I mange situasjoner i livet, kan stresset øke. Stress kan gi psykisk uhelse, så det å øve på å håndtere stress er både lurt og viktig.

SMART kan brukes for å forebygge psykisk uhelse og stress, ved å lære deg strategier for å håndtere utfordringer som oppstår. Den kan gjerne brukes alene som et selvhjelpsverktøy. Du kan også bruke den parallelt om du har samtaler med noen etter en vanskelig livshendelse. Stressmestringsappen SMART gir gode råd og øvelser for å roe ned, sove bedre, håndtere irritabilitet, stoppe negativ tenkning og mestre andre livsutfordringer.

Den kan brukes der du er og vil være lett å ta frem i stressende situasjoner. Det er enklere å anvende nye metoder når de kan brukes i reelle situasjoner, og der de oppstår.

SMART kan hjelpe deg til å bli mer robust før, under og etter store påkjenninger.

Film fra rvts.no

NORMALHJERNEN: Se film fra RVTS om hvordan normalhjernen fungerer under stress.


VIDEO: RVTS har laget en video som viser hvordan normalhjernen fungerer under stress.

 

Tips fra SMART

  • Avspenning: Spenn først musklene og slapp deretter av.
  • Søvn: Unngå bruk av hvitt lys på mobil ol minst to timer før leggetid. Hvitt lys påvirker produksjonen av melatonin, hormonet som styrer søvn og våkenhet.
  • Sinnemestring: Bruk appen for å finne strategier som hjelper deg å håndtere irritabilitet og sinne, feks gå ut av situasjonen.
  • Tanker: Avled grubling og bekymringstanker. Prøv feks å si så mange byer du klarer på bokstaven D.

 

Last ned SMART-appen og test den ut

Last ned SMART-appen og test den ut

Øv regelmessig for å bli mer robust i fremtidige stressende situasjoner.

Kilde: psykososialberedskap.no