleier å gjøre.

Les en bok eller tegn en tegnestripe om det verste du vet. Start med en ny sport eller en annen aktivitet. Gjør det selv om det byr deg imot.

Ring til Røde Kors-telefonen for barn og ungdom.

Tel: 800 33 321

Det er åpent hver mandag til fredag kl 14.00 – 20.00. Der finnes det noen du kan prate med som er vant til å snakke om alt, enten du er glad, trist, redd, lurer på noe eller trenger hjelp.

Hvem andre kan du prate med om du har det trist?

Foreldrene dine eller en av dine venners foreldre? En søster eller bror? Noen på skolen eller din beste venn? Hvem ville du valgt først?

Tanker som ikke funker - og hvordan man bryter ut av dem

  • Å se alt svart/hvitt

Man tenker 'er jeg ikke best, er jeg dårligst. Eller 'de som ikke bryr seg om meg, hater meg'.

Det er bedre å tenke: 'okei, vi er kanskje ikke bestevenner, men vi er ikke fiender heller'.

  • Å bare se det som er dårlig

Man ser bare det man er misfornøyd med og sammenligner seg med alle som er bedre enn seg.

Det er bedre å tenke på hva du er god til!

  • Å tolke alt negativt

Om noen ser bort når man møtes eller når du sier 'hei', så tror du at de ikke liker deg.

Det er bedre å tenke at hun eller han gikk i egne tanker eller var for sjenert for å si 'hei'

Hjelpetelefonen for psykisk helse

drives av Mental Helse, og kan gi deg tips om hvordan du går videre. Tel: 810 300 30.

 

Se film - Trist eller deppa?

 

Kilde: Glöd, et ungdomsblad som gis ut av Statens folkhälsoinstitut, Sverige