Hopp til hovedinnholdet

Martin: Jeg føler meg trygg, når jeg har mobilen med meg overalt. Les innlegg Liten pil høyre

Kommentaren

Alarmtelefonen 116 111
Alarmtelefonen 116 111

A-Å

Båtførerbevis

Småbåt (colourbox.com)

Båtførerprøven er ment å gi et minimum av kunnskap så du kan ferdes sikkert og hensynsfullt i fritidsbåt. Les mer og sjekk om du må ha beviset for å kjøre båten din.

Offentlig og kvalitetssikret

Båtførerprøven

Gjennom båtførerprøven får du en innføring i navigasjon og bruk av navigasjonsinstrumenter. Du lærer om lanterner, nødsignal og sjøens trafikkregler. Videre får du en innføring i sjømannskap, sikker bruk av båt og håndtering av nødsituasjoner. Båtførerprøven er en frivillig, teoretisk prøve, og blir sett på som et godt teoretisk grunnlag for å føre fritidsbåt på inntil 15 meter. Den gir ingen formell kompetanse med hensyn til hvilke fartøy du kan føre, men som fører av fritidsbåt må du ha nødvendige ferdigheter i bruk av båt, slik at navigering og behandling av båten skjer i samsvar med godt sjømannskap. En fin gulrot er at mange forsikringsselskaper gir lavere forsikringspremie når du har båtførerbevis.

Båtførerkurs

Båtførerkurs må ledes av en person med nautisk kompetanse og erfaring i bruk av fritidsbåt, og sensor skal være godkjent av Sjøfartsdirektoratet. Sjøfartsdirektoratet administrerer båtførerprøven og utarbeider eksamensoppgavene.

Det blir arrangert kurs over hele landet av båtforeninger, båtskoler, ungdomsskoler, videregående skoler, studieorganisasjoner etc. Kurset har hovedvekt på emnene sjømannskap, navigasjon, lover og regler, og blir avsluttet med en skriftlig eksamen. Etter bestått prøve utsteder sensor båtførerbeviset.

ung.no-logo

Må du ha båtførerbevis?

Når du har fylt 14 år kan du begynne å ta båtførerbeviset, men du vil ikke få det utstedt før du fyller 16 år. Dersom en person under 16 år avlegger og består prøven, vil personen i første omgang få utstedt en skriftlig bekreftelse med resultatet fra Norsk Test. Ved fylte 16 år kan vedkommende få utstedt båtførerbeviset ved å kontakte Norsk Test.

 

A) Er du under 16 år kan du uten bevis kjøre fritidsbåt:

  • med lengde inntil 8 meter
  • som har en maks hastighet på 10 knop (når du er ombord) eller
  • har motor med maks effekt på 10 HK

B) Er du over 16 år kan du uten bevis kjøre fritidsbåt:

  • med lengde inntil 8 meter
  • har motor med maks effekt på 25 HK

C) Er du over 16 år kan du med bevis kjøre fritidsbåt:

  • inntil 15 meter
  • også med motor med størrre effekt enn 25 HK

Husk at du vil ha mye glede av å ta båtførerprøven selv om du ikke trenger beviset til fritidsbåten du har planer om å bruke. Pensum til båtførerprøven består av følgende tre hoveddeler: "Sjømannskap", "Lover og regler" og "Navigasjon og kartlesing". Båtførerprøven skal teste kandidatens kunnskap i alle tre hoveddeler. Les mer om det du må kunne på www.sjofartsdir.no

ung.no-logo

Båtførerbevis på nett

illustrasjon: livbøye
Sjøfartsdirektoratet har inngått et samarbeid med Norsk Test, som har lang erfaring med automatisert kunnskapstesting. Det nye tilbudet betyr at kandidatene kan avlegge båtførerprøven på PC i et nettbasert system ved et av de ca 400 testsentere som er godkjent av Norsk Test. En testleder vil være til stede for å klargjøre testen og overvåke gjennomføringen. Umiddelbart etter at testen er avlagt, vil kandidaten få vite om prøven er bestått eller ikke.

Prøv en testversjon av den nye båtførerprøven på sidene til Norsk Test. Her finner du også en oversikt over hvor du kan ta den automatiserte båtførerprøven.

Du kan lese mer om båtførerprøven på www.sjofartsdir.no.

 

Kilde: Sjøfartsdirektoratet

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
Nooben
0
08.05.2017 08:52:25
Eg er 5 og kjører 100hk og det er lov så hvorfor er det ikkje lov når du er 14 og har tatt båtførerlappo
Raymond
0
22.09.2016 20:38:21
Hei! Jeg har båtførerbevis og kan jeg sitte ved siden av dattera mi som er 11 år vil kjøre båten?
Oscarns
0
29.07.2016 13:30:10
Må man ha båtlappen når man 12 fyller 13 på en båt som 10 fot eller mindre?
Angel x
1
18.06.2016 00:35:07
hvor mye info går det ann og forstå
BåtGuttane123
2
15.06.2016 21:31:46
Me ska ta lappen saman me fire gutan fra trønderlag! Go båtgutan. Me ska ha 18hk som går driiiit fort ale saman
Steady260
4
05.06.2016 23:08:18
Hei jeg er en 12 år gammel gutt som har en steady 260 med en 8hk jeg lurer på hvor de selger rattkonsoll til steady????
knut
0
21.08.2016 15:06:14
30år har ikke båt senter eler noe men du kan se på finn har di nok ratkonsol
ubåtkaptein
2
09.05.2016 10:52:40
hvorfor kan man ikke kjøre all slags båter når man har besviset
Julian Ravnanger
3
10.04.2016 14:25:16
Noen som vet hvordan man får nytt bevis for d andre er stjålet eller om man kan bruke nettet på noe
Loko
4
03.04.2016 00:12:11
Bra.di over 16. kan kjøre båt opp til.26 fot. Med 25 hk. Uten lappen er bra. Stemmer de i dag
alex 123
6
31.12.2015 05:31:37
er det lov å tar båtførerprøven i 15 år?
alex
2
31.12.2015 04:44:39
må ha båtbevis i 16 års eller 15 år?
Båteksperten
1
09.11.2015 22:45:40
Burde no få kjøre vannscooter når ein er 14 år
Meg
5
02.08.2015 20:50:34
Jeg er 15 og har tatt båtførarprøven. Har eg lov til og kjøre båt med 25hk
gg
2
24.07.2015 11:18:35
Om jeg har forstått det riktig nå så kan en kjøre båt opp til 8meter og mas 25 hk uten bevis? om man er over 16 år uten bevis?
marcus
0
16.07.2015 13:18:30
hei! hvor mange hestekrefter er det trykt og ha på en ni fot jolle:)
Seilern
0
30.11.2015 23:12:37
Det står på båten
Kvalifisert KAPTEIN!
3
13.07.2015 02:54:43
Hei. for dere som skal ta og har tatt båtførerbeviset er det greit å ta demo testen på http://www.livredd.no/ Lykke til :)
Matjus
1
07.07.2015 01:01:33
Kan jeg ta båtserfikat som 14 åring
marcus
0
16.07.2015 13:16:30
du kan det men du kan ikke bruke før du er 16 ;)
DaniStaut
5
26.06.2015 20:41:44
Har selv en Shakespeare Miniclubman 12,5 fot med 20 hk... Er nesten 13 år. Kommer til å ta båtførerprøven når eg er 14 og så kjøpe 60hk til 16 årsdagen min.
DaniStaut
2
26.06.2015 20:47:46
Den går litt over 28 knop... Eg er stort sett vokst opp i båt.
Vicky
1
18.06.2015 20:39:20
Jeg er en 14 år gammel jente og lurer på om jeg kan kjøre 10 fot GH med 9,9 H uten båtførerprøven ?
Petter solberg
0
13.03.2016 19:38:36
Jo det kan man!
Magnus
1
14.07.2015 21:47:36
Nei det kan ikkje
DaniStaut
2
26.06.2015 20:45:21
Teknisk sett nei.. Den vil gå fortere enn 10 knop men de fleste som bor ved kysten i Norge er stort sett båtvante/vokst opp med båt og er da klar over båtvettreglene. Eg ville syntes det var greitt
Aaa
1
24.06.2015 19:35:37
Ja
the amazing martin
0
10.06.2015 17:12:08
kor kan eg søke om "båtlappen" når eg har tatt prøven men er under 16?
teimor jhin
0
03.06.2015 09:52:13
Hei jeg har utdannet som båt bygger som trebåt og kompesitt båt, kjørt båt I 2 år, født I 1991. Full ført Kompetansen I blakstad.vgs 2011 .lærer min sa altid at jeg trenger ikke båt lappen, jeg er 24 år, nu. Trenger ta lappen? :)
Kapteinen
7
09.11.2014 19:38:15
Prøven på http://pennalet.no/bil-og-motor/batforerproven hjalp når jeg øvde til prøven! Likt lagt opp som eksamen, og flere av spørsmålene var nesten identiske med de jeg fikk på eksamen! Helt gratis!
Pink panter
4
13.10.2014 14:47:09
Kan mann kjøre båt med 50 hk når mann er 12 år gammel
Kvalifisert KAPTEIN!
0
13.07.2015 02:35:13
Hei. Pink panter du har ikke tilegnet kunnskap for å føre en 50 hk motor du har kun lov til å føre en 9,9hk motor Med vennlig hilsen Kvalifisert Kaptein Ruben K.
anonym
0
09.09.2014 21:52:25
kan jeg skjøre en 5 meter lang båt med 9,9 hester på?
Magnus
0
14.07.2015 21:49:06
Ja, det er fullt og helt lov
frosk
3
21.07.2014 04:12:10
Jeg lurte på hva som skal til hvis man skal kjøre store båter. F.eks yacht eller skip. hvor tar man slik sertifikat?
Kapt`n K
1
28.09.2014 22:16:36
For at du skal kunne kjøre forskjelige båt størelser kan du se norsk miritim skole.no :)
cyber 370 r
1
15.07.2014 11:03:38
Jeg har en cyber 370 med 9.9hk den gjør 27 knop. Er det for mye knop til meg som er 13 og blir 14 i år????
Kvalifisert KAPTEIN!
0
13.07.2015 02:37:41
da må du nok dessverre senke farten til 10 konp. Vist dine foreldre ikke vil ha en kraftig bot
Girly
0
11.04.2014 16:29:18
Jeg er 14år og lurer på om vi MÅ ta båtførerprøven med en båt under 9meter og 9,9hester? Håper på svar
Kapt`n K
1
28.09.2014 22:18:16
du trenger ikke båtførerbevis for å kjøre en båt på 9m og 9,9 hk
Vegard
0
03.06.2014 00:21:11
Du kan maks føre en båt på 8 meter (26 fot) opp til 10 hester og ikke fortere enn 10 knop. fram til du er 16 da kan du føre en båt på 8 meter fremdeles og med 25 hk. Med mindre du da har båtføreprøven.
cyber370
2
30.08.2013 14:09:02
jeg har båtførerprøven og er snart 15 år. og jeg kjører en speedbåt med 9,9 hk :)
boatLord
0
16.07.2014 13:09:39
speedbåt med 9,9 hk. tror ikke det. sjekk wiki
Daniel
0
12.03.2014 16:41:24
hadde en sånn før : )
Dolan (^~^)
0
14.07.2013 21:45:41
Er snart 13, kjører YAM 300s med 5hk...ca 15-20 knop. Skal ha 9,9 :D 30 knop
Winrace
4
05.04.2014 18:12:54
den går ikke så fort med 9,9hk
båt mekaniker
1
03.06.2014 00:24:06
Vist du hever motoren opp sånn at propellen ligger 5 cm under vann ca. tar bort plomberinga bytter forgasser og propell så skal du ikke se bort i fra det på en så liten gummi jolle.
Hei hei
5
09.06.2013 19:21:25
Hvor mange består båtførerprøven?
Niklas
15
29.05.2013 16:54:17
Jeg blir iritert for hvor dumme folk er... Det står over det du trenger å vite!! Bare bruk hue da
anonym
12
06.09.2010 13:30:00
Eg er 16 år og har tatt båtførerbeviset. Har eg lov og kjøyre ein bayliner som går i 40 knop og har ca 150 hesterkrefter og er 19 fot lang.??? (red: Du kan stille spørsmål og få svar på ung.no/oss)
Kvalifisert KAPTEIN!
0
13.07.2015 02:43:44
Mr. anonym vist du er innehaver av båtførerbeviset trenger du kun å snu det. der står det en tekst som lyder følgende (Innehaveren av båtførerbeviset har tilegnet seg grunnlegende teoretisk kunnskap om å føre et fritidsfartøy med lengde mindre en 15 meter.)
Niklas
0
29.05.2013 16:50:51
Ja det kan du
Kristoffer
3
24.07.2010 15:23:00
Jeg synes det er litt trist at de skal ta innsjø og hav seiling/kjøring .. under samme regler .. da man f.eks på mjøsa osv ikke har de samme bøyene osv som man vil ha i havet .. og ei heller bølgene og strømmningene som man finner i havet .. helt flott med båt fører prøve i havet .. men synes de kunne hatt andre regler for innlands ferdsel !
Erlend
2
11.06.2010 06:49:00
Hey er 12år og lurer på om eg har låv og ta båtførerbevise eller kjøre båt men 5hk (red: du kan sende inn ditt spørsmål på ung.no/oss)
Motorjollen
0
27.05.2010 16:13:00
Er en gutt på 14 år og har driiiiitlyst å kjøre jolle med motor. jollen er ikke så lang, bare cirka 3 meter lang, motoren har bare 5 - 6 hestekrefter, men jeg vet ikke hvor stor fart jeg kommer opp i. Må jeg da ha båtførerbevis for å føre motorjolle?
Mads
1
30.03.2009 20:12:27
Jer er 13 år og har kjørt masse båt både med ratt og manuelt og lurer på hvor stor båt jeg kan ha og hvor stor mange hester det kan være på den
Noen
1
03.06.2013 20:10:22
10hk og 8 meter lang (ca 26 fot)
tor
13
16.02.2009 06:31:44
Hei. Jeg har en datter som blir 7år i sommer og lurte på og kjøpe en steady til henne med en 5hk på,har hun lov til og kjøre den aleine????? Takk for hjelpen (red: du kan stille spørsmål og få svar på ung.no/oss)
Eskild
0
16.07.2013 20:41:59
Ja hun kan kjøre opp til 9,9 så hun kan det
anders
0
02.12.2008 20:33:27
kan man ta båtførerprøven på nettet og få beviset? eller må jeg dra til et sånnt sted for å ta prøven eller hvor kan jeg henvende meg? MVH anders Takk
Karsten
0
03.03.2008 22:22:50
heisan alle sammenn jeg kjøpte akurat en ny båt selv, den er 24 fot og med en 25hk motor,og jeg er vant med sjøliv fra jeg var bitte liten selv er jeg 15 år nå, jeg syns gjerne det kan bli påbudt å ta båtførersertifikatet uansett hvor stor båt eller hestekrefter man skal ha!!!! er selv bare 24
båsen
0
31.01.2008 13:27:20
Syns rett å slett det her var et riktig vedtak. Skulle vert masse strengere en hva det er også. Hastighetene på sjøen idag er blitt så høye, at det nesten kan sammenlignes med bil. Fordelen med bil er at du ser nesten alle hinder, noe en sjelden gjør på sjøen. Få inn kjøre timer og meir teori.
Skipper`n
2
09.01.2008 15:59:46
Det er kanskje på tide med litt opplæring, om mulig så kan bla. pappaguttene og rike søringer få litt lærdom før de suser til havs.
Johan
8
04.01.2008 20:27:47
Innledningsvis vil jeg si at min bakgrunn for å uttale meg i forbindelse med denne saken bygger på 35 års erfaring fra det maritime miljø, hvorav 20 av dem som yrkesfisker på eget fartøy hvor navigering ofte foregikk i både storm og mørke vinterstid. Så på dette området må jeg vel kunne være ubeskjeden nok til å si at jeg er på 'hjemmebane' og at jeg bør vite hva jeg uttaler meg om. For tiden går det altså rykter om et fremtidig båtsertifikat som visstnok skal påbys fra og med sommeren 2007. At noe må gjøres etter å ha vært vitne til de senere års utvikling er vel noe de fleste er enige i. Sjøen har blitt et slags fristed for fri fart av en del uerfarne mennesker med liten eller ingen erfaring fra det maritime miljø. Langt på vei må man vel også kunne si at disse tilstandene råder i en kombinasjon med fri flyt av alkohol. Og i markedsføringen av båter og motorer fokuseres det stadig mer på hastighet og akselerasjon. Stikkordene blir altså: 1.Høyest mulig hastighet. 2.Nedsatt reaksjonsevne.(alkohol) 3.Lav kompetanse. At denne utviklingen må gi utslag på ulykkesstatistikken er vel bare et logisk resultat? Statistikken viser da også at 7 av 10 totalforlis skjer nettopp med lystbåter med høy fart, gjerne i kombinasjon med alkohol og liten praksis/erfaring i en kort periode sommerstid. Men hvorfor skal så alle vi som har brukt sjøen til rekreasjon og fiske på helårsbasis i 20-30 år, og som synes 10-15 knop er fart i massevis nå bli rammet av denne utviklingen? Skal vi begrense ulykkene må vi få ordninger som sirkler seg inn mot årsakene, og unngå å krenke alle uskyldige og erfarne som bare ryster på hodet av de senere års utvikling. Lover og regler som oppfattes som urettferdige og uforståelige av mange mennesker skaper bare politikerforakt og manglende respekt for lovverket og dets håndhevere. Det er i alle fall min absolutte overbevisning at et opplegg som ikke er tilstrekkelig differensiert vil skape langt mere frustrasjon og bråk enn positive resultater. Her er et alternativt forslag hvor minst mulig byråkrati og mest mulig effektivitet er tillagt stor vekt: 1.Innfør samme promillegrense på sjøen som på land (0,2). 2.Innfør 18 års aldersgrense for å føre båter over 20 fot (16 år opp til 20 fot.) 3.Innfør egnet båtsertifikat for alle fartøyer som går fortere enn 20 (alt.15) knop ,uansett størrelse. 4.Innfør eget "spesialsertifikat" for å føre båter som går fortere enn 30 (alt. 25) knop. Dette spesialsertifikatet må kun kunne innehas av personer over 18 år. (Med andre ord et gradert sertifikat etter samme prinsipp som vi i alle år har hatt i trafikken på land.) Det er ikke til å komme forbi at føring av fartøyer med høye hastigheter, la oss si over 20 knop, tilhører en 'ganske annen verden', og jo høyere hastighet jo mere 'ganske annen blir denne verdenen'. Legg også merke til hvordan disse 4.punktene overlapper hverandre og på en naturlig måte luker bort alle ubehagelige eventualiteter. Stikkordsmessig vil man kunne summere opp dette forslaget på følgende måte: 20 fot, 20 knop, 18 år, og 0,2 noe som raskt vil feste seg i folks hukommelse og la seg innarbeide forholdsvis fort. Håndhevelse må skje ved stikkontroller og solide reaksjoner av samme mønster som vi allerede har innarbeidet i mange sammenhenger ellers i samfunnet. Et slikt opplegg vil også gjøre det lønnsomt å velge å opptre hensynsfullt og ansvarlig noe som samtidig vil virke holdningsskapende. Kall det gjerne en slags indre selvbærende dynamikk som på en helt naturlig måte gjør ansvarlighet og hensynsfullhet til en gevinst. På den måten vil både politikere og lovens håndhevere få publikum på sin side, noe som jeg mener er ytterst viktig i slike saker. Yrkespolitikere burde være dyktige og smidige nok til å gjøre vanskelige saker til et lagspill med publikum i stedet for å ordne seg slik at det skapes avstand mellom folket og de folkevalgte, noe vi dessverre har sett alt for mange eksempler på. Det vil heller ikke være riktig å sammenligne Norge med sin lange og værharde kyst og sine solide maritime tradisjoner med andre europeisk land på dette området. En slik sammenligning vil være 'mental voldtekt' mot den norske kystfolkesjela. La Norge som gammel sjøfartsnasjon være et foregangsland på dette området, i stedet for bare å dilte etter andre 'landkrabbnasjoners' synsing på dette feltet. Det vil bare styrke vårt selvbilde. Men som tidligere nevnt har det i de senere årene dukket opp en god del fremmedelementer i vår ellers så trauste og solide kystkultur som absolutt trengs å bli tatt på alvor. Og med et smidig opplegg vil det være mulig å ivareta hensynet til alle parter i denne saken, samtidig som at antallet ulykker til sjøs reduseres maksimalt. Hovedfokus i dette alternativet er gjensidig respekt og forståelse samt kraftig reduksjon i antall ulykker. Godt sjømannskap bygger først og fremst på praksis og erfaring. En må nærmest 'ha det i blodet som det heter.' For å illustrere hva jeg mener kan jeg nevne at jeg i en periode hadde med meg en nyutdannet person med kystskippereksamen som mannskap på min fiskebåt. Men i uoppmerket og ukjennt farvann kombinert med mørke var det alltid jeg selv som måtte overta navigering og føring av fartøyet. Vedkommende med kystskippereksamen måtte altså overlate roret til en uten denne eksamen. Hans praksis og erfaring strakk altså ikke til i spesielt krevende situasjoner. Jeg vil faktisk gå så langt som til å hevde at mine yrkeskolegers sjømannskap (yrkesfiskerene) tilhører den aller ypperste klasse som tenkes kan i dette landet, noe jeg har sett utallige eksempler på. Skulle jeg notere et 'minus i margen' måtte det bli at det har forekommet en del unødige episoder i forbindelse med uvettig alkoholbruk. Og det er en av mange andre årsaker til at jeg mener at 0,2 grensen vil gi en viktig signaleffekt fra samfunnets side om at alkohol og føring av motoriserte farkoster enten det er til lands eller til vanns er helt uakseptabelt.
Styrmannen
1
04.02.2015 00:36:58
Eg synest egentlig mange ting av det du sier er uvesentlig p.g.a at en person som har 50 års erfaring og har vært til sjøs nesten heile livet like lett kan bli påvirket av alkohol som en 18 åring. Men eg er heilt enig i at det er underleg at båter skal gå så fort. Eg bruker bære en Sigerfjord femten med 9,9 hk og ei 18 fots jolle + en 27 forsamling sjark. Og bære fisker. Synest det er bedre å drive fiskeri og selge enn å bruke pengar på å utsette seg for fare
mads
3
01.08.2007 00:41:44
synest det er drit bra at folk må ha båtfører beviset har ikke tatt det selv, men det er veldig mangen idioter på sjøen :)
Idaaa
1
06.06.2007 11:48:13
Trenger jo ikke det, da... det er jo bare påbudt å ta om man skal kjøre over 9,9hk(10hk)... Broren min er ellve, og han kjører 9,9. Må fylle 16år for å kjøre større motor;)
Ken
2
28.05.2007 23:28:31
Er båtførerprøven noe man MÅ ta? En venn av meg har en liten båt med 9,9 Hester.. Vet ikke om han har tatt den..
Skipperen
1
04.02.2015 00:40:24
Nei man trenger ikkje å ha båtførerbevis for båt over 26 fot og 25 hester med mindre du er under 16 da kan du bære kjøyre 8 meter og 10 hk maks
smarten
0
28.04.2014 21:42:54
Nei. men hvis båten går over 10 knop(under 16 år) eller 25 knop (over 16 år) har han ikke lov.man vet om man har tatt den eller ikke! det går ikke ann å glemme sånt!
anonym
1
22.05.2007 22:46:17
det er ikkje ikkje pålakt med båtfører prøven enda?
hono
1
14.05.2007 20:15:53
Det var en drit sexy dame som holdt kurset så dete anbefaler jeg
ole rolf
0
08.05.2007 11:05:53
Jeg er 8 år og greide den uten og lese:) men jeg er nerd da :P
Rib
0
12.07.2015 23:52:37
Du kan ikkje ta båtførerprøven før du er 14 gutten min, du lyger, blir dumt når du gjør sant ;)
Bjørn
1
29.03.2007 15:54:45
Jeg er snart 15 år og har nettopp tatt båtførerprøven. Anbefaler alle andre som kjører båt å ta det. Man lærer veldig mye nyttig der:)
JØRGEN
2
27.03.2007 11:56:57
det er fucka kurs drit kjedelig...

Spørsmål og svar

Gutt 16: Hva slags båt kan jeg kjøre uten båtsertifikat?
Hei Du kan lese mer om dette i artikkelen vår om båtførerbevis. Men uten dette beviset kan du som etter fylte 16 år kjøre båt som er inntil 8 m...
Hvordan er regelene for bruk av vannscooter og straff for brudd på reglene?
Hei Det finnes ingen aldersgrense for å kjøre båt eller vannscooter. Men det er begrensninger på hva slags båt og vannscooter  du får lov å ...
Kan jeg øvelseskjøre båt med pappa? 
Hei Det finnes ingen nedre aldersgrense for å kjøre båt, men er du under 16 år er det tre betingelser som må være oppfylt for at du skal kunne ...
Hei hvor gammel må du være for å ta båtlappen og hvor mye koster det nå?
Hei Regler for kjøring av båt:  Under 16 år       Båt med lengde på inntil åtte meter. Maks ti hestekrefter, og ti knop.  Over 16 ...
Hvor gammel må man være for å ta båtførerprøven og hva koster den?
Hei Når du har fylt 14 år kan du begynne å ta båtførerbeviset, men du vil ikke få det utstedt før du fyller 16 år. Les mer om båtførerbevis...
Båt og promille.
Hei I artikkelen om båtførerbevis under kan du lese mer om dette. Er det slik at du ikke har bevis, kan du som er over 16 år kjøre båt som er in...
Straffen for å kjøre motorcross på vei?
Hei Straffen for å kjøre med uregistrert kjøretøy kan bli bøter eller i verste fall anmeldelse ved grove tilfeller, gjentagelse etc. jf vegtrafi...
Har det konsekvenser får å kjøre båt eller å ta båtførerbeviset vis jeg har mistet førerkort klasse b for fyllekjøring?
Hei Det er i dag ingen kobling mellom førerkort og båtførerbevis. Så du kan ta båtførerbevis og kjøre båt selv om du har mistet lappen for fy...
G 16, kan jeg føre 15 fots båt med 25 hk?
Hei   Må DU ha båtførerbevis? Når du har fylt 14 år kan du begynne å ta båtførerbeviset, men du vil ikke få det utstedt før du fyller 16...
Jeg ble nylig stoppet for promillekjøring med båt.
Hei Promille mellom 0,8 og 1,5 straffes med bøter. Er promillen høyere, kan straffen bli fengsel. Boten settes normalt til en tredels brutto måned...
Hvor stor båt kan man kjøre hvis man har båtførerbevis?
Hei A) Er du under 16 år kan du uten bevis kjøre fritidsbåt: med lengde inntil 8 meter som har en maks hastighet på 10 knop (når du er ombor...
Kan jeg kjøre vannscooter i hellas m båtførerprøven?
Hei Vi kjenner dessverre ikke til regelverket for Hellas, men anbefaler deg uansett å ta båtførerprøven dersom du er mye på vann og i båt.   ...
Aldersgrense båt med 25 hk.
Hei Som med de fleste aldersgrenser er det fra den dagen du fyller år (i dette tilfellet 16 år) du har lov til å kjøre større båt. Les mer i ar...
14 år: kan jeg kjøre en båt som er 13fot med 30hk?
Hei   Må DU ha båtførerbevis? Når du har fylt 14 år kan du begynne å ta båtførerbeviset, men du vil ikke få det utstedt før ...
Har jeg lov til å trimme båtmotoren?
Hei Jeg har ikke funnet noen bestemmelse som direkte forbyr trimming av båtmotorer. Det du må huske på er at det ikke er tillatt å føre båt ute...
Hva er konsekvensene av å kjøre båt uten båtførerbevis?
Hei Kjøring av båten du nevner, krever båtførerbevis. Hvilken straff man kan få dersom man kjører båt som krever båtførerbevis uten å ha d...
Kjøre båt, under 16 år, hvilke regler gjelder?
Hei Hvilke regler som gjelder, og hvilke båter du har lov til å kjøre når du er under 16 år, kan du lese om i artikkelen du finner nedenfor. H...
Hva vil politiet gjøre hvis jeg kjører båt uten båtførerbevis?
Hei Hvilken straff man kan få dersom man kjører båt som krever båtførerbevis uten å ha dette, står i lov om fritids- og småbåter § 37 og f...
Se alle