Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram
Følg julekalenderen til ung.no på Instagram

A-Å

DU skal bli hørt når foreldrene dine skilles

Par som krangler

Når foreldre skilles hender det at de flytter langt fra hverandre. For mange av barna blir det mye reising mye fram og tilbake, og selv om de bor ganske nær hverandre kan livet bli ganske upraktisk. Fra du har fylt 12 år, skal det legges stor vekt på dine meninger om hvor du vil bo.

Offentlig og kvalitetssikret

Helt til man er 18 år er det foreldrene som bestemmer hvem barna skal bo hos, og hvor mye de skal bo hos hver, men når barnet har fylt 7 år, skal det få si sin mening før det blir tatt avgjørelser om dets personlige forhold. Når barnet har fylt 12 år, skal det legges stor vekt på hva barnet mener.

Hvis man har barn sammen, må spørsmålet om foreldreansvar (hvem barna skal bo fast sammen med) og samværsrett avgjøres når de flytter fra hverandre. Samboere med felles barn under 16 år skal mekle ved samlivsbrudd, på samme måte som gifte.

 

Hvorfor mekling?

Foreldre med barn under 16 år, har plikt til å møte til en obligatorisk meklingstime. Meklingen kan foregå på et familievernkontor eller hos en ekstern mekler.

Målet med meklingen er at foreldrene skal komme frem til en skriftlig avtale om foreldreansvar, hvor barnet skal bo fast og samvær. Avtalen skal legge vekt på hva som vil være den beste ordningen for barnet. Foreldrene må møte til mekling selv om de er enige. De kan ikke avtale at det ikke skal mekles.

 

Samværsavtale - hvor skal du bo?

Foreldrene står helt fritt når det gjelder utformingen av en samværsavtale. Mekleren kan hjelpe til med å diskutere problemer og komme med løsningsforslag, men det er foreldrene som bestemmer og har ansvaret for avtalen som utformes. Mekleren har ingen makt eller myndighet over resultatet eller avtalen. Samværsavtalen bør være skriftlig.

Barneloven sier at dersom foreldrene har avtalt ”vanlig samvær” vil det gi rett til å være sammen med barnet en ettermiddag i uka med overnatting, annenhver helg, til sammen tre uker i sommerferien, og annenhver høst-, jule-, vinter- og påskeferie. Dette gir ikke uttrykk for noe minimums- eller maksimumssamvær. Foreldrene må avtale en samværsordning som passer for deres barn, bl.a. vurdert ut fra barnets alder, tilknytning til foreldrene, om barnet må reise langt i forbindelse med samværet, barnets ønsker mv. Er barna under 16 år, må foreldrene møte til mekling før separasjons- eller skilsmissesaken bringes inn for fylkesmannen.

 

Må til mekling selv om man er enige

Foreldre må møte til mekling selv om de er enige. Målet med meklingen er at foreldrene skal komme fram til en avtale om barna. En slik avtale bør være skriftlig. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har utgitt brosjyren "Mekling for foreldre" om dette.

 

Vil du dele mer dine erfaringer?

Skriv dine meninger og erfaringer i KOMMENTARFELTET under artikkelen.

 

Aktuelle lover

Lov 4. juli 1991 nr. 47 om ekteskap

Lov 8. april 1981 nr 7 om barn og foreldre

Lov 28. februar 1997 nr 19 om folketrygd

Lov 17. februar 1989 nr 2 om forskuttering av underholdsbidrag til barn

 

Kilde: Barneombudet og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
G13
1
12.08.2017 02:22:44
Mamma og Pappa skilte seg i 2011, 6 år diden nå. Er hos pappa annenhver helg og hos Mamma ellers. Vurderer å bo litt mer hos Pappa pga Mamma kjefter hele tiden og sier at ingen er glad i henne, og at JEG hater henne ol. Mamma kaller Pappa veldig uhyggelige ting hjemme. De bor cirka 10 min gåtur unna hverandre. Mamma forbyr meg å dra til Pappa utenom når "jeg skal være der". Hun blir noe jævlig sint når jeg sier at jeg har rettigheter ol. En gang så bare gikk jeg til Pappa kl 10 på kvelden fordi jeg ikke orket mer. Den neste uka var jeg ikke velkommen hjem til Mamma...(Red: Du kan skrive inn til ung.no/oss og få svar)
???
1
24.01.2017 23:39:25
Jeg har sett alles kommentarer og jeg har dette å si,nummer 1. Det burde være straffbart å ikke la barne sine betydninger bety noe,nummer 2. Barnevernet burde bry seg mer. For meg så har moren min alltid prøvd å fått oss, to mindre søsken,til å være 60% hos henne og 40% hos pappa. Selv om jeg vil være mest med faren min, som bringer meg til nummer 3.moren blir alltid mest hørt på.hvorfor?
???
1
24.01.2017 23:15:16
Vis du er 11,9 år settes det ikke enda extra trykk?
..........
1
11.07.2016 01:58:40
Mamma og pappa flytta fra hverandre på fem års brusdagen min og jeg husker det og på januar så krangla vi om en telefon så kom resten jeg fikk vite mye det ble tårer og for noen dager siden snek jeg meg på kontoret til mamma og kikket i arkivet for saksøkinga og resten og der såg jeg hvor slem pappa har vært mot mamma som for eksempel : god natt kjære hils (navn) fra meg når han snur dusa di Jeg har ikke vært til han i år nå er det juli Og mer vill jeg ikke si Og jeg tror at folk skal tenke swg litt om når de synes så synd på seg selv når de ikke får den tingen tenk på alle de barna som sliter og sitter på rommet sitt og gråter og holder alt inni seg det er forferdelig altså jeg har vært igjennom det
Jr
1
15.06.2016 22:39:06
Mamma og pappa skilte seg i 2010, mamma flytta 900km bort og jeg må mellomlande 2 ganger for å pendle mellom dem. Ser aldri pappa og jeg måtte få nye venner 2 ganger pga skifte av skole. Pappa hinter til at han er irritert over at jeg fortsatt bor hos mamma (er 16) han vil at jeg skal være med han og gå vgs der. Konfirmasjoner er et h og jeg har gått fra 2 søstre til jeg vet ikke hvor mange jeg har lenger. Jeg må telle vær jævla gang noen spør hvor mange søsken jeg har. Og stemora mi er ikke særlig grei heller.
Meg..
1
04.04.2016 10:58:21
Jeg skulle ønske foreldrene mine ville skilles og få det overstått.
Cassandra
1
25.11.2015 18:35:36
Mamma fikk meg til og hate pappa.. Jeg vet ikke hvorfor, men hver gang jeg og mamma krangla sa hun sånn " du er helt lik din far, dra til han! Dra til din skitne far!" Og pappa fikk jo et stempel som skitten, så jeg begynte og hate han pga. Mamma. Men må har pappa bare dratt ifra oss.. Og nå kjenner jeg hvor mye jeg savner han! Har ikke kontakt med han engang! (Red: du kan skrive inn til oss på ung.no/os og få svar)
Anonym
2
05.05.2015 01:16:19
Husker enda da mamma og pappa sa de skulle separeres, gikk i 6-7 klassen. De var så naive og trudde jeg egentlig ikke skjønte hva det gikk ut på..
Anonym
2
05.05.2015 01:12:34
Foreldrene mine skilte seg når jeg gikk i 6. klassen og faren min måtte flytte til Oslo begrunnet jobb. Legger en stor del av skylden på foreldrene mine for at jeg har et fucked up liv (bor i nord og går nå i 10)
Fj
1
01.05.2015 23:51:46
Mamma og pappa skilte seg da jeg var 3 år og nå er jeg 15. Jeg har altid hatt et håp om at de skal bli sammen igjen, selvom det ikke kommer til å skje. Er det flere som har sånne tanke?
Anonym
0
27.06.2015 10:53:10
Ja, jeg tenker det samme. Men mamma har fådd seg en annen og pappa liker fremdeles mamma..
Anonym
0
13.03.2015 07:48:52
Det er egentlig ikke så ille om man bare venner seg til det:) foreldrene mine har vært skilt i snart tolv år og da to av de årene skjedde når jeg måtte fly i ca tre til fire timer for å se de:) men det er mye bedre å måtte bytte hus en og annen gang i uka enn å bo i et hus der stemninga er forferdelig.
Skilsmissebarnet
4
14.02.2015 12:56:07
Mamma og pappa skilte seg fra hverandre når jeg var 7. Fra man er 7 år skal man få si sin mening før en avgjørelse blir tatt. Det fikk jeg aldri gjøre. Det ble sånn det ble og ingen var interessert i min mening om saken. Det ble stadig forandringer om hvor jeg og lillebroren min skulle bo, men til slutt kom de fram til en 6-8 løsning (6 dager hos pappa og 8 hos mamma, så ca annenhver uke hos hver). Dette trivdes jeg med, og håpet det skulle bli sånn en lang stund. De ble sånn til denne sommeren (2014, jeg var 13 år). Mamma fikk en melding om at pappa og samboeren hans hadde hatt en krangel og at jeg og broren min skulle bo bare hos mamma for en stund. Det var ca midt i sommerferien, og vi skulle egentlig til syden med pappa uka etter, med det ble aldri noe av. Etter at skolen hadde begynt igjen kom barnevernet for å snakke meg meg og broren min. De spurte meg om hva jeg synes om saken og hva jeg tenkte om det som hadde skjedd. Jeg sa bare at det ikke hadde noe å si og at jeg bare ville at alt skulle bli som før, det eneste de svarte var: det blir det nok aldri. Jeg er nå hos pappa 3 dager annenhver uke sammen med lillebroren min og mine to halvsøsken. Jeg hater hvordan det er nå, jeg vil bare ha alt tilbake til det normale, men det skjer nok aldri. Jeg har aldri blitt spurt om noen ting i denne saken, og uansett hvor mye jeg ønsker noe blir jeg aldri hørt. Jeg har ikke rettigheter i denne saken sier mamma, selv etter et halvt år. Barnevernet hørte jeg heller aldri noe mere fra etter det. HVA SKAL JEG GJØRE!?
ProblemBarnet
0
29.04.2015 18:20:25
Hei! jeg skjønner hvordan du har det, har selv skilte foreldre og vet hvor vanskelig det er når ingen vil høre... prøv og snakke med moren din om at du vil bo mer hos faren din en du gjør nå. spør han om hva som skjedde og snakk med begge to og prøv og komme til en enighet. og om det ikke funker så kan du snakke med en lærer eller helsesøster om det så kan du spørre om råd. håper det hjalp mvh ProblemBarnet
basse
0
14.02.2015 18:27:43
gi de deng
Skilsmissebarnet
1
14.02.2015 12:56:07
Mamma og pappa skilte seg fra hverandre når jeg var 7. Fra man er 7 år skal man få si sin mening før en avgjørelse blir tatt. Det fikk jeg aldri gjøre. Det ble sånn det ble og ingen var interessert i min mening om saken. Det ble stadig forandringer om hvor jeg og lillebroren min skulle bo, men til slutt kom de fram til en 6-8 løsning (6 dager hos pappa og 8 hos mamma, så ca annenhver uke hos hver). Dette trivdes jeg med, og håpet det skulle bli sånn en lang stund. De ble sånn til denne sommeren (2014, jeg var 13 år). Mamma fikk en melding om at pappa og samboeren hans hadde hatt en krangel og at jeg og broren min skulle bo bare hos mamma for en stund. Det var ca midt i sommerferien, og vi skulle egentlig til syden med pappa uka etter, med det ble aldri noe av. Etter at skolen hadde begynt igjen kom barnevernet for å snakke meg meg og broren min. De spurte meg om hva jeg synes om saken og hva jeg tenkte om det som hadde skjedd. Jeg sa bare at det ikke hadde noe å si og at jeg bare ville at alt skulle bli som før, det eneste de svarte var: det blir det nok aldri. Jeg er nå hos pappa 3 dager annenhver uke sammen med lillebroren min og mine to halvsøsken. Jeg hater hvordan det er nå, jeg vil bare ha alt tilbake til det normale, men det skjer nok aldri.

Jeg har aldri blitt spurt om noen ting i denne saken, og uansett hvor mye jeg ønsker noe blir jeg aldri hørt. Jeg har ikke rettigheter i denne saken sier mamma, selv etter et halvt år. Barnevernet hørte jeg heller aldri noe mere fra etter det.

HVA SKAL JEG GJØRE!? (Red.: Du kan stille spørsmål og få svar og hjelp på ung.no/oss)
Weber
0
20.01.2014 22:44:01
En burde bestemme selv når enn e konfirmert! Hvem er enig?
anonym
8
24.09.2012 18:37:33
Mine foreldre tar meg absolutt ikke seriøs når jeg forteller dem min mening. De har vært skilt siden jeg var 4 år, og nå er jeg 14. Uansett hvor mye jeg prøver å fortelle dem at jeg vil bo litt mer hos pappa, så ignorerer de det(ihvertfall mamma!). Kan være fordi moren min vil tilbringe tid med meg men sannheten er det at vi tilbringer aldri tid sammen. Vi prater kun sammen når det gjelder lekser osv/Hun skal kjefte på meg. Så hvorfor vil hun at jeg skal bo hos henne? Det gir jo ingen mening...
Emil
0
18.05.2012 23:54:40
Mamma, pappa, jeg og søsteren min bor i spania for tiden, og nå skal mamma og pappa sende meg til norge sånn at jeg kan bo til bestemor, men har de lov til å gjøre det?
Malin
5
14.07.2009 19:19:00
Foreldrene mine skiltes for 4 eller 5 år siden, fordi mamma var utro. Jeg tenkte aldri at det kom til å skje, uansett hvor masse de krangla. Det kom en kveld da de satt og så på tv, mens jeg, broren og søstra mi hadde lagt oss. De trodde at vi sov, men jeg var våken. Lå og hørte på at mamma fortalte at hun ville skilles. jeg husker den kvelden som om det skulle ha vært igår. Men uansett , etter det slet jeg veldig. Selv om det var mamma som hadde gjort noe dumt, så ga jeg pappa skylden. Jeg prata ikke med han, og jeg flytta inn med mamma. Når jeg prøvde å være hos faren min så måtte jeg alltid ringe moren min midt på natta fordi jeg ikke klarte å være der. Jeg har fått tilbake litt kontakt med pappa , men ikke mye. Er der to/tre dager i måneden. Men etter skilsmissen så har jeg og mamma også fått veldig dårlig kontakt. Det eneste vi gjør er å krangle, og i slutten av 7. var jeg hos psykolog, og jeg kutta meg. Selvmordstanker.. , Jeg er 14 nå, og noen ganger så tenker jeg at jeg ikke orker mer. føler ikke at jeg har et ordentlig hjem. Jeg har fått høre veldig mange ganger de siste dagene at jeg må flytte til faren min fordi mamma ikke orker å ha meg i huset lenger, men det kommer ikke til å skje. og da har jeg tenkt en del på fosterhjem. men jeg veit ikke hvordan jeg skal fortelle det til mamma.. Og når jeg begynner å få selvmordstanker igjen, så synes jeg at det begynner å bli ganske ille.
Weber
0
20.01.2014 22:49:33
Hei hvis du vil ha en å snakke med som ikke sier til noen hvem eller hva du har snakket om så ta kontakt med meg på kik Facebook (..)
anonym
2
16.06.2009 19:55:00
hei! mamma og pappa er separert.. nå sier mamma at hun vil ha hovedomsorgen og pappa vil ha oss like mye. jeg kommer ofte i mellom og mamma har gode (tåpelige) grunner og det samme har pappa.. de har spurt meg om hvem jeg vil bo mest hos og da svarte jeg at jeg vil bo like mye hos ver... mamma sier nei til det og pappa sier ja...! mamma sier også til pappa at hun skal gå til retten og kjempe for å ha oss mesteparten av tiden... jeg er så lei av å være hjemme for tiden av t jeg bare vil stikke av.. jeg føler heller ikke at jeg har noen å snakke med og det er ikke så mange som fårstår hvordan jeg har det.. hva skal jeg gjøre?! hilsen ei forvirret jente på 12 år.. (red: Du kan stille spørsmål og få råd og hjelp på ung.no/oss)
bloppilibopp
1
07.03.2009 15:08:57
Jeg har skilte foreldre det er veldig 50/50 om det er bra eller dårlig. Nå slipper jeg all kranglingen og truingen. Men nå bor jeg mest hos pappa fordi jeg har dårlig forhold til mamma og hos pappa har jeg mye(litt for mye) ansvar, så det er ganske kjipt. Men jeg tror det handler om å bli vandt til det, og samtidig at foreldre kan respektere barna, med at de f.eks. ikke vil bo så mye hos den ene, eller vil ha lenger tid før man må pakke og flytte til den andre.
Anonym
5
10.01.2009 12:28:57
Foreldrene mine er skilt. Jeg bor til vanlig hos mor, og er hos far annen hver helg. Det tar 2 timer med buss og ferge for å komme til ham. Far har fått seg ny dame, å vi hater hverandre! jeg kalte henne jævla kjerring engang, da tok hun tak i øret mitt å stod å bannet i trynet på meg..! Jeg har ikke lyst å være der så lenge hun er der. Far sier bare at han skal snakke med henne og at vi må oppføre oss så oppfører hun seg. Men jeg vil ikke være der uansett. det er bare stress å reise frem og tilbake hele tiden, og det er ikke gøy å omgås noen man ikke liker som bare er sur hele tiden! Å når jeg skal til far er det alltid noe jeg vil være med på som foregår der mor bor. Jeg er dritt lei av å reise frem og tilbake! Kan jeg selv bestemme når jeg er 15år(16 til sommeren) at jeg ikke vil reise dit? hva tror dere? (red: du kan stille spørsmål og få svar på ung.no/oss)
Nora
5
19.06.2008 17:07:37
Mine foreldre har vært skilt i 4-5 år og jeg hater å dra i mellom. skulle ønske jeg bare kunne bo alene, men jeg er bare 13 da, men jeg tror ikke det finnes noen ordentli løsning med mindre du foreterekker den ene foreldren framfor den andre. Enig?
jente/11
0
19.06.2008 16:51:39
Om du er ungdom eller barn så tells det ikke for voksne for de foelderene ELSKER deg så høyt!at synes at om du er 15 eller 12 år så synes de forsatt at du er dems lille barn de hvet ikke at du har vokost og du vil si dine meniger men de er viktig og hre hva forelderene synest
Anonym
3
09.05.2008 11:33:40
Mine foreldre ble uvenner i dag natt. Faren min har ligget med en annen ! Jeg klarer ikke å stoppe å gråte. De snakket og kranglet hele natta. De tror ikke jeg hørte det. Nå skal jeg gå hjemme fra.Det føles forfardelig ! De skal skille seg. Men de sa at de syns at det er urett ferdig mot oss Faren min sa at det var deilig ! MEn moren min spurte. Det var så vondt å høre moren gråte ;( Hun har til og med limt på klistre merke på bildet av familien vår over faren da. Hva skal jeg gjøre ? (red: du kan stille spørsmål og få gode råd fra oss på ung.no/oss)
Katrine (under)
0
02.05.2008 18:44:04
Hei, igjen! Glemte bare å legge til at egentlig så bare både jeg og mine søsken et godt forhold til begge foreldrene. Bare sånn så man ikke tror at det er noen problemer med DET.. For det kom litt utydelig fram. Det var alt (:
Katrine 15 år
3
02.05.2008 18:41:03
Hei! Må bare si først at dette er en veldig god side for unge, og at det er mye interessant å finne her, også mye god hjelp (: Men over til det jeg hadde på hjertet i dag: Mitt "problem" er på mange måter det samme som "Anonym" sitt. Foreldra mine ble skilt i fjor (juni). For meg, som var eldst i en søskenflokk på 3, så var det veldig deilig. De hadde kranglet hele vinteren, og jeg skjønte at de ikke orket mer av hverandre. Dette var tungt og sårt, og jeg var den eneste i barneflokken som visste at de ikke hadde et godt forhold. Mine to småbrødre merket nok den dårlige atmosfæren i hjemmet vårt, men tenkte ikke mer over det. Jeg var ofte redd for at foreldrene mine skulle begynne å krangle etter at jeg hadde lagt meg. Dette kunne oppstå midt i hverdagen, så jeg var veldig sliten psykisk på skolen. Men så kom mamma inn på rommet mitt klokken to på natta, etter at alle sov, på grunn av min "redsel" og fortalte at de to tenkte på skilsmisse. Jeg har hørt at dette er den dårligste måten å fortelle barna det på, altså midt på natta, men slik ble det med meg. Den natta lå jeg lenge og tenkte på hvordan DET kunne bli. Jeg hadde ALDRI trodd at MINE foreldre kom til å skilles, det var utenkelig. Men siden jeg bare ble mer og mer sliten så ble jeg lettet da mamma dro litt lenger unna. Dette var jo i sommerferien, så vi traff hverandre jo hele tiden nesten. Jeg og mine to yngre brødre ble hos pappa. Situasjonen nå, snart ett år etter, er sånn at mine brødre drar til min mor annenhver uke, mens jeg blir her hos min far. Jeg kommer til mamma annenhver helg. JEG syns det er enklest slik, pga. at jeg nå går i 10.ende klasse og må konsentrere meg om den. (Har søkt en linje jeg må jobbe HARDT for, for å komme inn på..) Det går forsåvidt greit, men det er noen små problemer som dukker opp. Når mamma flytta fikk JEG adresse hos hun. Brødrene mine hadde adresse hos min far. Men siden jeg er den som er mest hos min fra, så har jeg bedt foreldrene mine ofte om de kan endre den. Posten sender brev til meg til et sted jeg er kun annenhver helg, og noenganger kommer den litt for sent til MEG (hvis det er noe sånt som har med et møte og gjøre som er en bestemt dato, det har skjedd i alle fall 2 ganger). Dessuten så har jeg søkt til VGS og da blir skole plukket ut via postadressa. Det kan jo få konsekvenser. Men foreldrene mine vil ikke snakke om det, og jeg blir veldig frustrert. Jeg er nå 15, og syns JEG burde få bestemme selv. Jeg må tross alt tenke mye på skole og VGS og ta mange valg nå dette året, og syns derfor at adresse burde vært et eget valg for 15-åringer. Men nå har jeg "pusha" dem så mye at nå må de skrive under på et skjema jeg har fått fra Posten / Skatteetaten. De har ikke gode nok grunner til at jeg må ha adressa hos mamma heller. Og det mener jeg altså, det er ikke bare noe jeg tror eller sier fordi jeg er 15. Jeg har mange bedre grunner enn dem.. Også et lite "problem" til. Det er det som har med "Anonym" sitt innlegg å gjøre. Jeg er jo hos mamma annenhver helg, og det har til nå vært helt greit. Men nå i det siste har jeg blitt veldig sliten pga. alt skolearbeidet og diverse aktiviteter jeg er medc på. Jeg er også litt sliten av å reise hit og dit annenhver helg, selv om det bare er ANNENHVER helg. Det er hele tiden et konstant mas om dette med skilsmisse-stedene hele tiden, og jeg er så lei den praten der. Akkurat nå ønsker jeg bare en helg helt alene i ro og fred. Slippe og tenke på hvor jeg er, eller hvor jeg skal. Bare jeg helt alene og slappe av hodet mitt. Jeg vet at hvis jeg blir her hos min far så får jeg være litt alene i helga, for han drar ofte på tur når barna er hos mamma. Men hvis jeg forteller at jeg ønsker å være her (altså hos min far) så blir mamma veldig kranglete. Hun mener jeg aldri har noen god grunn til å være her. Det irriterer meg. Jeg er veldig sliten nå og ønsker litt fred og ro. Hos mamma er det full rulle hele tiden med brødrene mine og hun selv. Forrige helg var jeg en kveld alene i huset og det var veldig deilig, mildt sagt. Jeg skulle ønske jeg kunne fått flere sånne kvelder (uff, så egoistisk jeg høres ut), men jeg trenger fred. Jeg orker ikke hit-og-dit maset konstant.. Det er jo kjent fra før det med at barn i skilsmisse-familier snakker om hvem man skal være sammen med når, men man må ikke glemme at hvert enkelt menneske må få litt tid alene i sitt eget pusterom av og til. Jeg trenger det nå. Jeg håper noen er enige.. Dette ble litt langt, men jeg hadde så mye på hjertet. FINT OM NOEN SVARER PÅ NOEN AV MINE SPØRSMÅL (: -
miriam
1
21.04.2008 20:54:21
mine foreldre ble skilt forrige uke! føles litt rart:S
AnOnYm :P
0
21.04.2008 19:39:14
Jeg har skillte foreldre, det kan være...ikke så bra men andre ganger, ja... bedre. På julaften foreksempel vi får feire to julaftener. Men like mange pakker som når vi har foreldre som henger sammen. Mamma har kjæreste, pappa har ikke og jeg vil ikke at han skal få det heller. Jeg er til mamma og pappa annen hver uke og det er greit. Men noen ganger er det sånn at jeg må være mere til mamma fordi pappa må reise til forsellige steder via jobben. Men det tar jeg igjen senere. Det er egentlig ikke så gøy fordi jeg er litt sånn pappajente. Men uansett er det ikke noe galt med mammaen min nei. Og jeg trives like godt på begge steder. :) Hilsen: AnOnYm:P
kaisa
0
07.02.2008 18:40:05
Mine foreldre er skilt, og de har begge fått seg nye kjærester. Først var jeg veldig lei meg, men så gikk det mye bedre etter en stund...
anonym
2
20.09.2007 19:46:08
Jeg har også skilte foreldre og syntes det er gale og helt tåpelig at jeg egentlig må være oss pappa når jeg ikke vil...
mari
2
20.09.2007 15:18:09
Pappa og mamma ble skilt pga pappa slo mamma
Mari
0
20.09.2007 15:15:00
mamma og pappa : pappa flyttet til spania når de skilte seg og har vært gift 2 ganger siden det er 6 år siden. Ser han bare to ganger i året nå
Arrgh
5
21.06.2007 00:19:00
Da folka skilte seg ble jeg boende 40-60% mellom mamma og pappa. Pappa er litt merkelig egentlig(blir for mye å prøve å beskrive) men jeg mistrives litt hos han og vil egentlig flytte fast til mamma, men jeg "tør" ikke å prate om det(til han) fordi jeg synes det er litt ekkelt å prate med han om at "jeg bare stikker ifra han", jeg vil også regne med at han vil bli sur/leiseg om jeg sier det og vil si no som "da vil jeg ikke se deg"aktig....: prøver å bygge mot:P vet heller ikke om jeg kan bestemme slikt Skilsmiss = psykisk/fysisk slit, et helvete hele dritten når pappa hater mamma..
???
1
24.01.2017 23:47:52
Samme følelsen. Bare av å se på disse meldingene føler jeg meg skuffa over barnevernet. Og det er tusenvis vis ikke millioner av folk som føler det samme men tro ikke si det
mee
0
19.06.2007 19:37:01
...hvis det var meg dere skrev til da..xD *flau*
mee
0
19.06.2007 19:34:03
Dere trenger jo ikke klikke da =S Høres jo ut som at dere ble sinte pga det jeg skrev! =S
herregud...
1
19.06.2007 09:24:12
når man er 15år er man fortsatt bare et barn, om mora di sier at hun vill at du skal være hjemme i påska eller ikke fordi du var der i vinterferien så betyr det kansje bare at hun endelig har fri og har lyst til å tilbringe litt tid med deg? prøv å se det fra en litt annen side, tenk før du snakker!
hm
2
19.06.2007 03:57:00
Ej mæ he no skilte foreldre.. ekje nokke gale i det.. og du so sa dei alle daga dej osv.. Snakk me folka då.. sei meiningane dine.. sei te f.eks fardin.. att du hata ho kjærringa as hvis du jer det.. og att dei ska dra sej te helvete utta huset.. hvis ikkje so vil du faenkje bo me an.. og att du bære flytta tej mordi.. hvis an ikkje høre på dej.. nja.. kall det en trussel om du vil.. men før faen.. Ej hadde iallfall sakt frå.. til og me te ho so fardin e sammen me.. att du bære syns o laga ett helvete før dej.. og att du syns ho bære kan dra te helvete..
Torun
0
10.06.2007 16:44:50
Jeg synes at når man blir 15, skal man ha rett til å bestemme hvor og når man skal bo. Man skal ikke bare "bli lagt stor vekt" på, for det hjelper lite. Det burde være en rett. Jeg trives ikke så godt hos min mor av forskjellige grunner, og jeg vil være mer til pappa. Det er ikke særlig enkelt, for det ender opp med at min mor tror jeg er misfornøyd med henne og bortkjemt. Uansett, til høsten håper jeg å få til en ordning hvor jeg bor annenhver uke til mamma og pappa. Mindre pakking - mindre stress.
mee
2
29.05.2007 16:52:52
mine foreldre skilte seg etter sommeren ifjor, og i november flyttet mamma LANGT vekk. Jeg ville ikke at hun skulle det, men turde ikke si annet enn at det var greit. Det tar nesten 3 timer å fly til henne, er der ikke så ofte, det kan gå 3-4 mnd fra hver gang jeg er der og jeg syns det er skummelt, for jeg må reise alene og må bytte fly. Nå må jeg bo med pappa og hans nye kjæreste, med to unger. jeg klarer de ikke! de bråker og skriker og griner hele tiden. du kan nesten ikke si hei til de en gang når de er sur uten at de klikker og hater deg ++ det er noe drit hele greien !
Anonym
0
15.05.2007 21:47:51
Jeg har hatt skilte foreldre i ca. 4 år. Jeg er hos mamma i vekene og hos pappa anna hver helg pluss 1 dag i veka. Det er veldig slitsom å reise til han en dag i veka, men verken mamma eller pappa forstår dette. Di vil ikke engang prøve å forstå, å jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få slippe å reise til han en dag i veka. Noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Enighet?
0
13.04.2007 16:27:54
Enig med anonym...
linn margrethe
3
27.03.2007 15:19:44
jeg har skilte foreldre og mamma sier at vi ikke får til pappa i påske ferien for at vi var der i vinterferien. men vi bruker å være til mamma hele tiden ellers så jeg synest dette er KJEMPE urettferdig.
anonym
4
02.03.2007 17:59:12
JEg har skilte foreldre, og jeg syns det er forferdelig!!! jeg blir sliten av det

Spørsmål og svar

Kan jeg selv besstemme om jeg vil bo hos mor eller far når jeg er 13 år?
Hei! I følge barneloven § 31 har du rett til å bli hørt, og foreldrene dine skal legge stadig større vekt på dine meninger jo eldre og mer mo...
Foreldra mine er skilt når kan jeg velge hvem jeg kan bo oss? kan jeg velge å bare bo hos moren min uten å være oss faren min?
Hei! Når det gjelder spørsmålet om hvem du skal bo hos i det daglige, følger det av barneloven § 31 at barnet har rett til å bli hørt, og at...
Stemor er ufin med meg. Hva kan jeg gjøre?
Hei Flott at du skriver til ung.no Du skriver at stemoren din den siste tiden har begynt å oppføre seg ufint mot deg og blant annet si mange såre...
Hvordan skal jeg få bedre selvtillit?
Hei og takk for spørsmål. Du forteller at du har blitt mobbet siden 3 klasse da du startet på ny skole. Det er ikke greit det du forteller i forho...
Etter at mamma fant ut at pappa var utro har det vært vanskelig hjemme
Hei Takk for at du skriver til oss! Det høres vanskelig ut for deg å leve midt oppi mamma og pappas konflikt. Det er ikke barns ansvar når slike t...
Har lyst til å flytte tilbake til faren min. Har jeg lov til å bestemme dette selv?
Hei Takk for at du skriver til oss! Jeg forstår at du har lyst til å flytte ut av landet, til faren din.  Du spør om du kan bestemme selv hvor d...
Alder i forhold til å kunne velge hvem man vil bo hos etter skilsmisse
Hei gutt 13 Tusen takk for at du tar kontakt med oss i ung.   Helt til man er 18 år er det foreldrene som bestemmer hvem barna skal bo hos, og hv...
Mamma og pappa krangler hele tiden.
Hei Flott at du sender inn spørsmål til ung.no! Det er trist å høre at forledrene dine krangler så mye at du får mareritt på natten. Det må ...
Mamma var full og snakket om porno og mord
Hei For et flott dikt du begynte brevet ditt med.  Jeg er helt enig med deg, det er viktig å kjempe for det man er glad i.  Men jeg skjønner at d...
Har moren min lov til å ta avgjørelser på mine vegne, uten å snakke med meg først?
Hei Takk for at du stiller oss spørsmål! Til tross for at du er 17 er det dine foreldre som har ansvaret for deg til du er myndig. Det som er din ...
Men han kan vel ikke bestemme hvor jeg skal bo? Han har vel ikke rett til å nekte meg å bo til mamma?
Hei Når det gjelder hvor du skal bo, hos enten mamma eller pappa, så er det foreldrene dine som bestemmer dette. Men, det  er selvfølgelig veldi...
Jeg leste et sted at når man er 16 så kan man bestemme selv hvem av foreldrene man vil bo hos.... stemmer dette?
Hei Takk for at du skriver til oss! Det er leit å høre at du ikke har det så bra med faren din. Det du sikter til er barnelovens bestemmelse om a...
Mor kjefter på meg hver dag og når hun blir sint slår hun og kaster ting på meg. Jeg vil bo hos pappa, men får ikke lov av mamma - hvordan skal jeg få det til. Har lyst til å kontakte barneverntjenesten.
Hei Hei - og takk for at du skriver til oss. Slik du beskriver situasjonen for deg så høres det virkelig ikke ut som du og mamma har det bra sammen...
Jeg fikk vite at foreldrene mine skal skille seg. De har ikke kranglet eller noe heldigvis, de sier bare at de føler at noe mangler, så de skal fortsatt være venner.
Hei jente 15 år Takk for at du skriver til ung.no Så leit å høre at foreldrene dine skal skilles. Skjønner godt at du blir litt "satt ut" og ik...
Kan jeg melde flytting til min far?
Hei. For personer under 18 år, må den eller de som har foreldreansvaret – og som barnet bor fast sammen med – skrive under på flyttemeldingen...
Foreldrene mine skilte seg for 4 mnd siden. Jeg bor mest hos mamma. Jeg syns pappa er ekkel og jeg vet for mye hva han har gjort. Jeg vil helst bare bo hos mamma.
Hei jente 14 år Takk for at du skriver til oss i Ung.no og forteller oss hvordan du har det etter dine foreldres skilsmisse. Det er trist når famil...
Kan mamma nekte meg og pappa i å reise på ferie?
Hei Takk for at du stiller oss spørsmål! I utgangspunktet har du rette på ferie med begge foreldre. Dersom foreldrene dine har felles foreldreans...
Pappa reiste i går og nå svarer han ikke på mobilen. Hva skal jeg gjøre?
Hei Takk for at du skriver til oss, det er veldig forståelig at du synes det er skummelt. Det er ikke noen som liker når mennesker som vi er glade ...
Hvorfor forandrer foreldrene seg når de skilles?
Hei Takk for at du skriver inn til ung.no. Spørsmålet ditt er veldig rett på sak men også veldig vanskelig og svare på da ingen opplever en skil...
Se alle