Det å rødme, er helt normalt, og noe alle gjør. Mange opplever det som flaut og blir veldig stresset og redd for at det skal skje. Det som skjer, er det samme som skjer i alle litt stressende situasjoner:

  • Du får litt økt puls. Du kan da kjenne at hjertet slår litt raskere. Noen hører lyden av hjerteslagene dunke i ørene
  • Du rødmer litt fordi blodsirkulasjonen i huden øker. Hudtype og andre individuelle forskjeller gjør at rødmingen kan kommer mer eller mindre tydelig frem.
  • Du greier kanskje ikke å få til å si akkurat det du ønsker. Ordene vil ikke helt komme, eller du føler at de vil stokke seg.
  • Du kan føle at du har lyst til å synke gjennom gulvet, og bli borte fra situasjonen.
  • Du kan bli litt tørr i munnen.
  • Du kan bli litt svett i hendene, eller du kan svette litt mer generelt
  • Noen sanser blir skjerpet, men det betyr også at andre sanser ikke prioriteres. Du kan få stort fokus på noe, og miste evnen til å ta inn andre ting.

Rødming i puberteten

Det er normalt at man rødmer lettere og svetter lettere i puberteten. Økningen av kjønnshormonene virker inn så man lettere svetter og lettere rødmer i tillegg til at man kanskje kan føle seg litt ekstra utrygg på seg selv i denne perioden.

FAKTA

Rødming er normalt og noe de fleste gjør, men det syns litt bedre hos noen enn hos andre. Bestem deg for at litt rødming ikke skal få hindre deg.

Litt stress skjerper sansene, for mye er til hinder

Hvis man skal snakke i en forsamling eller foran klassen, vil mange grue seg, føle seg stresset og ukomfortable. Dette kan være ubehagelig, men litt stress kan også være bra. Det kan skjerpe sansene våre og bedre prestasjonen, selv om det er litt ubehagelig. Hvis man tenker veldig mye på det med at man kan komme til å rødme, svette eller stotre, kan man bli veldig opptatt av det og miste litt fokus på andre ting. For noen kan tanken på- og redselen for å rødme gi så sterkt ubehag at det blir et hinder i hverdagen. Da kan det utvikle seg til det vi kaller angst eller fobi og gjøre at man unngår situasjoner der det er fare for at man kan komme til å rødme.

Redselen for at det skal skje er verst

Det verste er ofte redselen for at du skal komme til å rødme. Du kan bruke mye tid å energi på å tenke på at det kan komme til å skje og til å unngå å komme i situasjoner der det skjer. En slik tanke kan være «å, nei, nå kommer rødmen og det blir så flaut». Hvis du tenker over det, er det kanskje ikke så ille når det først skjer som nettopp det å tenke på at det kan skje?

Andre har kommentert det

Kanskje har du opplevd kommentarer om at du rødmer. Når noe sier noe om det du selv opplever som litt vanskelig eller flaut, kan du bli ekstra oppmerksom på sånne kommentarer og de kan såre deg ekstra eller forsterke redselen din for at du skal rødme. Kanskje kan det også bli slik at du tolker blikk som at det sikkert betyr at de tenker «sånn og sånn.»

Hva tenker du om andre som rødmer?

Du har sikkert sett andre rødme noen ganger. Kanskje har du ikke tenkt veldig mye på det, mens den som selv rødmer kan syns det er kjempepinlig. Kanskje du tolket det som engasjement, som en sjarmerende sjenerthet eller ikke tenkte noe om det i det hele tatt. Har du tenkt på at andre ikke er så opptatt av om du skulle rødme litt? -OG om noen eventuelt har kommentert det, så betyr jo ikke det at de egentlig bryr seg så mye om det. Kanskje var de bare glade for å se at også andre rødmer, slik de selv gjør….

Hva kan du gjøre?

  • Minn deg om at det å rødme er helt normalt
  • Si til deg selv det du ville sagt til en god venn som var redd for å rødme
  • Prat med noen om du tenker mye på dette. Foreldre, lærer en god venn eller helsesykepleier kan være en å prate med.
  • Medisinsk behandling for dette er veldig uvanlig. Å få hjelp til å takle rødmingen ved å prate med en psykolog vil eventuelt være et alternativ om du føler deg veldig hemmet av det. Du kan prate med fastlegen også om dette.

NHI har lagd en selvhjelpsmodul der du kan lære hvordan du kan håndtere rødming.

Det kan bli bedre

Hvis man blir nervøs og anspent rundt andre, er dette ofte knyttet til at man får negative tanker. Det å øve på å tenke på en måte som er mer til hjelp, kan få deg til å roe deg ned og få rødmingen til å bli et mindre problem. En alternativ måte å tenke på kan være: «Jeg rødmer sikkert litt, men det er jo helt normalt, og ikke noe som skal få hindre meg». Les mer om hvordan du kan utfordre negative tanker i artikkelen Kaos i hodet og følelser som koker.

Rødming og sjenanse henger ofte tett sammen. Det å være sjenert er også ganske vanlig. Det kan du lese mer om i artikkelen Sjenert eller sosial angst.