1. Hold på døgnrytmen.

Å stå opp til omtrent samme tid som du vanligvis gjør som student, hjelper deg å holde struktur. Prøv å kopiere en vanlig studiehverdag. Når pleier du å begynne dagen? Hvis det er vanskelig å stå opp nå; kan du ha et digitalt kaffemøte med en venn til samme tidspunkt hver dag, hvor dere forteller hverandre hva dere skal jobbe med i løpet av dagen? Mange gjennomfører nå «gå til jobben tur» etter frokost. En tur i dagslys etter frokost, vil både gi deg energi, fungere som en overgang fra hjem til kontor og sørge for lys og luft som er bra for konsentrasjonen.

2. Lag deg en god studieplass.

Senga er neppe det beste stedet for viktig tankevirksomhet og god sittestilling. Lag deg en kontorplass som du bruker i arbeidstiden. Marker når du er ferdig for dagen med å rydde vekk skolesakene. Hvis du bor i kollektiv; gjør om kjøkkenbordet til et kontorlandskap med noen fysiske skiller mellom dere. Her kan det være smart å lage noen kontorregler sammen. Bruk gjerne støyreduserende hodetelefoner hvis du lett blir forstyrret av andre.

3. Pauser

Pauser er bra for struktur og viktig for konsentrasjon. Mange har ikke de beste kontorstolene hjemme, og det er lett å havne i dårlige sittestillinger. Ta korte tøy-og-bøy pauser minst en gang i timen, gjerne mens du lufter godt. Kanskje kollektivet kan samkjøre pausene slik at du får følelsen av å sitte på lesesalen? Gå ut av ditt nylagde kontorhjørne og spis lunsjen i et annet rom, alternativt utendørs, før du vender tilbake til studiet. Å spise normalt og til vanlige tider gir jevnt blodsukker, da unngår du unødvendig slitenhet og humørsvingninger.

4. Sjekk jevnlig etter oppdateringer fra studiestedet ditt.

Mye er i endring nå, lurt å holde seg oppdatert og være i kontakt med lærestedet. Delta på eventuelle digitale forelesninger.

5. Søk fellesskap.

Det er lett å slippe taket i studiene nå, fordi ingen er vitner til hva du gjør likevel. Forsøk å hold kontakten med medstudenter. Dersom du har en kollokviegruppe; kan dere møtes via nett eller telefon? Hvis dette ikke er mulig, kan du ta kontakt med en du kjenner fra studiet, eller legge ut en melding på Fronter eller lignende hvor du foreslår dette? Å diskutere en fagartikkel eller en utfordrende oppgave med en medstudent, kan hjelpe deg å holde studiemotivasjon og -interesse oppe. I tillegg hjelper det på forståelse og hukommelse.

Å være isolert påvirker oss som mennesker. Noen reagerer med å bli triste og bekymrede, mens andre kjenner på uro og kjedsomhet. Husk at vi er i en unntakstilstand og at dette vil gå over. Les også gjerne til deg som er urolig og redd i disse korona tider eller Korona: Skap en ny mening. Trenger du noen å snakke med, så kan du få en time raskt hos oss i SiO Helse.