Skvær opp – si unnskyld!

Når du angrer har du mest sannsynlig såret noen. Da er det viktig at du er klar over at det du gjorde var dumt overfor noen andre, og at du sier unnskyld. Det kan være vanskelig å innrømme feil eller ta skylden for noe, men å være ærlig og si unnskyld er nødvendig.

Det kan hende de du har såret trenger tid før de kan tilgi deg, og den tiden må du gi dem. Vær også forberedt på at det kan bli varige rifter i forholdet deres selv om du sier ordentlig unnskyld.

Skvær opp med deg selv

Å si unnskyld og skvære opp med den du har såret er første steget til å føle seg bedre om situasjonen. Deretter må du skvære opp med deg selv, hvilket kan være svært vanskelig. Du sitter kanskje med følelser av anger, skyld, skam og tristhet over det som har skjedd. Det kan være vanskelig å håndtere, spesielt når du kanskje føler at du «fortjener» å føle deg sånn, siden det var du som gjorde feil i situasjonen det handler om. Dette er en tanke du burde skyve vekk. Det er selvfølgelig ikke bra at du gjorde noe dumt eller noe du angrer på, men du er bare et menneske, og mennesker gjør feil til tider.

Lær av feilene dine

Når du har vist de du såret at du angrer og er lei deg, da har du gjort det du kan for dem. Etter det er det viktig at du prøver å puste dypt inn, og tenke at du ikke kan gjøre noe med det. Det du gjorde var dumt, men du har lært av det nå. Nå vet du at du ikke skal gjøre det samme neste gang, og det er en viktig lærepenge. Når vi gjør feil her i livet lærer vi av det. Kanskje det kan være en liten trøst når du har gjort noe du angrer på?

 

Gi deg selv en liten klem

Prøv å komme deg videre fra denne hendelsen ved å tenke at du ikke skal gjøre det samme neste gang. Bestem deg for å være en bedre venn, kjæreste og støttespiller, og aksepter at det du gjorde er som det er.

Husk at det du angrer på at du gjorde ikke definerer deg som person. Så lenge du anerkjenner at det du gjorde var feil og ikke gjør det samme neste gang, så er du på ingen måte «en person som gjør sånt». Hvis du husker på dette og gir deg selv en liten klem, kan det hende skyldfølelsen og tristheten ikke blir like tung å bære på.