Kanskje rakk du ikke å lage matpakke og lunsjen ble boller og cola. Eller kanskje har du gode vaner og tar med deg matpakke med grovbrød, salat og frukt. Har det noen betydning HVA du spiser til lunsj?

Få svar på det i filmene der fire ungdommer serverer sine lunsjvalg til førsteklassinger.

Hva er anbefalt?

Mange unge får i seg for mye mettet fett og tilsatt sukker, for lite matvarer rike på kostfiber, som grovt brød, potet, frukt og grønnsaker, og lite eller ingen fisk. Når måltider i skolen er en vesentlig del av de fleste elevers daglige inntak av mat og drikke – enten medbrakt eller servert – har det mye å si for det totale kostholdet hva skolematen består av.

Det finnes mange ulike måter å lage en sunn og god matpakke på. Det kan være alt fra vanlig brødmat til salater eller middagsrester. Mange skoler tilbyr også mat og drikke fra kantine eller matbod – spør etter sunnere alternativer hvis du synes tilbudet ikke er godt nok.

Helsedirektoratet anbefaler at man har et variert kosthold med:

  • mye grønnsaker
  • frukt og bær
  • grove kornprodukter
  • magre meieriprodukter og fisk
  • begrensede mengder av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt, sukker og mettet fett

Dette gjelder også for skolematen!