Hopp til hovedinnholdet
Zelda © Lina Neidestam, distr. strandcomics.no
Zelda © Lina Neidestam, distr. strandcomics.no

A-Å

Fattigdom i Norge

Trist gutt (colourbox.com)
FATTIGDOM: Å være fattig handler ikke nødvendigvis bare om å ikke ha råd til å dekke grunnleggende behov. Fattigdom måles også i forhold til samfunnet man lever i, og derfor gir det mening å si at vi har fattigdom også i Norge.

Kjenner du noen som alltid har en unnskyldning for ikke å bli med på kino eller i slalåmbakken? Eller vet du om noen som svarer unnvikende når du spør hva de gjorde i ferien?

Har vi fattigdom i Norge?

For de aller fleste er Norge et veldig godt land å leve i. De senere årene har vi vært på topp blant land i verden med høyest leverstandard og gode levekår. Det er derfor naturlig at andelen fattige er mye lavere i Norge enn i de fleste andre land i verden. Å prate om fattigdom i Norge kan derfor virke litt rart for noen, men det er faktisk en god del mennesker som lever under fattigdomsgrensen også her hjemme.

 

Hva er fattigdom?

Fattigdom i Norge er ikke lik fattigdommen slik vi ser den i mange andre deler av verden. Med svært få unntak handler ikke fattigdommen i Norge om å sulte, ikke har klær eller et sted å bo. Det handler derimot om at noen har så lav inntekt at de ikke har råd til å kjøpe det de ønsker, og ikke har mulighet til å delta i samfunnslivet på lik linje med de fleste andre. I dagens Norge koster det penger å delta i sport og kulturaktiviteter, og også i skolen koster det mye penger å delta på for eksempel skoleturer og for å kjøpe skolebøker.

Fattigdom i Norge handler veldig ofte om å være utelukket fra å delta på arrangementer, sportsaktiviteter og andre ting fordi man ikke har penger til det. Dette fører også til begrensninger i de muligheter man har til å påvirke sin egen livssituasjon, og til å ta sine egne valg. På fagspråket heter dette 'sosial eksklusjon'.

 

Absolutt fattigdom

Absolutt fattigdom innebærer at man ikke får dekket sine grunnleggende behov som mat, klær, hus og tilgang på grunnutdanning og primære helsetjenester. Når vi bruker begrepet absolutt fattigdom snakker vi derfor om mennesker som lever et nødpreget og usikkert liv - uten valgmuligheter. Verdensbanken definerer absolutt fattigdom som "å leve av under 1,90 amerikansk dollar (ca. 15 norske kroner) om dagen".

 

Relativ fattigdom

Relativ fattigdom defineres i forhold til samfunnet man lever i. Den relative fattigdommen sier oss noe om at fattigdom ikke bare er snakk om overlevelse og tilfredsstillelse av grunnleggende behov, men at levestandarden vil bli målt i forhold til det samfunnet man lever i.

I EU blir en person regnet som fattig hvis han/hun kun har råd til halvparten av befolkningens gjennomsnittlige forbruk. Dette kan for eksempel gi seg utslag i manglende mulighet til å delta i vanlige sosiale aktiviteter.

I et slikt perspektiv gir det mening å snakke om fattigdom i et rikt land som Norge. Ulikhet er nok likevel et bedre ord enn fattigdom. Ulikheten har økt i flere vestlige land de siste årene, også her hos oss. Noen har blitt veldig rike, mens andre har fått det verre.

 

Hvem er fattig i Norge i dag?

For de fleste barn og unge er det vanskelig å innrømme at man ikke har penger til noe ekstra, og mange kan føle stor skam ved å innrømme dette. Det føles vondt å si at du eller foreldrene dine ikke har råd til nye sko, til å gå på kino eller til å kjøpe gave til et bursdagsselskap. Mange vil derfor gjøre mye for å skjule dette, og derfor er det vanskelig å se hvem som har en vanskelig økonomisk situasjon.

 

Fordommer

Det hersker dessverre en del fordommer blant folk om hva som er årsaken til fattigdom; at man er skyld i det selv, at man ikke gidder å jobbe og lignende. Dette er i de aller fleste tilfeller feil, og basert på uvitenhet. Fattige i Norge er som alle andre, med de samme mål og drømmer for livene sine, og jobber like hardt for å nå dem. Forskjellen er at noen, av ulike årsaker, har havnet i en vanskelig livssituasjon.

 

Hvorfor er noen fattige?

Bakgrunnen for fattigdom kan være arbeidsledighet, rusproblemer, store og uventede utgifter, uheldige investeringer, sykdom og lignende. Årsakene er mange og svært ofte er dette problemer som kan ramme alle og som man ikke er direkte skyld i selv. Et godt eksempel på dette er finanskrisa som har ført til større arbeidsledighet. Og nettopp arbeidsledighet kan være en årsak til fattigdom. Slike problemer krever det mye jobbing for å rette opp i, og de fleste trenger hjelp fra andre for å klare det.

ung.no

Hva gjør du når det er DU som har det vanskelig?

Trist gutt (colourbox.com) Trist gutt

Trist gutt

Det er mange steder du kan henvende deg for å få hjelp i en vanskelig situasjon. Det finnes både offentlige og private aktører som alle er der for å hjelpe deg. Eksempler på disse aktørene er:

  • NAV. Trenger du jobb kan de hjelpe deg med å finne en ny, og de kan hjelpe deg med støtte mens du venter.
  • Kommunen du bor i. Alle kommuner har forskjellige ordninger hvor du kan få økonomisk støtte, eller hvor du for eksempel kan låne utstyr til aktiviteter.
  • Lånekassen. Skal du studere eller er lærling har du rett på lån og stipend.
  • Legathåndoken. Her finner du en oversikt over stipender som alle kan søke på og som deles ut i forhold til mange forskjellige kriterier.

I tillegg finnes det mange steder du kan henvende deg for å løse konkrete problemer, eller bare for å snakke med noen. Du kan for eksempel få fri rettshjelp eller hjelp til å løse økonomiske problemer. Sjekk ut vår side for hjelpetjenester her.

Du kan også sende oss spørsmål på ung.no/oss hvis det er noe du lurer på eller trenger hjelp til!

 

LES MER om rike og fattige land (ndla.no)


Kilder:

Verdensbanken, FN og Ndla.no.

Signatur Redaksjonen, ung.no

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
K
0
14.11.2017 15:54:47
familien min (broren min og moren min) er relativt fattige, grunnen til det er at faren min døde for noen årsiden også mista moren min jobben sin pga jobbulykke som gjorde at henne ikke kan jobbe pga fysisk helse. Jobben hun hadde var faktisk bra... men nå er det NAV... familien min generelt, tante osv er rike, vi er egentlig en ganske rik familie. Faren min var også ganske rik, samme med moren min... kan vel si at livet gikk litt sheis:/ men folk, er dere fortsatt på skolen, gjør det bra! Sånn at dere får flere muligheter senere og slipper å leve i relativt fattigdom!
aland
0
23.09.2017 00:38:04
eg e hellt ny i norge og det e jævle kjedelig å bo i mottak
boss12
1
12.05.2017 16:10:06
Hei! Jeg og familien min har dårlig råd, det er snart jul og vi får ikke noe penger fra nav. Mamma prøver sitt beste og med en gang det er jobb mulighet så drar hun mens pappa er syk. Jeg er lei av alt som skjer, nav vil ikke gi oss penger (2måneder) og jeg bruker de samme klærne hele tiden. Alle i klassen min går med en iphone 6 og 7 mens jeg går med en iphone 4, vi spurte nav om vi kunne få penger til jul og dem sa det er ikke sikkert dere får penger. Skal ikke jeg og familien min feire jul i år pga fattigdom..? Nei vet du hva tror faktisk ikke at jeg bor i Norge en gang, tror jeg bor i Afrika til og med så har de det bedre enn oss her! Hva skal jeg faen gjøre nå da! Selv om vi ikke har penger, så vil mamma alltid ikke vise at vi ikke har råd
alaaaadeeennnnn
0
23.09.2017 00:44:15
stakkers mann du vett kordan e det å sånn om en liten sitoasjonn kva med de som bor i mottak alle de e fattig samme med meg har samme det eg kaN Ikje å gå på fest med vennene mine eller gå ut på trening eller gjøree noe som gjør meg glad eg bare sitter hjem og gjør ingenting du vett kordan jeg kjøper klær bare gå på de buttikene som de har salg under 100 kr og masse masse masse tinge till ingen liker å hjelpe oss fordi vi er utlandisk eg kommer til niorge fra 9 måne siden og eg kan snakke veldig bra lite norsk eg bare sier glemt det kommer fra god allt
Mmm
3
22.12.2016 01:48:06
Hei! Jeg og familien min har dårlig råd, det er snart jul og vi får ikke noe penger fra nav. Mamma prøver sitt beste og med en gang det er jobb mulighet så drar hun mens pappa er syk. Jeg er lei av alt som skjer, nav vil ikke gi oss penger (2måneder) og jeg bruker de samme klærne hele tiden. Alle i klassen min går med en iphone 6 og 7 mens jeg går med en iphone 4, vi spurte nav om vi kunne få penger til jul og dem sa det er ikke sikkert dere får penger. Skal ikke jeg og familien min feire jul i år pga fattigdom..? Nei vet du hva tror faktisk ikke at jeg bor i Norge en gang, tror jeg bor i Afrika til og med så har de det bedre enn oss her! Hva skal jeg faen gjøre nå da! Selv om vi ikke har penger, så vil mamma alltid ikke vise at vi ikke har råd
...
1
04.05.2017 21:12:16
De Afrika har det værre.
Ginnungagapet
1
08.12.2016 00:09:58
Jeg skulle ønske det fantes en standar nasjonal og internasjonal måte og utregne fattigdom, for det er egentlig umulig å finne ut hvor mange fattige barn det f.eks er i Norge. Tallene spriker mellom 80 og 106 tusen, men jeg tror det er mye høyere. Og det er jo rart i grunn at politikerne og annet nøkkelpersonell som kommer ut av samme skole, har så utrolig mange forskjellige måter og regne på. Skal vi få bukt med fattigdommen må først situasjonen forståes. I dag finnes tall for ethvert formål synes det og således kan man velge det som passer ens egen agenda. Slik kan vi ikke ha det. Den ene sier barnefattigdommen er doblet, og en annen avis at den er halvert osv. Så en utfordring; Prøv å finne ut hvor mange fattige barn vi har i Norge. (ikke velg første og beste, prøv å skaffe oversikt) I 2012 var det 106.000 fattige barn i Norge. http://www.dagbladet.no/2013/04/17/nyheter/innenriks/politikk/thorbjorn_jagland/ap/26712872/ Oppgave nr 2., og dette er viktig. Prøv å finne ut Norge og nordmenns gjeld i et samfunn hvor vi enda i dag hører på NRK at vi er styrtrike og alle har en million hver på bok. Vi har 7800 milliarder i pensjonsforpliktelser, nordmenns samlede husholdningsgjeld alene nermer seg oljefondet som synes 700 milliarder mer enn det er pga at krona er sterkt redusert. Gjelden her er på rundt 6500 milliarder, og det er ufattelig mye mer. Statsgjeld, Statoilgjeld (vi må dekke 78%) kumunegjeld, etterslep osv. Norge går nå med dundrende underskudd fordi det ikke finnes oversikt og dermed ingen mulighet for helhetlig tenkning. Norge går med dundrende underskudd og MER enn hele oljefondet er brukt opp. http://www.nettavisen.no/na24/norge-gar-med-rekordstort-underskudd---og-mer-enn-hele-oljefondet-er-brukt-opp/3423286094.html Kanskje får norske politikere og journalister seg også et sjokk da det er et stort gap mellom virkelighet og det som formidles. Vi på grasrota ser et ganske annet land..
Sahar
2
14.08.2016 18:51:16
Hei jeg har trillinger på 12 år og de trenger masse ting for eksempel sykler , Fritids klær , å gå på ferien , kan dere hjelpe meg på det , jeg har ikke jobb , og jeg får hjelp fra NAV men det ikke nok .
MJ
1
12.12.2016 14:10:13
Hei! Røde Kors har gratis ferietilbud for familier som har minst ett barn i alderen 6-13 år, og som har vanskelig økonomi. Det heter "Ferie for alle". Det er også Røde Kors Ungdom mange steder i landet, der man kan være med på aktiviteter uten at det koster penger - pluss at det er veldig sosialt! :-)
.
6
14.07.2016 11:38:40
Jeg er alltid flau når jeg viser folk huset mitt fordi jeg ikke har så fint som de andre har det :(
Ikke tenk på det
1
22.09.2016 21:36:38
Alle prioriterer forskjellig og selv om vennene dine har et Støre eller finere hus en deg så kan familien din ha andre kvaliteter og bruke pengene på andre ting å desuten så er det sikkert bare du som tenker over det
?
2
14.07.2016 11:30:54
Jeg skjenner meg igjen med det første avsnitt med at jeg må lyve til vennene mine at jeg skal på en greie eller at jeg ikke kan komme i bursdagen eller bli med i byen med dem fordi foreldrene mine er skilt og for ikke mye penger :/ NOEN SOM SKJENNER SEG IGJEN MED DET JEG SKREV. Hilsen ?
mr money
2
20.04.2016 21:40:24
I love cash
...
1
13.04.2017 23:52:58
ja vel...
?
1
25.03.2016 23:04:57
Oki de fleste her mener at og være fattig er noe man skal unngå eller stenge bort. Men sannheten er at det er ikke slikt at de mindre økonomiske har et bortkastet liv, ut i fra minne erfaringer og syn så er faktisk de som har en familie og greit med penger til mat og helsemidler lever like godt som de mer økonomiske folkene
Er jeg fattig???
0
04.03.2016 21:13:54
Jeg bor i et hus men ikke det beste huset har 3D TV mange sko for rundt 500-1000 kroner Har en telefon for 9000 kroner data for 6000 og mange andre ting for rundt 1000 til 2000 Men familien min er kan være fattig når andre i klassen ler når de ser vår bil fra 2002 Blir jeg kalt fattig men er det riktig når jeg ikke er eieren av bilen eller huset jeg bor i jeg syntes selv ikke jeg er fattig men andre blander in ting som huset jeg bor i elle bilen mamma å pappa eier men det syntes jeg er idiotisk de er fattig ikke jeg! Sorry for feil skriving har litt dårlig tid lol
Eve
2
02.08.2016 16:10:19
Jeg har vokst opp i et relativt fattig hjem. Hva fattig er, og hvordan man opplever det, kan etter min erfaring variere. Men spør deg selv: Dersom du plutselig hadde hatt behov for et nytt par med sko til gymmen: Hadde du (foreldrene dine) hatt råd? I mitt tilfelle er svaret nei. Du nevner at du har en datamaskin for 6000, telefon for 9000 og 3D-TV, noe som er helt utelukkende for min familie. Hos oss må vi planlegge dersom vi trenger nye ting, altså må vi planlegge kjøpet av en ny t-skjorte, kinotur osv. Men som sagt, så varierer fattigdom og opplevelsen av dette veldig, så det er veldig vanskelig å si.
Anonym 13
0
01.02.2016 10:42:36
jeg hater penger, mamma og pappa er skilt og både mamma og pappa har dårlig råd. når jeg er med mamma jobber pappa 12 timer dagen og han får ikke mye penger ekstra. mitt og pappa sitt hus brant ned i 1 hus brann der mista jeg alt jeg hadde, nå har vi et stort fint hus men pappa måtte nesten selge det vist han ikke begynte å jobbe overtid. han sier att han ikke vil selge huset fordi han kommer aldrig til å få eit sånt hus igjenn
hei... x3
4
03.06.2015 15:20:21
Hei, jeg synes det er veldig dumt å være fattig, men man kan vær sånn passe fattig, og ha 500 kr i uka er litt ille fattigdom, men liksom 7 kr om dagen er onkelig ille! min famiele er sånn passe RIk, når jeg blir voksen får jeg 300 000 kr.... men 100 000 skal jeg dele til andre som er fattige i Norge :) Hilsen hei... x3
Eve
0
02.08.2016 16:13:01
500 kroner i uka holder ikke engang til mat, men det var kanskje 500 kroner til å bruke på diverse ting (film, klær, snacks, cafè) du tenkte på? I så tilfelle er det også langt mindre enn det gjennomsnittsfamilien bruker på en uke. 300.000 i året er også veldig lite, men igjen så misforstår jeg kanskje det du vil fram til...
OMG
12
09.04.2015 20:02:50
OMG! Jeg skjønner meg bare så igjen i det første avsnittet. Det jeg alltid sier til venninner er at jeg ikke fikk lov, eller at jeg skal på besøk.
Sørlandsjenta :)
3
14.12.2014 15:23:51
Sitter å leser kommentarene her etter at jeg har bedt om et mirakel som kan løse problemet med regningene. Det er jo helt riktig at man ikke er fattig før man sulter til døden, men uansett klandrer jeg virkelig Ingen for å si det. Når den dumme klippen i magen vil ut og du ikke vil si det til venninner som ikke forstår problemet er det jo så greit å komme hit. :)
Eve
3
02.08.2016 16:14:38
Noe av det vanskeligste, i min mening, er at folk ofte ikke skjønner problemet i seg selv. Jeg sier at jeg ikke kan kjøpe kinobillett og godteri til 200 kroner fordi jeg ikke har råd, og folk tolker dette som at jeg egentlig har råd, men bruker pengene mine på andre ting. Dette har familien min opplevd lenge. Folk skjønner ofte ikke at det faktisk finnes mennesker som ikke har de pengene å bruke i det hele tatt.
Sørlandsjenta :)
2
14.12.2014 15:19:12
Jeg sitter og leser kommentarene etter å ha bedt om penger til regninger og slikt. Jeg jobber hardt for de pengene jeg får, mens jeg studerer i tillegg. Det er helt riktig det at du ikke er fattig når du ikke kan ha noe sosialt liv, men det burde være lov å si
Jente20
3
06.09.2014 13:17:15
Har to jobber og studerer. Hvis jeg legger opp begge valtlistene mine mot hverandre jobber jeg vell 12-14 timer to-tre dager i uken, ellers åtte/ni i uken og har vell kanskje én fri dag i uken om jeg i det hele tatt har noe. Tjener MAX 17 000 hvor 2500 går til skole, 4500 går til hus leie, 1000 går til strøm/nett osv deretter har jeg en telefon som koster og er studielån som må betales, og da mener jeg MÅ BETALES. Denne mnd tjente jeg 7000 fra begge jobbene totalt. Har 1000 kr og klare meg med. Jeg tenker nesten bare på hvor lyst heg har til å dø. For det slutter bare ikke. Livet er to ting; strev og angst.
FattigLus
7
02.07.2014 14:04:16
Kipt å være fattig særlig på sommeren kan liksom ikke gjemme seg som på vintern.. Blir trist inni meg når folk spørr om Hva du skal på sommerferien når du vet at du skal bare være hjemme,
be cool
2
05.08.2015 10:39:01
stakars deg fåler med deg
hanna
5
15.06.2014 15:16:28
Det finnes faktisk fattigdom i Norge. De som har opplevd fattigdom i Norge vet hvordan det føles. årsakene til fattigdom er ikke bare sult og mangel på mat. Det finnes mange årsaker. 1.) mangel på hus og betale regninger. 2.) forsørge barna sine
Svein
6
05.02.2014 09:30:50
Føkk penger, penger er oppskrytt, hvorfor ikke leve i de frie fantasi, bare kan fly og lukte på blomster!
hassebasse
0
28.09.2015 23:52:08
Helt enig! Gidder ikke å beslaves av onde papirlapper, vil heller stikke ut i huttiheiti å skyte piler og sove i trær
Marthe Endresen
2
16.12.2013 18:38:17
Vel, dessverre er det sånn at de fleste ting i Norge koster penger å gjøre, særlig om vinteren (når det er kaldt og mørkt ute, og man ikke bare kan kose seg i parken eller noe slikt), som fører til at mange sliter med å være sosiale hvis de har lite penger. Dette er ikke fattigdom per verdensstandard, men på en måte må det jo være veldig ille å ha lite penger i Norge, der alle rundt en har penger og ting i bøtter og spann. Men det verste er vel og ikke ha penger til å finne på ting med venner. Kanskje vi burde bli flinkere på å finne på ting som er gratis? Også på vinteren. Har noen forslag?
Ideer
0
14.04.2017 00:07:03
Kanskje, Gå en tur i skog/park Ha piknik, med mat fra hjemme Dra til nærmeste "lekeplass" og spille fotball eller gjøre andre ting der Lage snøhuler/akebakker Dra på stranda Lage kakao og se en film hjemme Invitere til filmkveld/ annet der folk tar med seg godteri og drikke selv Håper noe vil være bra:)
Gubben 15..
8
19.11.2013 18:17:28
Har lest gjennom en del kommentarer nå og ser mange som sliter, men er også noen som undervurderer betydningen av å være fattig i Norge så må bare si ifra: At du ikke har råd til nye Uggs og klær som koster over 200kr gjør deg ikke fattig, det betyr at foreldrene dine er sparsomme og betaler heller gjelden enn å gi deg alt du tror klassekameratene dine får. Så en person som ble lykkelig av å få nye klær til 17. Mai, vanlige hverdagsklær uten hull og lapper; Det er hva det betyr å være fattig i Norge. Så en liten huskeregel: Om du har mat på bordet, kan gå med klær uten hull hver dag så kan du ikke kalle deg fattig. Som en annen jente her inne skrev at hun var fattig og ba om hjelp fordi de ikke fikk reise til England i ferien etter stefaren dro. Jesus Christ.. Fattige reiser ikke på ferie, de må holde seg innenfor byen de bor i stort sett hele tiden med mindre de klarer å flytte til ett billigere sted å bo, og reiser vel aldri ut av landsdelen de var født i. Så bare teip igjen munnen alle som klager på for lite ferier, ingen kinoturer med venner, får ikke xbox osv.. Det kalles ikke å være ordentlig fattig.
Eve
0
02.08.2016 16:19:00
Bra sagt :) Eneste jeg vil legge til, er at akkurat som det er viktig at andre har forståelse for hva det betyr å være fattig i Norge, er det også viktig at vi som lever under den relative fattigdomsgrensa er villige til å forklare til andre hvordan fattigdommen er. Så det du sier på slutten, der du ber folk om å teipe igjen munnen, er kanskje litt vel drøyt. Ja, det er synd at folk ofte ikke har så god forståelse for dette temaet, men det er da det er viktig å klarere det for folk, slik du jo også gjør i store deler av kommentaren din :)
Pengekrana til staten
4
31.10.2013 14:49:03
Hvis folk ikke hadde snyltet staten for penger, og brydd seg om skole/utdanning, så hadde ikke så mange vært fattige heler. Mange dropper ut av VGS, fordi de vet at de får penger av NAV når de har 18år, siden de ikke gidder å jobbe. Dette fører til at de blir fattige.
cool
7
29.10.2013 16:32:40
Du er fattig når du har problemer med å få tak i mat og drikke, ikke når du mangler penger til å dra på kino.
hei... x3
2
03.06.2015 15:23:47
man kan være fattig om man ike kan på kino! det er bare set at da er man ikke fullt så fattig...
anonym
6
04.11.2013 10:05:38
Om du ikke har lest overskriften, så handler dette om fattigdom i NORGE, ikke i verden...
Mari
5
20.10.2013 12:10:53
Vi har hatt det ganske tøft hjemme en stund. Min far gikk sykemeldt fra 2008 frem til 2013 og ble i tillegg arbeidsledig i den perioden. Min mor er renholder, så penger var det lite av. Min far jobber nå gjennom nav, mor er fortsatt renholder og da jeg søkte stipend ble jeg fortalt at vi har for mye penger... Jeg går på en privatskole som koster ca. 30000 for mine foreldre, men de ønsker så sterkt at jeg skal å gå der at de skraper sammen penger til det.
islam
3
18.10.2013 16:13:54
hello
meg
3
09.05.2013 13:30:37
Jeg har ikke opplevd å være fattig selv, så jeg vil tro at mange av dere synes at jeg ikke har nok erfaring til å uttale meg, men dette er det jeg mener: Nesten ingen i Norge er fattige sammenlignet med det folk i andre land er, selv om vi er litt under fattigdomsgrensa. De fleste har tak over hodet, nok mat og klær til at de ikke sulter og at de ikke fryser ihjel om vinteren. Det som (i de fleste tilfeller) gjør at vi blir fattige er presset rundt oss. Kjøpepresset, presset på å ha de kuleste klærne, skoene, mobilene, størst hus osv. Det er dette vi må få slutt på! Hvis folk kunne slutte å bry seg så mye om merkevarer og hvordan man ser ut, tror jeg at Norge hadde vært et bedre sted for mange. Det vi også må gjøre er å beholde regjeringen i valget 2013. Hvis vi skifter til en Høyre-fremskrittspartiet-regjering, vil mye mer av samfunnet bli privatisert, og man må betale seg inn til skole, helsetjenester osv. Da får de som har tjukkere lommebok bedre skole, helsetjenester osv., og de som har mindre penger får dårligere. Hvis det fortsetter å være offentlig, får alle (de fleste) det likt.
Eve
0
02.08.2016 16:22:32
Jeg tillater meg å være uenig i det du sier angående at kjøpepresset er det som skaper fattigdom. Som en som er oppvokst i en fattig familie i Norge, kan jeg bare si at når du er fattig, har du ikke råd til alt dette, punktum. Du har nok til mat, og forhåpentligvis alt av leie og gjeld. Så er det bare å krysse fingrene for at du ikke plutselig får beskjed av en lærer om at alle elever skal ta med seg 200 kroner neste dag for en eller annen fellestur... Det skjedde med meg et par ganger i løpet av barneskolen, og det hadde vi ikke råd til.
Hva er problemet?
0
21.05.2013 21:47:15
Faren min eier en privat barnehage, og det er grunnen til at familien min ha nok penger!
Hva er problemet?
2
21.05.2013 21:47:59
Så hvis du vil ha bort privatiseringen, vil du også at hele min familie pluss mange tusen andre skal bli fattige!
Jente20
1
07.05.2013 20:28:51
Fattigdom i Norge er så undervurdert. Har vært dårlig stilt hele livet, en gang har jeg og vært i "utlandet" Sverige, min tante tok meg med på biltur, og det var det. Kan rekke opp 2 fingre hvis noen spør meg hvor mange ganger jeg har vært utenfor denne landsdelen Nord norge, sist gang var jeg 8... Min syke(psykisk syk) mamma hadde jobb, pappa hadde jobb, fisker. Men noen jobber faktisk bare for å overleve, ikke for å kjøre bil, kjøpe noe ekstra eller for å spare til ferie. Vi spiste fisk vi, fisken som pappa tok med hjem, med poteter. Pizza og taco så jeg til kanskje 3 ganger i året, og det var hvis en av mine eldre søsken kom hjem en tur. Godterier, så godt og sjeldent at jeg av og til bare MÅTTE stjele det hvis jeg ikke fikk smake hos venninner. Venninner som jeg bestandig misunte alle de sydenturene, ja bare turene de hadde til Oslo eller campingen i Sverige var noe jeg bare kunne forestille meg. Nye klær fikk jeg til 17.mai, det var som julaften, klær jeg også ble å bruke som hverdagsklær. Får det var akkurat det det var. Helt enkle klær, bare uten hull, lapping og i rett størrelse. Ellers hadde jeg bare klær jeg hadde arvet fra søskenbarn, tanter eller i verste fall min elskelige bestemor
Marion
1
27.09.2015 21:23:28
Men PC og internett har du!!!!!!!
Unnskyld meg??
2
26.01.2016 14:17:26
ser dere at hun har kalt seg "jente20", hun snakker i fortid og er voksen. Dere oppfører dere som idioter, istede for å støtte rakkker dere ned uten å engang se at hun snakker om barndommen sin, ikke nåtiden som voksen.. Herregud, dere må jo være 8 ellerno
irritert
10
31.03.2013 23:52:05
ser at mange her mener at folk i norge ikke er skikkelig fattige. jeg har skilte foreldre pga alkohol, som betyr at jeg ungår faren min for en hver pris. jeg skal konfirmeres om 1 måned, og er dødsflau over at jeg og tvillingsøstera mi ikke får bunader, ikke får polentur med skolen, men sannheten et at vi har ikke ca 140 tusen og bruke på under et halvt år. mamma gikk uten jobb, så på skole i over 1 år, der jeg fikk høre at vi ikke kunne handle mat på en uke, jeg sa jeg var bortreist i bursdager for å slippe å gi gaver, pappa er uføretrygda og gir meg minimalt med penger uansett. dette har gitt meg et helt sykt syn på penger, jeg har egen jobb i radioen, som gir meg en liteninntekt, men det går mest til sparing. så JO noen i norge er fattige. noen må søke om utsettelse på avdrag på lånet, noen må si "nei jeg vill ikke ha bunad", eller vi kan ikke reise på ferie pga sykdom. det er jævligt men det er sant.
cathrine
7
07.02.2013 20:30:23
dette med fattigdom går veldig inn på oss ungdommer, er så mage rike folk som i oslo, drammen, kr.sand og slike vakre dyre steder å bo i. presset på hvordan man ser ut er ekstrem, jeg føler det selv, er hos phykologen fordi jeg er redd for å bruke penger, redd for å havne på gata eller ikke se bra nok ut fordi jeg har ikke penger nok til Parajumper, uggs og slikt!... men egentlig har jeg det helt perfekt men føler alt alle er bedre fordi alle har mere penger... hvorfor føler jeg det??
...
2
03.01.2013 18:16:02
Takk for innlegget, kanskje derfor kameraten min aldri blir med å finne på noe ^^ Men på en annen måte, så kan man nesten ikke få gjort noe uten penger.
rik solstråle :)
10
10.12.2012 10:31:13
takk for et bra innlegg. jeg er kanskje fattig på utsiden, men jeg er rik på innsiden
Boris
4
14.04.2013 00:40:01
god kommentar,- det er bedre å være rik i ånden, enn rik på materiellt gods,- Vår herre jesus kristus eide ikke sin egen seng da han gikk jher for over 2000 år siden. Han har også siden da vært en solstråle,- takk rik solstråle,- ha en velsignet vår
Krisow
3
26.11.2012 09:28:37
hei Gutt 14 år dette handler om fattigdom ikke kjærlighetssorg
Krisow
4
26.11.2012 09:20:19
dette viste ikke jeg noe om jeg trodde alle i Norge unntatt utlendinger da selvfølgelig men jeg viste ikke at nordmenn var fattige.
Ulven
4
19.07.2012 21:41:29
Tenker meg at vi har sånn passe råd egentlig. Bor sammen med moren min ( faren min var alkoholiker så de er skilt ) Vet ikke helt hvor han er, og han gir da ikke selv penegr til oss. Har no råd til mat og leie og sånn. Sliter ganske med regninger kanskje, men eller går det vel greit :)
Jente 14
9
05.04.2012 20:55:00
Jeg er ei jente på 14 som bor alene med moren min. Foreldrene mine er ikke skilt, men pga økonomiske problemer, bor faren min rundt 6 timer unna. Han må jobbe opp til 18 timer i døgnet for å tjene nok penger til å betale gjelda vår. Vi har alltid levd med pengeproblemer (vet ikke hvorfor egentlig), så søsteren min på 17 har flyttet på hybel til byen for å få seg jobb. Det er ganske kjipt å alltid være den som ikke har råd, men det er egentlig ikke noe jeg tenker på i hverdagen. Vi har penger nok til å få mat på bordet hver dag, så hvorfor skulle jeg ha ønsket mer?
anonym
2
21.03.2012 00:20:39
hei, jeg er en jente på snart 14 år. Jeg har nettopp flyttet ut med mamma, etter sjilsmissen med stefaren min. vi har flyttet til en liten leilighet, der jeg må så å si bo i spisestua. før trenkte jeg ikke å tenke på det med økonomi og div, fordi stefaren min tok seg av det meste. nå som han ikke er tilstede har vi ikke råd til reise til sommeren, vi skulle egentlig til sør-england, men det ble avlyst pga økonomien (fordi mamma ikke kunne betale flybiletter, husleie,leie av bil og andre utgifter). itilegg har jeg to lillebrødre som kommer annehver helg som har veldig store krav. både mamma og jeg jobber men har ikke råd til ferie i sommer, og mamma har heller ikke bil. så jeg lurte på om det finnes noen organisasjoner som kan hjelpe for eks røde kors?, har hørt om sån ferieårdning for di med dorlig økonomi med røde kors...? (red: Du kan skrive inn til ung.no/oss og få svar)
fattig
6
14.02.2012 19:23:14
eg er fattig D: eg har aldri vert i utlandet , fer nesten aldri på kino , svømmehallen osv.vi har et hus som er 60 år gammelt. det er kjempe kaldt om natten , så eg fryser . når det er ferie er eg enten hjemme eller berre med min far 8 timer fra mamma. eg får nesten aldri se slektningene mine som bestemor og bestefar. for di bor 1 døgn fra der eg bor med mamma. tror eg ikke har møt di på 3 år. eg har det styggeste rommet i klassen. eg har en tapet fra 80 -70 tallet , gamle skap og kaldt gammelt rom. fol i klassen min kan berre peke på noe og så får di det , men når eg gjør det sier berre mamma du kan ønske deg det til jul / bursdag.
1998
7
13.02.2012 20:55:50
Vi må flytte nå på grunn av økonomien, Pappa har ikke 100% stilling og mamma har lite inntekt, alle pengene våre går til regninger etc, men jeg føler meg ikke fattig. Det er alltid litt kjedelig å tenke på sommerferien og vite at vi ikke kan reise noen steder, og å spørre Pappa om noe men han kan ikke svare, for alt henger med penger nå. Men fremdeles føler jeg meg ikke fattig, for vi er jo ikke det, vi lider ingen nød selvom vi ikke har råd til alt det dyreste. Mat har vi, bil, og vi har råd til å gjøre små ting, ikke stort, men akkurat nok. Noe som irriterer meg er dere som mener at dere er fattig på grunn av at dere har brukt opp alle pengene på godter! Eller noen andre dyre ting! Du er ikke fattig selvom du ikke har råd til godter eller noe slikt! Jeg tror ikke dere vet hva fattig betyr engang! Fattig er når du ikke har råd til noe du VIRKELIG trenger! Som mat eller kanskje klær, tak over hodet!
Eve
0
02.08.2016 16:33:22
Min familie har heldigvis alltid hatt tak over hodet (med litt hjelp i enkelte tilfeller), og bortsett fra noen tilfeller har vi også hatt nok mat å spise. Vi er allikevel regnet som relativt fattige (som denne artikkelen tar for seg), fordi vi ikke har råd til å bare kjøpe nye klær når vi trenger det. Jeg fikk nylig en helt ny telefon, noe som jeg egentlig har trengt i flere år nå. Altså må alt av kjøp tenkes nøye gjennom, selv nødvendige ting som mat og klær. Men er uenig med din siste setning, der du sier at man kun er fattig dersom man ikke i det hele tatt har råd til mat eller klær. Som sagt er denne artikkelen om relativ fattigdom, ikke absolutt fattigdom. Ha en god dag videre :)
Rema1000
6
13.02.2012 15:38:59
Jeg brukte alle pengene mine på Rema, godteri og alt det dærre. :P Til skolen etc. Nå er jeg blakk.
0$ ∞♥
28
29.11.2011 17:23:29
Jeg har flere i familien og venner som er deprimert på grunn av at de ikke har "nokk" (ønsket nivå av) penger. mens jeg har møt flere uteligger, som jeg vil anse som rik, på grunn av at de klarer å se livet positivt, selv om dere kaller dem fattige. dem har altid et smil og gir det de har å gi, selv om de ikke har mer. "Kjærligheten til penger er roten til alt ondt" De fleste av dere burde tenke på det... slutte å elske ting og start å elske mennesker.
Jente 14
10
29.11.2011 06:39:06
Jeg er ikke "fattig", jeg er "rik". Jeg sparte i over 2 år for å kunne kjøpe en "bukt" BMX. Men den er kjempegod, og jeg bruker den nesten hver dag. Jeg har ikke gått på noe idretter eller noe på fritiden, før nå, og det må jeg betale sevl. Jeg tjener 150 kr i månedslønn, men de må jeg bruke på kontantkort til mobilen. Men har en mor som elsker meg av hele sitt hjerte. Selv om hun er syk og ikke kan jobbe, er hun verdens beste mor. Jeg har en far som jeg er veldig glad i(selv om jeg bare er hos han 1 gang i måneden). Jeg har en søster, og en bror. Venner har jeg også. De bor bare langt borte, men jeg har de i hjerte mitt. Jeg har klær, noen mer slitt enn andre, med makspris 200(for ett par "kule" plagg"). Og det beste av allt: Jeg har mat på bordet, og får alle måltidene.
Ingrid
6
17.10.2011 14:53:57
Faren min er konkurs og dette går virkelig inn på meg. Å se søskene mine og foreldrene mine så deprimert hver eneste dag. Og aldri ha noe å glede seg til eller glede seg over. Alt er bare negativt. Alle sier at vi skal skaffe oss trygd osv, men det ingen forstår er at staten TROR at vi lever i luksus pg. min fars inntekt, for faktisk er ganske høy. Det er bare det at alle pengene går til gjeld, noe som er hans egen feil, men skal dette gå ut over oss barna? Hvordan skal jeg overleve hverdagen med all denne sorgen over skuldrene mine? Hvorfor kan jeg ikke ha det like bra som vennene mine? Hvorfor MEG? Noen må hjelpe meg, jeg orker serriøst ikke mer av dette tragiske livet.
Kim
9
09.10.2011 19:18:35
Kan jeg få min del av oljefondet? Da hadde jeg betalt studiegjelden min og flyttet ut av landet for godt. Hilsen en som har det forgjevlig i dette rike land.
Anoym
1
27.09.2011 17:21:25
hei, jeg lurte på hva som blir igjen til fattige i Norge i dag...svar fort hvis dere vet svaret, har litt dårlig tid,har en oppgave å gjøre...
ida
1
07.06.2011 15:19:21
henviser til den som kommenterte to under meg. jævli lett for deg å si at man bare kan bli kontordame. joda, en eller annen jobb kan man sikkert ha, men skjønner ikke du at alt blir forandret? hvem som helst vil ikke og har ikke evnene til å jobbe slik. min far f eks, dåårlig på data og sykdom ofc. han kan ikke din idiot!
heja
2
05.04.2011 21:52:15
følte meg brått rik og glad av å se på de kommentarene deres, takk.
en som sliter med en skoleoppgave
3
13.03.2011 16:32:06
Er det noen som vet eksakt hvor mange prosent av den norske befolkning som ligger under fattigdomsgrensa?
Marion
1
27.09.2015 21:24:43
17%
*
4
25.02.2011 20:23:53
å være handikappet er ingen unnskyldning for ikke å ha jobb. man kan f.eks være kontormann/dame
Eve
0
02.08.2016 16:35:43
Dersom man er heldig nok til å finne en arbeidsgiver som ønsker å sysselsette en som er handikappet, mener du? For dette er faktisk et reelt problem for flere - jeg kjenner selv noen handikappede. Vær så snill, vis litt forståelse, og tro ikke at handikappede bruker dette som "unnskyldning". Det er faktisk nokså provoserende å lese slik mangel på forståelse.
doms
7
16.02.2011 21:13:06
Å be om penger fra foreldrene sine er helt forferdelig, særlig når du vet de ikke har så mye å gi deg. Selv hater jeg folk, eller for det meste jenter som har penger HELE tiden, uten egentlig å ha gjort så mye for dem.

Spørsmål og svar

Familien min har alltid hatt dårlig råd. Snart må vi betale inn penger til klassetur og jeg stresser veldig mye over det.
Hei Takk for at du skriver til oss! Du skriver at familien din har dårlig råd og at du har hatt mye ansvar over deg og lillesøsteren din og at du ...
Hvordan greier jeg å slutte og bekymre meg?
Hei og takk for spørsmål. Du forteller at du bekymrer deg for mye. Det er ikke greit å ha så mange bekymringer som du har. Du forteller at du er ...
Er man "fattig" hvis man bor i rekkehus?
Hei, Takk for spørsmål!Om man bor i enebolig, rekkehus eller leilighet har ingenting å gjøre med hvor god eller dårlig råd man har. Noen har m...
Vi har så dårlig råd.  Ingen julekalender, ingen julegaver og mye bekymring.
Hei Dere har lite penger.  Du tenker mye på dette og føler på det daglig.  Det kan være utfordrende å ha det slik, og særlig når du ser at a...
Familien min har så dårlig råd, spiser oss ikke mette. Blir plaga av andre.
Hei   Du har tatt kontakt med Ung.no hvor du forteller at du og din familie sliter på flere områder. Du nevner både økonomisk og sosialt i forh...
Familien min har dårlig råd og jeg gleder meg ikke til bursdagen min. Hva skal jeg gjøre?
Hei og takk for spørsmål. Du forteller at du ikke vet hva du skal ønske deg til bursdagen din da familien din har dårlig råd. Det er leit å hø...
Hei, hvor mye penger hardu hvis du er "rik"?
Hei Det er ikke lett å gi noe tall på dette, men i følge Statistisk sentralbyra var den månedlige gjennomsnittslønna her hjemme 36 700 i 2010. ...
Vi er ikke fattige, men har dårlig råd. Hvordan kan vi snakke om det hjemme?
Hei og takk for spørsmål. Du skriver at du har flere venner som kommer fra velstående hjem. Du forteller at dere også har det bra, men samtidig s...
Vil hjelpe pappa med penger
Hei Takk for at du skriver til oss! Det du forteller om berører meg, jeg skjønner godt at du er bekymret for pappa! Og i tillegg må jeg si at han ...
Familien har ikke råd til å kjøpe presang til meg. Hva sier jeg?
HeiJeg forstår at det er vanskelig når folk spør og du ikke vet hva du skal svare. Jeg tenker at du  både er lei deg for at de ikke har råd til...
Spørsmål om sparetips
Hei Gjennom alle tider har folk slitt med å få en balanse mellom inntekter og utgifter.  Forbrukerrådet laget for mange år siden en regnskapsbok...
Lever i en fattig familie. Vil hjelpe til økonomisk. 
Hei og takk for spørsmål!  Jeg skjønner at du gjerne vil hjelpe til, men så lenge du er under 18 år så er det foreldrene dine som har det øko...
Mamma har dårlig råd og jeg får ikke det jeg ønsker meg. Hva kan jeg gjøre?
Hei Du forteller at du opplever at moren din har fått dårlig råd. Jeg forstår det slik at mammaen din har fått seg en ny kjæreste. Han har flyt...
Hva kan vi gjøre for å få bedre råd?
Hei Du forteller at du opplever at familien din ikke har så god råd. Forstår at det kan føles leit når vennene dine går på kino og du ikke har...
Vi må flytte fra hjemmet vårt fordi vi ikke har råd til å bo der lenger. Det er skummelt å ikke vite hvor vi havner.
Hei Tusen takk for at du skriver til oss! Du skriver at dere må flytte vekk fra venner og skole og det hjemmet du kjenner fordi dere ikke har råd t...
Jeg har nesten ingen ting.
Hei Foreldre har jo ansvar for å skaffe det nødvendige av det barn trenger.  Det høres ut som det er vanskelig for moren din å klare det.  -Kan...
Jeg er bekymret over mine foreldres økonomi. Hva skal jeg gjøre for å hjelpe dem?
Hei Takk for at du skriver til oss. Det er leit at du bekymrer deg for dine foreldres økonomi. Det er fint at du skal være med på sommerleir i å...
Hvordan klare å gjøre lekser med yngre søsken?
Hei og takk forspørsmål!  Jeg skjønner at du tenker mye over dette med familiens økonomi, men så lenge du er under 18 år så er det foreldrene...
Se alle

ukens tema

Skolehverdag

kommentar

#forhomofile: Jeg synes det er helt fantastisk når folk er åpne homofile. Flere ganger møter jeg folk og tenker, skulle ønske de var hetero, for de er jo DRITKULE. Men først å fremst, hvis du er homofil, ikke vær redd for å komme ut av skapet. Jeg tror ikke folk tror det er så rart som du kanskje forestiller deg. Og hvis folk har et problem med homofile, har de ett seriøst problem med hjernen sin også. Det å være homofil er like normalt som det å være hetro. Folk som ikke greier å skjønne dette, greier heller ikke å sette seg inn i den moderne verden. Det kan selvfølgelig være et lite sjokk for venner, familie og dine nærmeste, men hvis de godtar deg som du er, så godtar de dette også. Det burde de i hvertfall. Sånn som vi lever nå så synes jeg egentlig at det er unødvendig å måtte si at det er helt greit å være homofil, lesbisk, trans .osv. Dette burde folk skjønne fra før. Hvis sånn du er ikke skader noen eller særer noen så må du vise det. Verden trenger flere originale personer. Jeg går på en skole der nesten alle er klonet. Det er bare dure klær og dyre ting, og nesten alle de som er populære er kjempeslemme. Sånn burde det ikke være Lik denne kommentaren hvis du er for en ny og bedre verden. Les innlegg Liten pil høyre