I stedet for å se på usikkerheten vi kjenner som et problem, kan vi omfavne den, se hvor den tar oss. Vi velger hvordan å svare på våre utfordringer. Målet er ikke å ha et lett liv, men å ha styrke til å klare oss gjennom de vanskelighetene som møter oss.

Prøv denne korte pauseøvelsen fra Kristin Neff (Mindful Self-Compassion), når som helst i løpet av dagen eller kvelden.

Om du ønsker lydfiler kan du sjekke ut SiO Helses egne lydmeditasjonsfiler.

 

 

Sitt eller ligg på en måte som kjennes behagelig. Kjenn et øyeblikk på bekymringen og stresset du har nå. Se om du kan føle stresset og det emosjonelle ubehaget i kroppen.

Du skal si tre setninger til deg selv. Den første handler om mindfulness, den andre om det felles menneskelige, og den tredje om selvmedfølelse.

1. Vi begynner med mindfulness. Si til deg selv: Nå er jeg veldig bekymret og stresset – vet ikke hva som skal skje. Vi vil være bevisste om at lidelse er tilstede som del av et normalt liv. Du kan gjerne bruke en annen setning som kanskje passer bedre for deg.

Forestill deg at du ser på det vanskelige og si: nå er jeg redd. La deg selv kjenne på denne følelsen noen sekunder før du går videre.

2. Nå til neste setning som er om det felles menneskelige (common humanity). Si til deg selv: Lidelse er en del av livet. Alle opplever lidelse fra tid til annen. Det er normalt å føle på den måten. Du er ikke alene.

Kjenn på at du deler bekymringen din med andre mennesker. At du ikke er alene. La deg selv kjenne på den følelsen noen sekunder før du går videre.

3. Og så den tredje setningen som handler om selvmedfølelse, og du kan si til deg selv: Jeg vil være snill med meg selv. Du kan også spørre deg selv om hva du trenger å høre akkurat nå, som uttrykker vennlighet med deg selv? Kanskje du vil si til deg selv:

• La meg være tålmodig

• La meg være sterk

• Det kommer til å gå bra

• Jeg vil være snill med meg selv

Bruk hvilken som helst setning som underbygger dette budskapet. Kanskje en setning du ville sagt til en venn som gikk gjennom samme situasjon. Uttrykk til deg selv et inderlig ønske om at du skal ha det bra og være fri fra lidelse.

 

For å hjelpe deg til å bringe vennlighet og godhet til deg selv så kan du, hvis du vil, legge en hånd over hjertet eller et annet sted på kroppen hvor det kan kjennes godt og beroligende - kjenne varmen fra hånden, den forsiktige berøringen. La følelsen av omsorg strømme gjennom fingrene.

 

Nå kan du la øvelsen slippe. Merk deg hvordan kroppen føles akkurat nå. Tillat alle fornemmelser å være som de er. Tillat deg å være akkurat som du er nå. I dette øyeblikket.