Hopp til hovedinnholdet

Martin: Jeg føler meg trygg, når jeg har mobilen med meg overalt. Les innlegg Liten pil høyre

Kommentaren

Jente lener seg mot en vegg (colourbox,com)
Jente lener seg mot en vegg (colourbox,com)

A-Å

Hva er fordelene med online-gaming?

Gutt spiller dataspill online (colourbox.com)
POSITIVT: Det er mye fokus på de negative sidene ved å spille onlin, men det finnes flere positive ting også. Sosial på nett og bedre i engelsk er et par av dem.

Visste du at zombier kan brukes for å lære ungdom etikk? Og at mange gamere blir gode i engelsk? Her er alle fordelene med online-gaming!

Offentlig og kvalitetssikret

Hvor vanlig er gaming?

Tall fra Medietilsynet viser at 96 prosent av gutter og 76 prosent av jenter spill spill på PC, Xbox, Playstation, mobil eller DS. De mest populære spillene blant barn og ungdom er Fifa, Minecraft, Grand Theft Auto (GTA), Counter-Strike (CS) og Call of Duty.

Flest gutter som spiller

Tallene fra Medietilsynet viser også at det er flest gutter som spiller spill. Blant jentene ser man at spilling er mest vanlig blant de yngste, og at antall jenter som spiller synker etter hvert som de blir eldre. Blant guttene er tallene like uansett alder, og gutter spiller også mest på spillkonsoll og PC. Det er også flere gutter som sier de spiller eller har spilt spill med aldersgrense 16 og 18 år.

 

 

Finnes det fordeler med å game?

Mange gamere får et kick av å klare ulike nivåer i spillet de holder på med. For noen tar derimot spillgleden og spenningen kontroll over livene deres, og de bruker hver eneste ledige time på å spille. Dette kan gå ut over utdanning, venner og familie og påvirke personen i en negativ retning.

Men hva med spillerne som ikke blir spillavhengige, og som klarer å fungere fint i hverdagen selv om de gamer?

Fire positive sider ved online-gaming

1. Blir gode i engelsk

Studier av barn og unge viser at de som bruker mye tid på dataspilling er gode i engelsk. Forskere tror årsaken ligger i at mange av online-spillene foregår på engelsk, og at spillere som bruker disse spillene øker sitt engelske ordforråd ved å både lese spillinstruksjoner og samarbeide med andre på nett. Les mer om hvorfor gamere blir gode i engelsk her (link til - å game gjør deg god i engelsk).

 

2. Sosial på nett

Verden har endret seg mye siden internett kom, og i dag er de fleste barn og unge aktive på sosiale medier, i online-spill og lignende. Mange vil sikkert mene at det å snakke med noen i et nettspill eller i et chatterom ikke er særlig sosialt. Likevel virker mange å mene at de er sosiale, også når de spiller på nett eller snakker med noen i et chatterom. Sjekk ut vår vote: Er du sosial når du spiller online? Eller les 5 på gata: Sosial på nett?, for mer informasjon om det å være sosial på nett.

 

 

3. Dataspill kan lære ungdom etikk:

Filipa de Sousa, forsker ved Institutt for Pedagogikk ved UiO, studerer videospill og hvordan de kan brukes for å lære ungdom på videregående skoler etikk. Sousa studerer bruken av det voldelige dataspillet "The Walking Dead" i skolen, og har blant annet studert en klasse i Bergen og en i Portugal, som begge har brukt dataspillet i sin undervisning.

For å lære ungdommene etikk stopper læreren spillet idet rollefiguerene må ta en viktig moralsk avgjørelse. Studentene må så reflektere over hvordan de ville ha handlet, med utgangspunkt i ulike teorier. Til slutt stemmer alle elevene over hva de ville gort i spillet, og spilleren i dataspillet handler på den måten flertallet ønsker.

Vil du lese mer om hvordan dataspillet "The Walking Dead" brukes for å gjennomføre undervisning, kan du klikke her.

 

4. Det er morsomt!

Å spille online-spill, pc-spill eller lignende er gøy, og kan være et fint avbrekk fra lekser, mas og stress. Når man spiller er man konsentrert, kanskje er man en del av et team? Og ofte føler man en mestringsfølelse når man klarer en bane eller når et nytt nivå i spillet. Spilling kan derfor være en god fritidsaktivitet å ha i livet sitt, så lenge man klarer å kontrollere den og ikke lar den ta overhånd.

 

Kilder:

Medietilsynet.


de Sousa (2015). What Are Zombies Teaching Our Children? Video Games and Moral Reasoning in the Dialogical Classroom​. In Lindwall, O., Häkkinen, P., Koschman, T. Tchounikine, P. & Ludvigsen, S. (Eds.) (2015). Exploring the Material Conditions of Learning: The Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Conference 2015 Gothenburg, Sweden: The International Society of the Learning Sciences.

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar

 Spørsmål om Spilling/Gaming og syn. 
Hei Nei, man får ikke automatisk dårligere syn av å spille mye. Men man kan få slitne og tørre øyne av mye skjermbruk. Dette kan føre til at ...