Fredagskveld, lørdag, lørdagskveld - og hjemme alene. Du er uten kjæreste og vet du har få venner. Du tenker på alle andre som har det gøy sammen. Du tenker på at andre er ute, danser, ler, gjør avtaler med hverandre om hva mer gøy de skal gjøre. Du er for deg selv, hører trist musikk, ser filmer, depper. Du tenker: Hva er galt med meg? Hva kan jeg gjøre for å få det bedre?

Innrøm ensomheten - da kan du gjøre noe med den!

Mennesker trenger noen å dele tanker og opplevelser med. Det å føle seg ensom når du er mye alene, er tegn på at du ikke får kontaktbehovet ditt dekket. Ensomhet gjør vondt og skal gjøre vondt. Om du oppdager og tør å innrømme for deg selv at du er ensom, har du gjort et viktig steg på veien for å gjøre noe med problemet. Prøv å bruke oppdagelsen til å gjøre valg der du åpner for vennskap.

Ensomhet og lav selvfølelse

Når ensomheten kommer sammen med tanker om at du ikke kan bli likt av noen, kan du begynne å tro på at du ikke er ønsket av noen. Du kan falle i grublemodus og bli stående fast i lammende selvkritikk. Du kan bruke timer, dager og netter på å plage deg selv med at du ikke er noe verdt og bare til bry. Dette er den lave selvfølelsens vonde sirkel. Du bruker den vanskelige situasjonen du er kommet i til å beskylde deg selv, det forsterker negative følelser. Sterk tristhet og usikkerhet rundt om du er verdt å like, gjør det vanskeligere for deg å ta kontakt med folk rundt deg.

FAKTA

Hva kan du gjøre for å bli mindre ensom?

  • Våg å møte blikket til folk, smil og vis at du ønsker kontakt!
  • Ta initiativ til å gjøre noe du liker sammen med noen du syns virker hyggelig.
  • Vennskap oppstår ofte gjennom felles interesser: Dyrk dine interesser og gjør det sammen med noen.
  • Takk ja til invitasjoner du får.
  • Vær oppmerksom på folk rundt deg, og raus med komplimenter!

Gi makt til tanker som styrker selvfølelsen

God selvfølelse er kjennetegnet ved at du kjenner og tror på deg selv, og at du er verdt å like også når du mislykkes og har det vondt. Med god selvfølelse prøver du å "snakke" støttende og omsorgsfullt til deg selv når du trenger det. God selvfølelse er noe man kan påvirke ved hvilke tanker man velger å gi makt til. Prøv å bruke de underliggende følelsene dine i ensomheten; lengselen etter samvær med noen, til å gi retning til valgene du tar. Gjør valg i hverdagen din som gir muligheter for at du kan møte mennesker, lage og dyrke vennskap.

Bruk hjelpehånden!

Hjelpehånden er et ryddesystem som kan være til hjelp for å gjøre gode valg. Stine fylte ut denne hånden søndag formiddag:

Hjelpehånd ensom

Ryddejobben hun gjorde ved å fylle ut en hjelpehånd, og det å skrive og lete etter litt hyggelige ting til å si til seg selv, hjalp litt på humøret. Hun fikk mot til å sende en tekstmelding til Stine. Og hvis hun var heldig den dagen, fikk hun "napp" med en gang. Det avgjørende for om hun får det bedre etter hvert, er at hun fortsetter å gjøre gode valg for seg selv. Livet er vanskelig og ensomhet en vond venn som hver fjerde nordmann oppgir å være sin nærmeste. Fremmede er venner du ikke har gjort til dine, og du er modig når du tør å gi dem en sjanse.

Her kan du lese mer om hvordan du selv kan rydde opp tankene og få det litt bedre og her finner du en hjelpehånd du selv kan skrive ut og fylle inn.

Hva kan du gjøre selv for å bli mindre ensom?

  • Våg å møte blikket til folk, smil og vis at du ønsker kontakt!
  • Ta initiativ til å gjøre noe du liker sammen med noen du syns virker hyggelig
  • Vennskap oppstår ofte gjennom felles interesser: Dyrk dine interesser og gjør det sammen med noen
  • Takk ja til invitasjoner du får
  • Vær oppmerksom på folk rundt deg, og raus med komplimenter!