Det er flere grunner til at en god ukeplan er nyttig for deg som student:

1. Du får oversikt. Du må finne ut når forelesninger er, om det er noen arbeidskrav, innleveringer, møter etc. og derfor kan du unngå overraskelser og stress. Og det blir synlig hvor mye tid du har til selvstudium, etter at alt det obligatoriske er oppført.

2. Ukeplan gjør at du ikke trenger å gå å huske alt i hodet til enhver tid.

3. Det er lettere å oppleve mestring; det gir en god følelse når du kan stryke ut oppgaver du har ferdigstilt, og det blir lettere å se at alle små oppgaver leder mot et større mål. Mestring gir motivasjon.

4. Du slipper å bruke viljestyrke hver dag. Det er nemlig lett å bli sliten i viljestyrken. Hvis du lar ukeplanen styre deg fremfor hvordan du føler deg, og får til å innføre en rutine for deg selv, så trenger du ikke føle deg tipp topp motivert for å få gjennomført.

5. Ukeplan skaper skille mellom studier og fritid. Hvis du jobber når du har planlagt å gjøre det, er det lettere å ta fri med god samvittighet. Da slapper du bedre av og får restituert deg bedre.

Slik lager du en realistisk ukeplan

Du har kanskje prøvd å lage ukeplan før, men opplevd at det aldri gikk helt som du planla, kanskje til og med gjorde deg mer stresset? Kunsten med en god ukeplan, er å få den gjennomførbar. Hvis du aldri kommer i mål, kan planen virke mot sin hensikt og gjøre deg mer stresset, selvkritisk og demotivert. Begynn slik:

1. Plott inn forelesninger og annet obligatorisk oppmøte for den kommende uka.

2. Før opp planlagte studierelaterte møter, kollokviegrupper etc. Ta høyde for reisetid.

3. Før så opp når du skal trene, jobbe, gå på korøvelse eller andre ting du har lyst til å prioritere i din uke.

4. Så fører du inn når du skal studere på egenhånd. Når passer det for deg å lese disse kommende dagene? Hva er det tid til? Det er viktig at du opererer med antall timer (for eksempel fra kl 9.00 – 11.30) og ikke antall sider, for det er vanskelig å vite på forhånd hvor lang tid det tar å gjøre en oppgave eller lese en artikkel. Selv om du ikke rakk å bli ferdig med en artikkel, har du likevel gjort din planlagte innsats.

5. Før opp når du skal ha fri, både hver kveld og i helgene. Hjernen din trenger restitusjon og det gjør den når du tar fri med god samvittighet. God kvalitet på fritid gjør at du også presterer bedre dagen etter.

Hvordan spise en elefant?

Ukeplanen er ditt verktøy for å dele opp et stort mål (stå på eksamen/få en grad) ned til små delmål. Jo tidligere du kommer i gang med en slik rutine fra semesterstart, jo større er sjansen for at du lager deg en god arbeidsvane, med balanse mellom studier og fritid. Husk at det tar tid å lykkes, ikke gi deg, selv om den første uka ikke gikk. Se heller på hva det var som ble galt og om du kan lære av det. Handler det om at du hadde planlagt for mye? Vi er ofte tidsoptimister, og det er lett å kjøre på med for mange planer. Husk da at målet er en produktiv studiehverdag med mindre stress og dårlig samvittighet, og at jevnt og trutt arbeid fordelt utover semesteret, med samvittighetsfri fri mellom øktene, er den beste oppskriften for å nå dette. Lykke til!