Å slutte med hasj kan være vanskelig. Kanskje fordi du fortsatt liker mye ved det, og ikke er helt sikker på om du faktisk vil slutte, eller kanskje du har blitt avhengig og kjenner at det er ubehagelig å være uten. At vennene dine røyker og ikke har spesielt lyst til å slutte, gjør ikke saken bedre. Her kan du finne informasjon og tips dersom du vurderer å slutte å røyke hasj.

Det kan være nyttig å tenke gjennom fordeler og ulemper ved å ruse seg.

Tenk gjennom fordeler og ulemper ved å ruse seg

Lag en liste der du skriver:

  • Hva er positivt ved å ruse seg?
  • Hva er negaitvt ved å ruse seg?
  • Hva er positivt ved å ikke ruse seg?
  • Hva er negativt ved å ikke ruse seg?


Hver hasjmisbruker har sitt eget misbruksmønster

Når er hasjrøyken viktigst for deg på en normal dag?

Svar: .......

Må du røyke hasj for du gjør noe spesielt, f.eks. ser på film, treffer venner, lytter på musikk etc.

Svar: .......

Hvorfor skal du slutte?

Det finnes selvsagt mange grunner til å slutte.

Skriv ned tre grunner til at du vil slutte nå:

1: .......

2: .......

3: .......

Skriv ned hva som skal til for at du skal kunne slutte:

1: .......

2: .......

3: .......

 

 

Forberedelsen

Det er viktig å være forberedt om man skal klare å slutte. Det er flere ting å tenke over og måter å forberede seg på. Noen ting du bør tenke gjennom er:

  • Finn en dato for siste dag du skal bruke.

    Om du røyker mye, kan du gjerne trappe litt ned. Det er ikke nødvendig, men om du tror at det blir enklere for deg, så gjør det.

  • Informer venner og familie om at du skal slutte.

    Be de ta hensyn til dette slik at de ikke tilbyr deg hasj/ cannabis og slik at de har forståelse for at du kanskje er litt utafor i tiden fremover.

Hvordan kan du forbli rusfri?

Det er viktig at du fortsetter med å ha den intellektuelle kontrollen.

  • Tenk på hvordan du skal si til dine gamle kamerater at du ikke lenger røyker hasj.
  • Tenk på hvordan du skal planlegge dine dager og uker, skaffe deg nye rutiner.
  • Ha en handlingsberedskap for de situasjoner som kan skape stress.
  • Det er viktig å skape nye relasjoner.
  • Ha en bevissthet og ettertenksomhet i dine relasjoner til andre mennesker.
  • Forsøk å skape realistiske mål, slik at ditt livsinnhold fortoner seg håndterbart.
  • Unngå situasjoner som du vet med deg selv kommer til å lede til tilbakefall.
  • Når du får sug, forsøk å finn årsaken.
  • Du behøver ikke å bevise at du kan avstå fra ä røyke hasj gjennom bevisst å søke til de steder der du vet at det finnes hasj.
  • Tenk av og til på hva som fikk deg til å bestemme deg for å slutte med hasj.
  • Forsøk å ha kontakt med noen som er innstilt på å høre på deg om hvordan det er å forandre livsstil.
  • Slutt med de tingene som minner deg om ditt brukerliv.
  • Vær bevisst på å ikke erstatte hasj og marihuana med alkohol eller andre rusmidler.

Skriv ned dine egne regler og anbefalinger:

1: .......

2: .......

3: .......

 

 

Risikosituasjoner og triggere

Tenk gjennom disse spørsmålene og skriv gjerne ned stikkord om hva som innebærer en risiko for deg. Da har du en oversikt over hva som trigger deg, en beredskapsplan og forslag klare til hva du kan gjøre når du blir utfordret. Se også på triggerdagboken i appen, for å få oversikt over hva som hjelper deg i situasjoner du kjenner sug.

  • Hvilke situasjoner innebærer en risiko for meg?
  • Hvilke følelser kan trigge lysten til å bruke cannabis?
  • Strategi : Hvordan kan jeg håndtere disse følelsene og situasjonene?
  • Hvilke situasjoner kan jeg unngå?
  • Hvilke er uunngåelige for meg?
  • Hvordan kan jeg møte disse?

Gode guider for hvordan du kan slutte

Det finnes mange steder du kan få hjelp

Undersøk om det finnes hasjavvenningsprogram i din kommune.

  • HAP-hasjavvenningsappen hjelper deg til å slutte med, eller redusere, canabisforbruket.
  • Les mer om Hasjavvenning (HAP). Her finner du også kontaktinformasjon.
  • Ta kontakt med helsestasjon for ungdom. De har informasjon om tilbud i ditt distrikt.

 

Ikke gi opp! Søk hjelp og råd om du synes det er tøft. Det er mange som kan hjelpe deg og det ER mulig å slutte!