Hei, gutt 14 år.

Så fint at du ville skrive til oss med ditt spørsmål.

Å snakke gjør ofte at man kan få det bedre.

Det høres ut som du har tenkt en del på hvordan du har det for tiden, og det er veldig bra. Slik jeg forstår det ønsker du å fortelle familien eller vennene dine at du ikke har det godt psykisk nå. Det synes jeg er et veldig godt ønske å ha. Ved å fortelle andre du har tillit til hvordan du har det, kan du få mye god støtte og hjelp til å faktisk få det bedre med deg selv.

Du bestemmer

Du bestemmer hvem det er du skal fortelle det til og hvor mye du skal fortelle. Det er ikke slik at du må føle deg tvunget til å gå i detalj eller fortelle det til flere enn du selv ønsker.

Alle mennesker er forskjellige, og det fins derfor mange måter å fortelle andre at du har det vanskelig på. I de neste avsnittene kommer jeg med ulike råd som kan være nyttige for noen. Kanskje kjenner du at noen passer for deg, mens andre ikke gjør det. Ta med deg det som passer og bruk dette. Kanskje disse rådene gir deg nye idéer til hvordan nettopp du kan gjennomføre dette?

Tanker du kan gjøre deg i forkant

...Hvem

Jeg vil råde deg å tenke gjennom hvem du ønsker å fortelle først, kanskje mamma eller pappa? Det kan være at de allerede har noen tanker om at du ikke har det så godt for tiden. Du kan også begynne med å fortelle en venn som du stoler på. Jeg synes du skal konsentrere deg om å fortelle noen få til å begynne med, og snakke med en og en person om gangen. Et unntak kan være foreldrene dine, som det kan være greit å snakke med sammen, men dette er helt opp til deg og hva du synes kjennes mest overkommelig ut. Kanskje er det også godt om læreren, eller treneren vet? Og helsesykepleier på skolen din kan være en å prate mer med, og hun har i tillegg taushetsplikt, så henne kan det være bra å fortelle det til.

...Hva

Du skriver ikke hva det er du strever med. Jeg vil imidlertid råde deg til å tenke litt gjennom på forhånd hva du ønsker å si. Noen ganger kan man komme i kontakt med litt sterke følelser når man kan fortelle om noe vanskelig for første gang, og da kan det være greit å ha tenkt litt på forhånd hva man vil fortelle om. Det er for eksempel ikke nødvendig å fortelle alt i detalj. Kanskje finner du ut at du ønsker å si mer til noen, og bare overskriften til andre? Kanskje du ønsker å ha flere samtaler med en person, og fortelle mer i detalj over tid? Det er helt greit, og igjen mengde informasjon og tempo er noe du bestemmer.

...Når

For mange kan det å finne det riktige tidspunktet være vanskelig og forårsake at man utsetter slike typer samtaler. Slike samtaler vil alltid medføre noe ubehag i forkant, og å vente på det perfekte tidspunktet vil kunne bidra til mer pinsel. Noen kan grue seg slik at de gir opp før de har forsøkt. Derfor kan det være en idé å be om en samtale med for eksempel mamma og pappa eller en venn på et fastsatt tidspunkt. Be om det du trenger, for eksempel at det bare skal være dere tilstede, at du får ro til å snakke ferdig før du får tilbakemeldinger dersom dette er viktig for deg, eller at du trenger at samtalepartnerne dine stiller deg spørsmål, eller andre ting.

...Hvordan begynne

Det kan også være utfordrende for noen å vite hvordan de skal begynne en slik samtale. Jeg pleier å gi råd om at man nettopp kan begynne slik "jeg vet ikke helt hvordan jeg skal begynne". Etter en slik setning har man allerede begynt, og for mange kjennes det lettere når man først er igang. Noen synes det er lettere å gå rett på sak og si at man har det vanskelig og strever psykisk, andre synes det er bedre å forklare litt rundt situasjonen først. Noen kan gjøre det ved å fortelle om en vanskelig opplevelse eller en historie om en annen som strever og så si at sånn har du det også. Det er opp til deg hva du synes passer best for deg. Hvis du ser noe som er skrevet om psykisk vanske, eller ser en film eller noe, kan du jo også dele den med noen du vil fortelle om ditt problem til.

Jeg håper du finner noe av dette nyttig. Jeg synes du er modig og tøff og ønsker deg all lykke til.

Med vennlig hilsen psykologen, ung.no